Книги. Спомняте ли си как изглеждат? Големите хартиени тухли, които запълват рафтовете в дома ви? Те се завръщат и са по-актуални дори от грамофонните плочи.
Миналата седмица Британската библиотека обяви, че възходът на цифровата ера парадоксално е спомогнал за 10-процентния ръст на посещенията в библиотеката. Междувременно изпълителният директор на водещата британска верига книжарници Waterstones Джеймс Доунт разкри, че продажбите на традиционните книги отново са във възход, докато търсенето на електронни четци за книги "до голяма степен е изчезнало".
Това е значителна промяна в позицията на г-н Доунт, който само преди три години заяви: "нашите клиенти искат да четат електронни книги", докато обявяваше огромна сделка с Amazon за продажба на електронните четци Kindle на онлайн гиганта. Докладите от книжния бизнес сочат, че коледните празници са били изключително успешни, с рекордни продажби и препълнени магазини, само че електронните четци са пропуснали цялата веселба.
Междувременно конкурентът на Waterstones - Foyles, разкриха, че продажбите им са нараснали с 8.1% през коледните празници, въпреки по-малкото промоции, като по-голямата част от този растеж се дължи именно на традиционните книги. "Хартиената книга се радва на възход," казва управителят на Foyles Сам Хюсеин. "Хората пак харесват да пазаруват онлайн, но усещането от това да си в книжарницата е несравнимо".
А не трябваше да е така
Когато електронните книги започнаха да стават популярни - в средата на миналото десетилетие, много специалисти предричаха смъртта на печатните издания, които преобладават на пазара от повече от 600 години. Скърцането със зъби и инатът на традиционалистите бяха пословични.
Вярно - тънкият и лек Kindle може да съхранява стотици книги едновременно, а освен това устройството е снабдено с много технологични възможности за всички любители на джаджите. Очевидно, за книгата се предвиждаше същата съдба, каквато и за пишещата машина, или в интерес на истината - за виниловата плоча.
За щастие, проповедниците на електронните книги забравиха нещо важно. Има някои неща, които не могат да бъдат заменени от технологиите, и самите читатели започват да осъзнават, че хубавата книга притежава нещо подобно на душа. И тук не говорим само за по-възрастните читатели. 16-годишният ми син ме измоли да му купя Kindle преди няколко години.
Когато миналата седмица го попитах дали още го ползва, той погледна над ръчно подвързаното си хартиено копие на "Граф Монте Кристо" и примигна объркано. "Ааа, онова ли? Ами не много".
Изглежда, че зад неспирния технологичен напредък стои странният човешки отказ да бъдем пришпорвани. Или може би просто не сме склонни да вярваме, че нещата, които всъщност усложняват живота ни повече, ще го направят по-лесен. Или пък не желаем да ни продават скъпи решения на проблеми, които реално не съществуват.
Именно в тази съпротива се корени възходът на феномена на нискотехнологичния живот (т.нар. лоу-тек)
Съпътствани от призива "Старото е златно", милиони души по целия свят отново обръщат поглед към технологии, които преди изглеждаха обречени на вечна забрава и неадекватност. Флип телефоните (онези с капаче) например са новата проява на шик, и могат да бъдат видяни в ръцете на знаменитости от ранга на Ана Уинтур - редакторката на американския Vogue, певицата Риана и актрисата Скарлет Йохансон.
Качествените модели на този тип телефони могат да стигнат цена над 800 британски лири - далеч по-скъпи от последния iPhone 6. Търсенето на тези модели в момента е толкова голямо, че корейският производител Samsung планира в най-близко бъдеще да пусне на пазара нова версия на тези устройства.
Интересът към тях само отчасти се дължи на модата. Старите телефони всъщност правят това, което телефоните трябва да правят - използват се за разговори, без да качват целия ти живот в киберпространството, където може да бъде откраднат и използван, за да те унижи пред целия свят. Според New York Times, едно от основните предимства на ретро телефона за знаменитостите е, че благодарение на него тайните им остават добре прикрити. Както казва рокерът Иги Поп, "можеш да го изпуснеш, но няма да се счупи".
Същата разумна обосновка може да обясни и неочакваното завръщане на полароидните камери за "незабавни снимки", които навреме бяха предпочитан инструмент за любителите на аматьорски еротични кадри
Миналогодишният холивудски скандал с голи снимки, в който хакерите си проникнаха в системата за съхранение на файлове iCloud на Apple и публикуваха в Интернет голи снимки на повече от 100 актриси, в това число и Дженифър Лорънс и Кърстен Дънст, имаше ефекта на студен душ сред знаменитостите.
И все пак, това са отлични новини за Polaroid, които през миналото десетилетие бяха на ръба на фалита. Американската корпорация спря продажбите на прочутия самопроявяващ се филм през 2007 г. Правата за него бяха купени от малка холандска компания - Impossible Project, която в момента едвам насмогва да отговори на огромното търсене.
"Миналата година продажбите ни скочиха с 60 процента," хвали се Крийд О'Ханлън - изпълнителният директор на Impossible Project. "Вероятно сме продали около 1.4 милиона опаковки филми, а само през "черния петък" продадохме към 3000 камери."
Понастоящем компанията търси из целия свят стари "Полароиди", които може да реновира и пусне отново на пазара. Въпреки че знаменитостите спомогнаха за медийния шум около полароидите, както признава Ханлън, "най-големите купувачи са тийнейджърите". "И до ден днешен на тийнейджърите им харесва, когато снимат, да натиснат бутона, да чуят щракването и след това да усетят завъртането, след което да видят как изображението бавно се появява в ръката им. Хората обичат осезаемостта. Можеш да пишеш на снимката, да я дадеш на някого. Усещането е по-лично и специално от това просто да ти прехвърлят някакъв файл".
Продажбите на грамофонни плочи също изживяват бум
Миналата година по неокончателни данни са били продадени 1.2 милиона винила - най-много от 20 години насам и пет пъти повече в сравнение с 2008 г. Заплашени от привидно превъзхождащи ги технологии, старите плочи изглежда бяха на път да отмрат, но точно както и при книгите, "душата" на винила се превърна в тяхното спасение.
Оказва се, че на феновете особено харесват обложките, които преди бяха сами по себе си форма на изкуство - и сега новото поколение ги преоткрива. "Те са една от основните причини, поради които хората отново си купуват винил," разкрива Дженаро Касталдо от Асоциацията на британската фонографска индустрия. "С тях плочата се превръща в артефакт, в произведение на изкуството, което феновете искат да притежават и колекционират".
Дори пишещите машини изживяват възход
Наплашени от скандалите с Wikileaks и Едуард Сноудън, разузнавателните агенции и политическите групировки се завръщат към технологии от Студената война, за да опазят тайните си. Блясъкът им също се завръща - наскоро филмовата звезда Том Ханкс публикува "любовно признание" към пишещата машина, обявявайки: "Сетивното удоволствие от писането е несравнимо... просто има едно чисто физическо удоволствие от това да пишеш на машина".
Д-р Майк Евънс, теоретичен физик в университета York, вярва, че привлекателността на високотехнологичните продукти се засенчва от постоянния им стремеж към това, което той нарича "стерилно съвършенство". Хората са любопитни по природа, твърди той, и обичат да имат идея за това как работят нещата. При звукозаписната машина това е очевидно. Но когато пред нас имаме лъскава пластмасова джаджа, нещата не са толкова видими.
"Устройствата ни пазят от реалността само защото е модерно да бъде така"
"Например, когато си пуснете старо радио - дори такова с автоматична настройка - чувате няколко секунди бял или цветен шум, докато тунерът търси правилната честота. Това е приятен звук, който се дължи на електромагнитните физически характеристики на носещата вълна. Новите модели не го издават при настройване на честотата."
Модерните джаджи са създадени да не демонстрират несъвършената си физическа природа, продължава д-р Евънс. "Което е жалко, защото именно несъвършенствата ни помагат да разберем света".
Някой трябва да напише книга за това.
Всъщност причината за спад в продажбите на четци мисля че се дължи на три фактора -първо хората купуват таблети като си мислят че е същото като четец и после не искат да погледнат нищо освен хартия , второ насищане на пазара( който е искал си е купил те по евтини няма да станат ) и трето простия факт че четците не остаряват морално толкова бързо както друга техника - те са способни да четат книги и и нищо друго.