Работа има, хора - не. Защо да не ги внесем?

Ако преди години положението беше "няма работа" и безработицата беше водещ проблем в държавата, сега ситуацията е тотално обратната - работа има, но подходящи хора, които да я вършат, няма. И това изглежда, че не е временно състояние, а по-скоро тенденция.

Все повече хора се пенсионират, все по-малко младежи влизат в пазара на труда, а част от тези, които влизат, бързат да стегнат куфарите за чужбина.

Всички прогнози показват, че около 25% от трудоспособното население до 2025 г. ще е съставена от представители на малцинствата и по-конкретно на едно точно определено мнозинство, което е много силно маргинализирано.

Макар в дългосрочен план стратегията да образоваме ромите да е повече от важна, би било адски наивно да смятаме, че още след 5-6 години ще видим цигани програмисти, лекари и учители и полицаи. Вероятно такива и днес има, но това е по-скоро рядкост. Подобна интеграция ще отнеме не по-малко от едни 20-30 години. И то ако започнем още днес.

Какви са тогава възможните решения? Освен, разбира се, очевидното и прилагано толкова успешно до момента - да не правим нищо и да чакаме неизбежния развой на събитията. Това си знаем, че го можем.

Като за начало можем да пробваме да върнем българите, емигрирали за последните 20-25 години от страната.

Това, от своя страна, е нелек процес, защото 1) Има причина да са се махнали от България; 2) Те най-вероятно вече са устроили живота си - работа, детски градини и училища за децата, социална среда и т.н.; 3) Все още не сме достатъчно подредена и просперираща държава, че те да започнат се връщат сами, тикани от носталгия и надежди. А и всички предишни опити в тази посока бяха неуспешни.

Ако приемем, че така или иначе ще се отворят достатъчно работни места, а битката за добри кадри ще вдигне заплатите до доволни нива, остава да се създадат и въпросните носталгия и надежди. По това успешно работят даже вече и LIDL и Coca Cola. Нека емигрантите усетят тръпката от спомена за високите сини планини (по възможност не колорадските).

Нека им стане малко мъчно!

Но все пак нито всичките емигранти ще се върнат в България, нито те (противно на очакванията, че извън страната живеят милиони и милиарди българи) са достатъчни да запълнят дупките в пазара на труда, които тепърва ще се появяват.

Друг трик с преборването на негативните тенденции е работата до по-късна възраст.

Годините отдавна не са това, което бяха. Хората, които не работят тежък физически труд, могат и да се пенсионират по-късно. Лекари, преподаватели, музиканти, учени... има много професии, които не е нужно да имат таван за възрастта.

Средната възраст в страната се повишава и старите хора сега не са като старите хора преди 10 или 20 години. Както и пенсионерите след 10 години няма да са същите като пенсионерите сега. Затова вариантът за някаква не тежка работа след пенсия с плаващо работно време, може да бъде успешна опция, но не като нормативно задължение (вдигане на пенсионната възраст), а просто като възможност.

Вариант 3, който изглежда много по-ефективен, е да си внесем работна ръка.

Има много потенциал по темата - македонски българи, българи от Западните покрайнини, изселниците в Турция, българското малцинство в Албания и още много български общности, които не са граждани на България. Това са хората за които страната ни манталитетно не е чужда.

Добре са дошли! Българи от всички страни, обединявайте се и идвайте на работа. Стига да са образовани и трудоспособни. От другите вече си имаме.

Съществува обаче и по-смел вариант и той е да си внасяме кадри, които нямат общо с България.

Така или иначе по морето започнаха с тази практика - молдовци, украинци, белоруси и всички други граждани на близки до нас държави, в които стандартът на живот не е толкова добър.

Но защо не помислим и за по-високквалифицирани кадри - хора, за които София предлага живот не по-различен от този в Берлин.

България е на един-два часа път със самолет да повечето европейски страни и докато не направим образователна реформа и не построим цяла магистрала до Варна, може би ще е по-далновидно да помислим и за хора ще дадат друг поглед и излизат от друга матрица.

Могат да се стимулират чужите компании, които решават да направят start-up у нас. Да се възползваме от това, че толкова много италианци основават фирми у нас заради нискияте данъци и да се започнем да се рекламираме като добро място за работа, не като евтина алкохолна дестинация. А покрай работата и за развлеченията ще има търговски ефект.

Истината е, че ситуацията с пазара на труда в България е като Титаник, носещ се към айсберга. И ако не се направи нещо, краят си е все така предизвестен.

#40 boris 14.10.2017 в 20:53:16

България няма достатъчно развито промишлено производство което да се нуждае от нищо не знаещи " маймуни на конвейера" като в Китай. Такива "работници" си имаме и тука в маалите. Те обаче не могат да се експлоатират като ресурс, защото заводите които са предназначени за такъв вид труд струват много пари като първоначална инвестиция и изискват много мислене и познаване на пазара за което нямаме хора с толкова акъл в "бизнес средите" Това което българският "бизнес" иска да внесе са квалифицирани работници от бедните страни но когато говорите за внос на специалисти - не забравяйте, че най-бедните държави всъщност квалифицираните хора живеят по-добре дори от същите в наистина развитите страни. В държави където цари пълна мизерия и нищета - лекари, учители и инженери - взимат по-високи заплати дори от Европа.

#41 SamVaims 14.10.2017 в 21:00:46

>"А да си чувало за начини, чрез които се манипулира човешката готовност да се плати някаква цена за нещо, умниче селско?" Не съм. А средния род си го запази за твоите другарчета от гей обществото.

#42 KingoftheROAD 14.10.2017 в 21:02:02

SamVaims До тук добре, и когато купувачи на труда по мин. заплата има, а кандидати НЕМА, ко прайм?

#44 SamVaims 14.10.2017 в 21:08:25

До тук добре, и когато купувачи на труда по мин. заплата има, а кандидати НЕМА, ко прайм? Ами пиете кафета из заведенията и псувате държавата -какво друго да правите.

#45 SamVaims 14.10.2017 в 21:15:54

>понеже си умничко! Изглежда съм по умничко от теб, защото ти си тъпакът, които е бил изманипулиран да "се манипулира човешката готовност да се плати някаква цена за нещо". Балък

#46 KingoftheROAD 14.10.2017 в 22:12:48

Ахам, аз искам ноф фнос, да отварят границата с Турция а?

#49 StanMan 15.10.2017 в 09:16:23

Абсолютно съм съгласен с това, че менджмънта е скапан. Всъщност мениджмънт у нас няма. Има назначени на "мениджърски" позиции неориентирани младежи, които себе си не могат даорганизират, камо ли да ръководят някакви подчинени. Невъзможно е хора, които биват назначавани на управленски постове веднага след получаване на диплома, а някои и преди да я получат да ръководят хора с по няколко висши образования и стаж по 10-20 години. Сега, на всички ни е пределно ясно как става подбора на мениджърски кадри в държавните структури и в частните фирми. Както са споменали по-долу в коментарите си , целящи да оборят моя първи коментар, частните "работодатели" предпочитат някой "20 и", което ще рече двадесет и няколко годишен.....сигурно, който е "нахъсан", което вероятно означава амбициозен. Но само с мерак, драги ми млади хора бизнес и мениджмънт не се прави! Хората са много сложа за управляване материя . И нали сте наясно, че високо образовани и "отракани" "кречетала" като мен с по 20 - 30 годишен опит по света с всякакви идиоти могат много бързо, тихо и без особени усилия да смажат амбициите и кариерата на "нахъсани" "20 и" пръдльовци? То....всъщност така и става на практика! Аз до сега поне трима отказах от "хъса" да ме управляват. Отказаха се сами! Даже напуснаха фирмата! Бяха млади, "20 и", много "нахъсани", гледали много американски филми за млади и "нахъсани" мениджъри! Но, не бяха работили нищо преди това: от прегръдките на мама-данъчна инспекторка и играта на "студент", за която тати плаща...право на мениджърска позиция с голяма заплата, служебна кола, телефони, командировки....и...бум....в стената!

#50 StanMan 15.10.2017 в 09:20:42

Извинявам се на другарката Мако за пропуснати букви в някои думи. И си признавам, че и аз писах бързо, но с уговорката, че това, което ви написах тук не е чак пък толкова отоворна кореспонденция, защото виждам, че каквото и да ви напише човек....вие сте в матрицата и не го схващате. Поне, докато пиша ми олеква! Все едно си споделям с Фейсбук-а! ГоУема психотерапия е това споделяне, а Маки? И ти яко разреждаш негативи тук!

#52 Дракон с кисело зеле 15.10.2017 в 10:42:28

Боклук.

#53 Kenny McCormick 15.10.2017 в 10:52:18

"Абсолютно съм съгласен с това, че менджмънта е скапан." - пич, много мразя да се заяждам за граматика, ама ти хем наплю младите, че пишели с грешки, хем елементарно правило за пълен член не владееш. И мениджмънтът ти виновен... "Всъщност мениджмънт у нас няма." - в твоята глава. "Има назначени на "мениджърски" позиции неориентирани младежи, които себе си не могат даорганизират, камо ли да ръководят някакви подчинени." - ще се задавиш от злоба, не е хубаво така. "Невъзможно е хора, които биват назначавани на управленски постове веднага след получаване на диплома" - ако точно това са учили, защо да е невъзможно? А ти може да бачкаш и 70 години и пак да си останеш само бачкатор и нищо повече. Нема драма. "Сега, на всички ни е пределно ясно как става подбора на мениджърски кадри в държавните структури и в частните фирми." - не, не ни е ясно. Осветли ни? "Но само с мерак, драги ми млади хора бизнес и мениджмънт не се прави! Хората са много сложа за управляване материя ." - животът е един от най-сложните. Нищо не каза... "И нали сте наясно, че високо образовани и "отракани" "кречетала" като мен с по 20 - 30 годишен опит по света с всякакви идиоти могат много бързо, тихо и без особени усилия да смажат амбициите и кариерата на "нахъсани" "20 и" пръдльовци?" - казах за злобата. Просто завиждаш и то толкова болезнено очевидно, че чак е някак тъжно. От там - надолу просто у всички нас се загнездва надеждата да си наистина близо до пенсия, за да спреш да пречиш. Младите изместват старите, дядка, винаги е било така и това е естественият ход на нещата. Това, че ти си се вкопчил като удавник за сламка и си готов да стискаш позицията си дори и с цената на това да премажеш някого, само доказва тази теза.

#54 follow_the_cash_flow 15.10.2017 в 12:00:54

Нов внос няма, няма и да има, защото новия внос отива в западна европа. Работодателите у нас, за нископлатените работни места (по-голямата част) разчитат на хора, които не могат да се самоиздържат. Т.е. Доходите на един работник не садостатъчни да обезпечат физическото мусъществуване. Младежите живеят с родителите ди, защото никога няма да могат да оридобият жилище със заплати под хиляда лева. И двамата в една двойка трябва да взимат по толкова инагоре. За висококвалифицираните работни места... основно българи се чувстват комфортно тук, с манталитета и покупателната способност които им осогуряват една заплата от хиляда евро. За чуждспецислист 1000 евро е равнозначно на нищо повече от бедност и бг въобще не му е в полезрението. Хората стоят по кафетата защото не са гладни. И така трябва да е, докато и най ниските доходи станат такива, че един работник да може да се самоиздържа от труда си. Сега има все още чного работещи бедни, които не могат. Те работят. За да имат пари за следните неща- джобни, нови дънки, телефон, евентуално зъболекар. Какво жилище ще си купят и какви деца ще гледат с такива доходи?? Никакви.

#59 Kenny McCormick 15.10.2017 в 15:01:40

Александър с цифричките, Мако е безпощадно прав. Хора като StanMan и тебе сте точно неуспелите, недокопалите се до мениджърски пост. И сега сте се запенили до ушите, защото усещате как бивате полека, но категорично изтикани и то завинаги. И това ти го казвам аз, който НЕ СЪМ първа младост, имай го предвид. Просто не мога да ви се начудя на акъла - с орлите ли ще живеете, с костенурките ли, вечно ли ще живеете. Вместо да си мислите за здравето и за старините, с младите ще се борите, че ще ги и изтиквате от пътя си. Тотално сбъркано мислене. Пак казвам (като футболягите) - аз НЕ СЪМ на 20, че и на 30 не съм. И още нещо - никоя фирма няма полза от некадърен мениджмънт, НИ-КО-Я. Може да се експериментира с някое младо парче или с някой парашутист, но накрая всичко си идва по местата. И ако дори след поредната рокада вие не сте си мръднали от позициите - замислете се и, най-важното, осъзнайте, че вината не е в младите. И, пак казвам (голям лаф!) - това е естественият ход на нещата. Светът върви напред, младите сменят старите, никога не е било обратното.

#60 Kenny McCormick 15.10.2017 в 15:02:33

А това, че не знаеш откъде идва никът ми, те прави още по-задръстен...

#61 Санди Сан 15.10.2017 в 15:09:28

Охооо...ето Мако с тъпите коментари! Ясно: дискусията отива към своя край. Започне ли този изрод да анализира запетайките на другите участници-всичко приключва. Извод: Мако е платен трол, който спира няудобните за този сайт дискусии! Но истината е една: Подготвени кадри има в България, но те не са удобни на работодателите, защото са твърде подготвени! Имаме парадокс. Работодателите искат млади, неопитни, безправни роби, но да са образовани и интелигентни! Е това са взаимноизключващи се неща! Младите никога не са достатъчно добри, за да свършат нещо свястно, но пък нямат други претенции освен за голяма заплата, която не успяват да заслужат, зашото са още много сурови и ги изгонват бързо. И така от фирма във фирма, докато им писне и избягат в чужбина да мият чинии. Старите знаят и могат, но си защитават правата, а това не кефи работодателите, които се самозабравят и се мислят за богове! StanMan е прав: образованието и възпитанието през социализма са били на най-високото известно до сега ниво в България. Не спорете за това! Никога преди или след времето на Бай Тошо образователната система не е произвеждала толкова добре подготвени кадри за всички възможни сфери на производство и услиги. Ако въобще има някаква местна икономика в България, това все още се дължи на кадрите от онова време. От 1990 насам не се произвежда никакъв интелектуален потенциал от образователната система. На дискутиращите тук младежи искам само да кажа, че и те , като лудите, които не осъзнават, че са луди и пияните, които не признават, че са пияни, не могат да приемат, че са необразовани, глупави и е,ементарни. Съжалявам момчета и момичета по на 30 години, но наистина сте много зле!

#62 Санди Сан 15.10.2017 в 15:14:16

Kenny McCormick | 15.10.201715:01 Кени, човече, какво си се превъзбудил? Малките са шилета недодялани! Не говорим за майчински и бащински чувства-говорим за професионализъм. Няма ка да го имат! Не се инати , Кенчо!

Новините

Най-четените