Цените на горивата гонят рекорден пик

Цените на бензина и дизела са скочили със средно 11-13 стотинки само за един месец, а повишението им от началото на годината е с повече от 30 стотинки. Това пише в. "Сега", като се позовава на справка за средните цени на горивата в България в платформата Fuelo.

Експерти посочват пред изданието, че цените може да се вдигнат още повече през следващите седмици, като прогнозират стойности над 2,50 лв. за литър.

Сравнението показва значителни отклонения в продажните цени на горивата в различните региони на страната. Бензинът варира между 2,14 и 2,41 лв. според това дали се зарежда от черноморието или в София. Най-скъпо се оказва шофирането в северозападните области Видин, Враца и Монтана, а най-евтино - в Хасково, Добрич и Пловдив.

От Българската петролна и газова асоциация отдават поскъпването на "обстоятелства, върху които България не може да влияе" - котировките на суровия петрол, несигурността около санкциите на САЩ срещу Иран, и др.

Кризата около Саудитска Арабия след убийството на журналиста Джамал Кашоги също допринася за нестабилните цени на горивата.

#1 TheRock 25.10.2018 в 10:36:41

Без реална конкуренция на пазара на горива и съществуващия картел резултатът е това. Радвайте се на дружбата между Борисов и Златев!

#2 dan4o73 25.10.2018 в 10:52:56

И това без да има рекордни цени на петрола на международните пазари!

#4 Оби Уан 25.10.2018 в 13:59:25

2011 г. цена за барел - 120 долара, цена за долар - 1,89 лева, цена на горивата - 2,50 2018 г. цена за барел - 80 долара, цена за долар - 1,69 лева, цена на горивата - 2,50. Ако се направи проста сметка цена на барел 2011 - 226 лева, 2018 - 135 лева. Акцизът е един и същ и за двете години....

#5 deowin 25.10.2018 в 16:10:16

Оби Уан, ако цените на бензина на дребно корелираха идеално с дневния курс на петрола (например, Брент спот), щеше всеки ден да плащаш различна цена на бензиностанцията. Тази идея не блазни особено потребителите, и това е една от причините всички фирми по веригата да ползват сериозни хеджове с деривативи като фючърси, форуърди и опции, което изглажда крайната цена на бензина. Естествено, като всеки друг наоколо не знам каква точно е ситуацията в България, но освен злонамереност (печалбарство в монополен режим, за какъвто TheRock намеква, например), друга възможна причина би могла да е обикновена некадърност на хората от финансовите им отдели. Дори ако вземем наличието на монопол за даденост, такава некадърност (при пълна липса на пазарната мотивация да бъде елиминирана) би била доста по-просто обяснение от умишлена злонамереност.

#6 Оби Уан 25.10.2018 в 16:56:09

Део, напълно си прав. Точно по тази причина инфото го търсих като Average annual OPEC oil price - има табличка за всяка година, като 2011 и 12 са най-високи стойностите. По данни за ценообразуването, цената на горивото е около 40 (и малко) процента за суровината, толкова за акциз и останалите са разходи и т.н. Дори и ако се приложат фючърсите (да не забравяме, че средната цена за барел 2016 е била 46, 2017 - 52 долара), пак ми се вижда странно крайна цена на горивата да е една и съща при 226 долара за барел 2011 и 135 днес. Другото странно е, как цените на ВСИЧКИ вериги в даден регион/град са приблизително едни и същи, като понякога разликите 20-тина километра по нататък са по 20-30 стотинки на литър!! До колкото знам закона забранява на веригите да продават на загуба - т.е. в даден регион са са "разбрали" да продават на еди-каква си цена...

#7 Оби Уан 25.10.2018 в 17:02:42

До колкото четох се готви протест във Велико Търново. Цените в съседните Севлиево, Горна Оряховица и Габрово са били с 20-30 стотинки по-евтини Едва ли разходите в Търново на веригите са толкова по-големи!? А и, ако не е картелно споразумение, която и да верига, ако свали цените в Търново с 10-15 стотинки, за няколко дни ще вземе пазара в града.... Кой би се отказал от подобно нещо - с по-голям оборот, дори и на по-ниска печалба, крайният резултат ще е по-добър.

#8 deowin 25.10.2018 в 18:39:33

>Дори и ако се приложат фючърсите Какво искаш да кажеш с това? Ако искаш да направиш сериозен анализ, ще ти трябват цените на спот Брент (корелират достатъчно добре с цените на фючърсите, макар че вторите носят допълнителна информация) и цените на бензина за крайния български потребител. След това аз бих пробвал да изгладя първите (SMA, EMA), и да направя една крос-корелация между двата временни реда за да отчета възможния лаг. Ниски стойности на най-високата стойност на корелация биха индикирали, че върху цените на бензина силно влияят други фактори, освен цената на Брент. >пак ми се вижда странно крайна цена на горивата да е една и съща при 226 долара за барел 2011 и 135 днес Защо да е странно? Все пак именно това е целта на хеджа. Въпросът, според мен, не е дали цените на бензина за много статични - бих очаквал да са - а дали са неоправдано високи. Понеже няма как да знам всички фактори, които влизат в ценообразуването, единственият резонен анализ ми се струва гореописаният, колкото и да са неокончателни и неясни възможните му резултати. >Цените в съседните Севлиево, Горна Оряховица и Габрово са били с 20-30 стотинки по-евтини Не разбирам какво точно се опитваш да кажеш че следва. Не виждам защо да трябва цените да са необходимо еднакви, заради което разликите да правят каквото и да било впечатление. В САЩ, където пазарът на бензин определено е силно конкурентен, дори бензиностанции от една и съща верига, разположени през две-три преки или от противоположни страни на една и съща улица/магистрала, почти винаги имат различни цени, предполагам заради търсене/предлагане.

#9 Чинчила 25.10.2018 в 18:54:33

Какви фючърси, какъв хеджинг. Цените на Лукойл преди ДДС и акцизи са абсолютно най-високите в Европа, а може би и в света. И това само защото правешкият тарикат играе карти с Борисов. Защо някой не публикува тези данни..или примерно на каква цена Лукойл продава горивата примерно в Русия, пак преди ДДС и акциз? И като капак на всичко родният Лукойл все е на загуба, а Златев прави хотел след хотел.

#10 sim4o 25.10.2018 в 20:03:24

Сещам се какво бе написал Огнян Минчев : Огнян Минчев : Коментар Уорлик в "Лукойл”: Или защо на вълка му е дебел вратът" Огнян Минчев | 09:30 | 27 август 2011 .. .. "изненадани от фанфарното посещение на посланик Уорлик в рафинерията "Лукойл” в петък и ласкавите оценки на посланика за дейността на тази корпорация, .. Какво се случи напоследък? .. .. .. И все пак, защо Уорлик? Мисля, че схемата е простичка. Когато на Златев му запари под четирибуквието през последните седмици и месеци... ... Разтичал се е тревожният Златев и си е осигурил подкрепа от американските акционери. А те са пуснали лобистки контакти в Държавния департамент за спасяването на "нашето момче” в София. Най-високопоставеният представител на правителството на САЩ в България по всяка вероятност е получил задача да защити правата на американските акционери в "Лукойл”. Тази история с простичка логика ни носи важни поуки. Когато посланикът на САЩ говори, той защитава интересите на своята страна – подобно на всеки друг акредитиран дипломат."

Новините

Най-четените