Изпълнителният директор на TikTok Кевин Майер напуска поста си, след като китайското приложение за видеосподеляне се сблъска с огромен натиск от страна на американския президент Доналд Тръмп.
Майер обяви взетото решение в писмо до служителите си, а говорител на компанията потвърди впоследствие подадената оставка.
"През последните седмици политическата среда рязко се промени и направих анализ на последствията от потенциалните структурни промени в корпорацията и какъв ще е ефектът им върху позицията, за която първоначално се подписах. Разбирам, че ролята ми, която е и да ръководя TikTok в световен мащаб, ще изглежда много различно в резултат на действията на администрацията на Тръмп и натиска им за продажба на бизнеса", посочва Майер в писмото си до служителите, цитирано от Bloomberg.
"Ние оценяваме, че политическата динамика през последните няколко месеца значително промени обхвата на ролята на Кевин и зачитаме изцяло решението му", заяви, на свой ред, говорител на TikTok в официално изявление.
TikTok наеха Мейер на поста преди по-малко от четири месеца, като задачата пред бившия висш шеф в "Дисни" беше да популяризира приложението, което е собственост на китайска компания, в западните държави и най-вече САЩ. Допълнително с това Майер стана главен оперативен директор на ByteDance, компанията-майка на TikTok.
Американският пазар се превърна в ключов за TikTok, но в момента и именно това е ахилесовата му пета.
Приложението попадна под мерника на американския президент Доналд Тръмп като част от търговската му война с Китай. Затова и сега пред компанията стои ултиматума или да смени собствеността си и да престане да бъде реално собственост на китайци, или да понесе забрана за разпространение на приложението в САЩ.
На практика ByteDance избра Майер за поста, именно с цел да се подобрят отношенията между социалната мрежа и администрацията на Тръмп. Той трябваше да демонстрира пред Вашингтон, че TikTok оперира независимо от базираната в Пекин компания майка и не представлява заплаха за американската национална сигурност.
Този процес включваше и идеята ByteDance да смени официално централата си от Китай в държава от Западна Европа или САЩ.
Междувременно обаче, на фона на неуспеха в този опит за затопляне на отношенията, TikTok заведе дело срещу администрацията на Тръмп срещу издадената от него разпоредба за забраната на редица китайски компании да оперират в САЩ.
Заповедта на президента е мотивирана с опасността, която тези компании представляват за националната сигурност. Според приложението обаче тя е "силно политизирана" и незаконно прилага закона за извънредни правомощия по начини, които не се прилагат за TikTok.
Компанията също така заяви, че съхранява данни за своите потребители в САЩ и в Сингапур, както и че ще откаже всяко искане от китайското правителство за достъп до потребителски данни.
TikTok има 100 милиона потребители в Америка. Компанията е проучила пазара за евентуална продажба на приложението. Към момента има два основни кандидата за него - Microsoft и Oracle, а по предварителни оценки сделката би била за не по-малко от 40-50 млрд долара.
От Microsoft са заявили намерения за закупуване на операциите на TikTok в Канада, Австралия и Нова Зеландия, както и бизнеса в САЩ.
В писмото си до служителите Майер коментира точно тези планове за разделение на приложението, което да разграничи американските си потребители от тези от останалия свят.
"Винаги съм бил глобално фокусиран в работата си и воденето на глобален екип, който да включва и САЩ, беше голям шанс за мен", коментора той
ByteDance стартира китайската версия на TikTok, наречена Douyin, през 2016 г. Международната версия дебютира на следващата година и се превърна в едно от най-популярните приложения в света.
Към юли TikTok заяви, че има близо 690 милиона активни потребители в световен мащаб. До август 2020 г. компанията заяви, че е надминал два милиарда глобални изтегляния.
Сега позицията на Майер ще бъде заета от Ванеса Папас, генерален директор на подразделението по международни услуги в ByteDance.