Една малка чалга в междучасието

Нищо не обръща така добре вниманието към проблемите на образованието и начините на преподаване в училище така, както звукът на мазна чалга, пусната в класната стая.

Така и в столичната езикова гимназия "Св. Методий", която се появи в новините заради изтекъл в социалните мрежи. На кадрите се виждат ученички, играещи кючек под съпровода на ведрото ръкопляскане от страна на двете учителки.

Разбира се, такива кадри биват последвани с бурен родителски гняв, възмутени коментари и т.н. Следва проверка, намесата на Инспектората по образованието и забележка за учителката, позволила чалгата.

От училището, на свой ред, се оправдават с това, че в по-голямата си част клипът е заснет през междучасието, а учителките (които по някаква причина са събрали два класа в един час) са позволили да се пусне музиката, защото едно от момичетата имало рожден ден. Но проверка има направена, има наказани и всичко въобще е овладяно.

За да е завършена цялата история, наказаната с мъмрене учителка започва да пише груби коментари във Viber на момичето, за което вярва, че е заснело цялата случка.

Въобще банална драма в три действия с елементи на наранена селска чест.

Ако трябва да сме честни, единственият наистина притеснителен момент е отношението от страна на обявената за виновна преподавателка спрямо момичето, набедено за заснемането на клипа. Каквото и да си говорим, да пишеш в личен чат на дете, че майка му е "грозен вампир", "за психиатрия е" и "не става за майка", не е най-добрата преподавателска техника.

И ако въобще заслужава някакви проверки и наказания, то те биха били именно за това. Това трябва да се види и в назначената проверка от инспектората по образованието, не дали в единичен случай някой е пуснал музика в клас с разрешението на "госпожата".

Истината е, че до целия този скандал се стигна по една единствена причина. И тя не е липсата на дисциплина в час или в съмнителния извънучебен подход на една очевидно афектирана учителка. Не, причината за гнева е чалгата.

Ако това беше бг рок от 90-те например, проблемът тук въобще нямаше да бъде толкова голям и щеше да се размине и без всички тези публични дебати и гневни статуси.

Чалгата все още е символ на низки страсти и слаба култура. Въпреки че тя далеч не е толкова популярна, колкото в мутренските години, тя все още представлява неприятен спомен за онези времена. Затова буди и такава реакция.

Чалгата представлява културен избор, който децата (и не само) правят въз основа на средата си, на родители, на приятели, компания и т.н. Той не зависи от това, което се преподава (или не се преподава) в училище. И е въпрос на личното възпитание дали едно дете ще го направи.

На училището обаче сякаш е вменена ролята на морален пъдар, който да разгонва ориенталските пориви на учениците. И понеже тук кючеците са се случили пред прекия поглед на преподавателките (не една, а цели две), гневът е така силен: учителите не са изпълнили дълга си да предпазят нежните ученически души от покварата. Дори напротив - насърчили са я...

Сякаш за качеството на образованието се сещаме само при подобни повърхностни дразнители.

Цялостното доверие в системата е сравнимо с това в която и да е от българските институции. Иначе казано - нищожно. Но далеч по-лесно е човек да се възмущава на чалгата.

Иначе ще трябва да се изправи срещу остарялата система на преподаване, не особено добра (да не кажем направо лоша на места) материална база, все по-застаряващ учителски състав, на който все още се плаща недостатъчно.

Този чалга-скандал е събирателен образ за целия гняв към една система, която трябва да образова децата, но в която нямаме почти никакво доверие, че може да се справи със задачата. Останалото е просто пореден пълнеж като за сутрешен блок.

#1 Дракон с кисело зеле 19.03.2019 в 20:14:45

Ако това беше бг рок от 90-те например, проблемът тук въобще нямаше да бъде толкова голям и щеше да се размине и без всички тези публични дебати и гневни статуси. --- Да, а ако баба ти беше мъжка, авторе, щеше да ти е дядо. Или, с други думи, не е "бг рок". Чалга е. Винаги е чалга. Под звуците на "бг рок" никой не маа гюбеци в междучасието. (Под звуците на "бг рок" - или рок в цялост - разбира се, се правят много по-големи глупости, обаче на тях мястото им не е в училище.)

#2 Вълков 19.03.2019 в 20:45:46

Дано авторе дъщерите ти станат "класни" чалгарки или те май са а ???????????????????????

#3 Kenny McCоrmick 19.03.2019 в 21:55:37

Някъде мноооооооого отдавна бях писал, че решението е в частното образование, тогава всички фенове на "Образованието трябва да е държавно и никакво друго" наскачаха като пощурели. Ето ви държавното образование, бе, гугутки, ето ви го. Я познайте в едно частно даскало ако някой хване, че децата му бичат кючеци в час? Ще хвърчат глави и оставки. Ама нека да е държавно - прекрасно е, разкошно. Бай Булгар не дава "Под игото" да се учи по-малко от сто и единадесет пъти за 12 години, но е съвсем приемливо дъщеря му да врътка дупе в час и да ходи по чалготеките. Браво, браво, браво, господине...

#4 Онуфрий 20.03.2019 в 00:01:02

"Езикова гимназия", където учениците в междучасията бичат чалгии не е никаква езикова гимназия, а най-обикновен кенеф.

#5 Илия 20.03.2019 в 09:28:57

Очевидно нямате никаква представа колко е разпространена чалгата у нас. Бих казал, че повече от 60% от хората в малките градове, села слушат такава музика. Същите тези хора или по-скоро техните наследници , които при соца слушаха "сръбско" сега слушат нея. За циганите въобще не се съмнявайте - при тях гърми само чалга.

#6 Онуфрий 20.03.2019 в 10:53:47

Ясно е, че чалгата е разпространена, но поне едно време в езиковите гимназии нивото беше по-високо, което явно вече не така.

#7 паяка 20.03.2019 в 11:16:00

1. Колко голям процент музикална и душевна инвалидност трябва да има някой в трезвено състояние, за да слуша, че даже и да харесва чалга!? 2. Колко тъп трябва да си, за да провеждаш оскърбителен чат с непълнолетен, замесвайки и обиждайки неприсъстващи в разговора негови роднини, при това да си му даскал!? 3. Колко закъсала трябва да е образователната ни система, че да разчита и на рискови фактори, които случайно от немай къде са попаднали в нея, а са непедагогични по характер, понякога трудно изкласили средно образование и след него добутали до провинциална бакалавърска степен всред чалга.

#8 bfm 20.03.2019 в 11:16:05

Кени, Не съм сигурен, че частните училища са решение. Скоро попаднах на подобна тема с оплаквания от едно частно училище - там проблемът беше, че не се обръща внимание на оплаквания, защото има достатъчно кандидати, които да заместят недоволните.

#9 паяка 20.03.2019 в 13:03:38

"Сякаш за качеството на образованието се сещаме само при подобни повърхностни дразнители." Изгледах новинарския материал. https://www.vbox7.com/play:ed75e09c83 Това училище е проблемно. Инспекторът е някакъв мухльо чиновник.

#10 Xaoc 21.03.2019 в 10:56:13

Изобщо не смятам, че проблемът е в чалгата, като музика, а като примитивното поведение на някои хора. За мен щеше да е също толкова неприемливо, ако вместо гюбеци, се - слуша блек метъл и се извършват ритуали във възхвала на сатаната. - слуша гангстерски рап и момчета с гащи до под коленете пушат трева в час, псуват учителите и се натискат с полуголите си съученички - слуша електронна музика и добре облечени момчета и момичета чертаят линии в тоалетните и не спят и не се хранят по цели денонощия, а това дори не се забелязва Ако 90% от хората в България не слушаха чалга/сръбско/поп-фолк и техните производни, прикрити под най-различни наименования и аранжименти, изцепките просто нямаше да са от този характер, но определено щеше да ги има. Съберете голям брой прости хора на едно място и гледайте сеир, а това че са танцували в час пък е още по-малък проблем дори от драмата с апартаментите на Цв. Цв.

#11 pixie 21.03.2019 в 13:06:07

"Изобщо не смятам, че проблемът е в чалгата, като музика, а като примитивното поведение на някои хора." - Много точно. Чалгарското поведение е последица от всичко, което се надроби в образованието през последните повече от 10 години. И това най-малкият проблем. Мерките, които се вземат понякога, не решават проблеми, са предвидени за отчитане на дейност. Например, днес отново се коментира по телевизиите спешната мярка за прибиране на децата в училище на всяка цена, т.е. с лишаване от помощи. Значи звучи много инициативно, но резултатът в перспектива ще е същият. Единствената полза е, че децата няма да са на улицата, а ще бъдат прибрани. Но самото им стоене там няма да е от полза, ако накрая пак не могат да четат и пишат и им подарят по една тройка на края на годината, за да минат. Така че помощите трябва да бъдат обвързани и с грамотността на децата, която е всъщност целта на образованието, а не само с бездушното им присъствие в клас.

#12 паяка 21.03.2019 в 13:58:03

"Но самото им стоене там няма да е от полза, ако накрая пак не могат да четат и пишат " Пикси, в училище се ходи, за да се учи. Ако въпреки престоя си в училище, учениците си останат неграмотни, виновни ще са учителите. На тях им е преподавано и са изпитвани през студентските им години как да образоват. Би трябвало да умеят това и да имат подходящ подход към всеки учащ се. Ако не могат или не желаят, нека бъдат така добри да напуснат. Това е отговорно занятие. Не е просто изчакване на поредната заплата и трупането на стаж за пенсия.

#13 pixie 21.03.2019 в 14:10:45

Проблемът не е в компетентността на учителите или желанието им. Може един учител да е много подготвен, но учениците пак да не се справят, това е двустранен процес. Въпросът е, че някои учители, които пишат двойки, са наказани да дават допълнителни консултации на разни калпазани, които нямат никакво желание да научат каквото и да било. И накрая тези учители са принудени да пишат тройка въпреки всякаква липса на знания, защото бюджетът на училището ще отънее, ако въпросните ученици отпаднат поради лош успех. Може вече ида не знаят какво е двойка. Заради делегираните бюджети се подаряват оценки и на учениците изобщо не им дреме какво се изисква от тях - те знаят, че носят 1500 лв, примерно, на училището и то не може без тях. Системата е тотално опорочена и потърпевши са децата, а в дългосрочен план и цялото общество. И ще завърша с универсалната истина, че насила можеш да вземеш, но насила не можеш да дадеш. Ако някой иска да научи нещо, никой не може да го спре, но ако не иска, никой не може да го накара. И не може учителите да поемат цялата отговорност за (не)грамотността на децата.

#14 паяка 21.03.2019 в 14:35:22

Продължавам да твърдя, че за времето, прекарано в училище, дали ще бъде събуден интерес у детето към преподавания материал, отговорността е на учителя. Шоумен ли ще е, твърде респектиращо умен ли ще е, ще стресира ли, ще предразполага ли, много дружелюбен ли ще е, дали ще е настроен приятелски... ще поощрява ли, ще наказва ли - всеки според характера си и педагогическите си умения. Не се ли справя, моля да иде да продава картофи или анцузи на пазара.

#15 pixie 21.03.2019 в 15:05:37

И аз продължавам да твърдя, че и на челна стойка да преподава учителя и с най-иновативни методи, ако тройката е гарантирана от министерството, и аз няма да положа и грам усилие да уча, ще ми остане само забавлението...

Новините

Най-четените