Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Родителите ще избират религия ли да учат децата, или добродетели

Оценки няма да има, нито ще се преподаваг свещеници Снимка: Getty Images
Оценки няма да има, нито ще се преподаваг свещеници

Религия няма да се изучава задължително в училище, задължителен ще е часът по възпитание в добро и формиране на ценности, стана ясно от брифинг на просветния министър Красимир Вълчев.

Предметът "Добродетели и религии", който вероятно ще се въведе от учебната 2026/2027 година за децата в първи клас, ще е с три алтернативни учебни програми, от които родителите и учениците да могат да избират самостоятелно.

Изборът ще е между програма по православие, такава по ислям или такава по добродетели и етика.

"Религия няма да се изучава задължително в училищата. Тя ще бъде възможност, както досега. С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища", уточни Вълчев.

••• Идеята за религия в училище поражда доста опасения:

Идеята на министерството е, че тези, които не искат да учат религия, могат да изберат добродетели и етика. Обучението в този час ще бъде нерелигиозно и според МОН ще помогне за изграждането на "млади личности със зряла ценностна система и собствени убеждения".

Часовете ще се водят от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужители или представители на религиозни институции. Това важи и за програмите с елементи на религиозно образование.

Обучението ще преминава под формата на ситуационни и ролеви игри. "Преподаването ще е напълно недогматично, като ще се създаде пространство за излагане на различни гледни точки, които да учат подрастващите на уважение, свобода, толерантност и отговорност", поясни министърът.

От МОН предлагат този учебен час да се въвежда постъпателно, като първоначално това ще стане от първи клас и начален етап.

Новият предмет няма да доведе до допълнителна натовареност, тъй като ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове, уверяват оттам.

По него няма да се поставят оценки.

Какво ще се преподава?

Според концепцията на просветното министерство в програмата по добродетели и етика в началния образователен етап ще бъдат застъпени теми за морала.

В първи клас уроците ще са ориентирани около въпросите за добро и зло, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и приятелството, учтивостта, почитта към родители и учители, грижата, личните емоции, чувствата и желанията, семейните, националните, религиозните празници.

Във втори клас ще се залага на теми като честността, добротата, уважението, прошката и приемането, мъдростта, мирното решаване на спорове, ролята на традициите и обичаите.

В трети клас ще се надгражда с въпросите за правилното и грешното, търпението и дълга, светостта и уважението към живота, надеждата, състраданието и милосърдието, страха и тъгата, вземането на решения, националните будители, героите и светците.

В четвърти клас акцентът ще е върху справедливостта и смелостта, различията и толерантността, силата да се отказва, свободата и отговорността, влиянието на медиите - истина и фалш, отговорния избор за природата, значението на ритуалите.

Но-нататък, в прогимназиалния етап, фокусът може да бъде върху съществуването на различните видове права, върху баланса между свободата и отговорността, справедливостта и закона, върху последиците от действията на отделния индивид, върху предимствата на разбирането на различията между хората.

В гимназиалните етапи, където се изучават учебните предмети философия и гражданско образование, обучението в областта на добродетелите може да надгражда основни етични теории.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените