Религия няма да се изучава задължително в училище, задължителен ще е часът по възпитание в добро и формиране на ценности, стана ясно от брифинг на просветния министър Красимир Вълчев.
Предметът "Добродетели и религии", който вероятно ще се въведе от учебната 2026/2027 година за децата в първи клас, ще е с три алтернативни учебни програми, от които родителите и учениците да могат да избират самостоятелно.
Изборът ще е между програма по православие, такава по ислям или такава по добродетели и етика.
"Религия няма да се изучава задължително в училищата. Тя ще бъде възможност, както досега. С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища", уточни Вълчев.
••• Идеята за религия в училище поражда доста опасения:
Идеята на министерството е, че тези, които не искат да учат религия, могат да изберат добродетели и етика. Обучението в този час ще бъде нерелигиозно и според МОН ще помогне за изграждането на "млади личности със зряла ценностна система и собствени убеждения".
Часовете ще се водят от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужители или представители на религиозни институции. Това важи и за програмите с елементи на религиозно образование.
Обучението ще преминава под формата на ситуационни и ролеви игри. "Преподаването ще е напълно недогматично, като ще се създаде пространство за излагане на различни гледни точки, които да учат подрастващите на уважение, свобода, толерантност и отговорност", поясни министърът.
От МОН предлагат този учебен час да се въвежда постъпателно, като първоначално това ще стане от първи клас и начален етап.
Новият предмет няма да доведе до допълнителна натовареност, тъй като ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове, уверяват оттам.
По него няма да се поставят оценки.
Какво ще се преподава?
Според концепцията на просветното министерство в програмата по добродетели и етика в началния образователен етап ще бъдат застъпени теми за морала.
В първи клас уроците ще са ориентирани около въпросите за добро и зло, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и приятелството, учтивостта, почитта към родители и учители, грижата, личните емоции, чувствата и желанията, семейните, националните, религиозните празници.
Във втори клас ще се залага на теми като честността, добротата, уважението, прошката и приемането, мъдростта, мирното решаване на спорове, ролята на традициите и обичаите.
В трети клас ще се надгражда с въпросите за правилното и грешното, търпението и дълга, светостта и уважението към живота, надеждата, състраданието и милосърдието, страха и тъгата, вземането на решения, националните будители, героите и светците.
В четвърти клас акцентът ще е върху справедливостта и смелостта, различията и толерантността, силата да се отказва, свободата и отговорността, влиянието на медиите - истина и фалш, отговорния избор за природата, значението на ритуалите.
Но-нататък, в прогимназиалния етап, фокусът може да бъде върху съществуването на различните видове права, върху баланса между свободата и отговорността, справедливостта и закона, върху последиците от действията на отделния индивид, върху предимствата на разбирането на различията между хората.
В гимназиалните етапи, където се изучават учебните предмети философия и гражданско образование, обучението в областта на добродетелите може да надгражда основни етични теории.