Французите са нация, която не обича да пилее пари на вятъра.
Понякога това прави лошо впечатление на чужденците, които се изумяват как французин може да настоява до припадък за намаление от едва няколко евроцента или оставя мизерен бакшиш, независимо, че е в елитен ресторант.
Особено много обаче жителите на Франция мразят да дават средства за технологии, ако старите могат да бъдат поправени.
Толкова ненавиждат това явление, че са готови да прокарат собствено законодателство по въпроса, а докато то бъде одобрено - из страната е изградена странна, но гъста мрежа от сервизи и уъркшопи и ремонтите на технически изделия се случват дори и в близкото кафене.
И може би този път Париж ще превърне своето скъперничество в нещо положително и в символ на борбата с властващия консумеризъм.
Явлението, при което потребителят е буквално принуден да плаща за нови и нови вещи, защото сегашните са се скапали, е познато из цяла Европа. Гаранцията на смартфона или кафе машината тъкмо изтича и, хоп, нещо се разваля. Повредата може и да не е фатална сама по себе си, но уредът е мъчен за отваряне, липсват части и излиза така, че ремонтът ще излезе колкото нова вещ.
Е, французите не са съгласни с това.
Потвърждава го Бруно Моти пред "Би Би Си". Той е във френската столица, където поправя техника, и тъкмо се е натъкнал на поредното предизвикателство.
Парижанка му е донесла малко кухненско кантарче, което служи за домакински цели. Моти я разпитва дали не е разляла вода върху кантара, или е сложила продукт над един килограм, докато бърника из червената везна с надпис "Успокой се и направи бисквитки". Французойката от своя страна се надява кантарът да може да бъде поправен, защото в противен случай се опасява, че ще ѝ се налага да си купува ново и ново устройство на определен период от време.
Бруно е част от все по-популярната култура на кафенета за ремонти, която започна да набира невероятно одобрение, преди пандемията да затвори заведенията. В прословутите френски бистра и сладкарници се организират напълно безплатни сесии, при които потребители носят своята повредена техника, а ентусиасти на тема "домашен майстор" се опитват да ги поправят.
Според "Би Би Си" преди пандемията през едно подобно събитие са минавали поне 25 души.
За страничен наблюдател някои от посетителите може би биха изглеждали странни и като пример за прословутото френско скъперничество. Някои от тях носят устройства, които струват броени евро, какъвто е случаят с кухненското кантарче на Моти. Други пристигат с наистина скъпи джаджи като смартфони, лаптопи и таблети.
Общото между всички, които търсят ремонт, е желанието да не хвърляме вещите си в коша за боклук, ако преди това можем да ги ползваме още поне малко.
Подобни инициативи има из цяла Европа и Брюксел вече обмисля регулации в областта на поправките на устройства. Купувачите стават все по-недоволни от късия гаранционен срок, чупливата техника и невъзможността сами да ремонтират принадлежностите си. Така например дисплеят и гърбът на смарт-устройствата вече са толкова здраво залепени, че отварянето даже и в специализиран сервиз крие рискове.
Австралийският влогър Хю Джефрис показва, че и при добри технически умения, клиентите са затруднени да поправят един смартфон. В свое видео той умишлено разменя камерите на два чисто нови iPhone 12 и показва как след това компонентите не функционират.
С други думи, човек, който иска да поправи камерата си, е принуден задължително да търси скъпия фирмен сервиз на бранда.
Във Франция хората са такива, че не се примиряват толкова лесно с подобни корпоративни решения, които целят да им измъкнат парите.
Затова още от началото на 2021 г. в страната всякаква техника се продава със специална таблица от 1 до 10, която посочва доколко продуктът може да бъде ремонтиран. 10 означава, че устройството е лесно да бъде ремонтирано, а 1 - че е сред мъчните за връщане към живота джаджи.
Добрата новина е, че новите изменения във френските закони със сигурност ще намалят токсичните електронни отпадъци и ще създадат повече съзнателност у французите. По данни на "Би Би Си" френското правителство очаква да повиши процента на ремонтирана техника с 60 на сто през следващите пет години.
Париж посочва, че поне 40 на сто от техниката, която потребителите обявяват за развалена и счупена, е напълно поправима и не се налага замяната ѝ с нова. А по данни на "Евростат" за 2019 г. над 72 процента от французите са готови да ремонтират сами техниката си или да се обърнат към сервиз и някое от кафетата за поправки.
В оптимистичните за тях новини обаче има една доста неприятна вест - засега производителите и технологичните компании сами ще поставят индекса за ремонтиране и ще е загадка доколко те ще са честни с потребителите си, които отказват да харчат пари за нова техника.