Когато бяхме деца, дългата лятна ваканция си беше съвсем в реда на нещата. През половината лято на море с родителите, които са взели 2-3 седмици отпуска, а през другата половина - при баба и дядо.
Сега обаче бабите и дядовците със свободно време са дефицит, а родителите, които могат да си вземат толкова дълга отпуска, още по-малко. Лятото за голяма част от децата се свежда до апартамента, компютъра, смартфона, спорадични излизания с приятели, седмица на море или на планина с родителите и различни активности обединени от общото наименование "летен лагер".
Така на 15 септември, въпреки ясното осъзнаване, че училището идва с всичките си досадни и на моменти безсмислени страни, децата отиват с усещането за освобождение, защото най-сетне нещо ще започне да се случва. Родителите си отдъхват, защото се задават няколко месеца, в които могат да подредят програмата си.
Всъщност идеята за намаляване на лятната ваканция спрямо есенна, зимна и пролетна, или както там ще изглежда крайният проект на МОН, не е толкова лоша.
Ето и няколко причини:
Дългият период без училище нарушава сериозно ритъма на учене и разрушава изградените навици. След 15 септември се губи един значителен период от време от няколко седмици за адаптация отново към учебния процес.
Като добавим към тях и последните няколко седмици на учебната година, в които учениците отново не учат, обзети от еуфория за предстоящата ваканция, имаме един период от около месец и половина учебно време, който е на практика неефективен.
Ако лятната ваканция се намали за сметка на пролетната, зимната и една кратка есенна и друга февруарска, този ефект ще бъде намален значително.
Преразпределението на ваканциите ще създаде много по-балансирана учебна година, която няма да оставя децата толкова уморени и жадни за почивка в края на учебната година. Това е особено важно за малките ученици, които, веднъж влезли в образователната система, стават жертви на всичките й дефекти и битови проблеми, като ненужно ранното ставане, тежките раници, лошата храна и т.н.
При едни регулярни ваканции - на всеки 8 учебни седмици по една почивна, както например е във Франция, умората няма да се е натрупала толкова тежко и учениците ще могат да са по-съсредоточени в изпитите си.
Иначе казано, идеята за по-кратка лятна ваканция търси да даде баланс в учебната година между усилия и почивка. Баланс между работата на родителите и това кой да се грижи за по-малките деца. Баланс и в самото преподаване.
И не е лошо тази идея поне да се обсъди, преди да бъде заклеймена и отхвърлена, както повечето предложения за промени в образованието.
Авторе, приятелю, ти едно време като си почивал по 3 месеца ти беше кеф , нали. Сега, видиш ли, децата не можели да се забавляват, нямало какво да правят и тъпеели и аре дайте да намаляме. Чак тръгвали на даскало с облекчение, хахахаха. Скоро по-тъпа статия не бяхте качвали.
Началото на учебната година е МЕГА проблемът на образованието. А не: агресията в училище, потресаващата неграмотност на завършващите, липсата на млади учители, унизителното заплащане на учителите, огромните групи с димящи цигари пред входовете на училищата, гадната училищна храна, заспиващите по чиновете първолаци. За първолаците - кой идиот е измислил, че дете на 7 години може да издържи работен ден от 8.00 до 17.00?!?!? Автора, помисли си пак, преди да защракаш по клавишите, че ставаш смешен!
Ние, българите, сме интересни хора. Уж има сума ти неща, които плачат за реформа и промяна, но когато някой реши да промени нещо, веднага се надига една голяма група хора, които започват: ама това ли е най-големият проблем сега? "Хората в нормалните държави имат магистрали, а ние тук спорим от коя страна на общинската граница са дупките по третокласните ни пътища и коя община не си е свършила работата да ги запълни." – казвахме преди години. После, когато някой започна приоритетно да строи българските магистрали, ние запяхме песента "асфалт не се яде." "Три месеца лятна отпуска не им ли е много на даскалите?" – казваха много от нас. Но сега, когато тази отпуска /ваканция/ се намалява – пак лошо. Затова младите напускат България. Тук оправия и угодия няма.
SamVaims, дори Сталин би ти завидил на мисловната недостатъчност - "няма деца, няма проблем". Ама деца има, въпреки хейтъри като теб, и това са си нашите деца. И ние знаем кое е добро за тях, защото то е било добро и за родителите им, и за родителите на родителите им. Повтарячм отново - не пипайте доброто, има достатъчно за пипане. Не се доверявайте на чиновника, той изпълнява "политики", а ние изпълняваме "отглеждане на деца с любов".
Свинчо, опитите ти за психоанализа са симппатични, но твърде аматьорски. Какво ще кажеш за обратната теза - точно защото "комплексарите" по твое мнение са възпитани "оптимално", точно затова искат същото и за децата си. В научните търсения съществува понятието "нулева хипотеза". В хода на проучването тя или се потвърждава или се отхвърля. В случая, колкото и да ти е чудно, тя се потвърждава. Всички сме се чувствали добре, когато учебната година започва на 15 септември. Не виждам никакъв реален аргумент, това да бъде променено. Дори и в името на световния прогрес!