Съвременните устройства - смартфони, таблети и лаптопи - са с почти перфектен дизайн, по който работят цели екипи от специалисти.
Когато обаче стане въпрос за издръжливостта на същите тези устройства - е, нещата далеч не са толкова розови.
Не е трудно да забележим, че телефоните ни освен по-красиви, стават и по-чупливи.
Повечето хора в крайна сметка се примиряват с последното и обличат иначе стилните си устройства в разнообразни калъфи и протектори в опит да ги предпазят. Проблемът не е само в чупливостта, но и в това, че всяка нова серия смартфони е по-трудна за ремонт от предшествениците си.
При последните модели обикновено дисплеят и гърбът на устройствата са залепени, като по този начин образуват здрава капсула, която е трудна за отваряне. Това решение позволява смартфонът или таблетът да са максимално тънки, но пък ги прави и мъчни за ремонт, смяна на батерия и други.
iFixit е неправителствена организация, за която "Дойче Веле" разказва. Когато на пазара излезе нов модел телефон, първата им работа е да се сдобият с него и да провери колко лесно може да го разглоби и след това да го сглоби отново. След това организацията отбелязва трудността със специален собствен индекс.
Повечето модерни смартфони губят по точки именно заради "капсулования" си дизайн.
Други изискват специализирани инструменти, за да бъдат разглобени и след това - сглобени отново до работещо устройство. Смартфоните, които с лекота се разглобяват и ремонтират, посочват от iFixit, са единици. При тях пък има друг проблем - често се амортизират до степен, в която започват "сами да се разпадат".
Специалистите изтъкват и друг проблем, който притиска потребителите на по-стари телефони - софтуерните ъпдейти.
В редица случаи когато операционната система на смартфона премине към по-нова версия, той започва да се затруднява с нововъведенията, батерията прегрява и самото устройство работи осезаемо бавно.
В подобен скандал се бяха забъркали от Apple, които са заплашени от глоби в размер на стотици хиляди долари, ако се докаже, че умишлено са забавяли дейността на своите стари модели iPhone. Собственици и на други брандове смартфони обаче споделят, че също се сблъскват с подобен проблем.
iFixit изтъкват и други методи, с които производителите се опитват да накарат човек да си купи ново устройство, вместо да се опита да поправи и да разчита на старото.
В кутиите на новите телефони рядко се намира подробно упътване за разглобяване, а в специализираните магазини има дефицит на резервни части. Затова от iFixit подемат инициатива в Европа да бъдат въведени регулации в тази насока.
Според тях всеки има право да поправя устройствата си, а не да бъде притискан до стената да ги подменя едва ли не всяка година.
А неправителствената организация вече постига успехи в Европейския парламент, който на 26 ноември гласува с 395 гласа "За" създаването на по-устойчиво технологично производство. Целта е на клиентите да бъде предоставена възможността сами да ремонтират телефоните си или поне да не е твърде сложно това да бъде направено в близкия сервиз.
Европарламентът заявява, че оттук нататък ще изработи ясни насоки какво трябва да съдържа кутията на един нов смартфон или таблет и какви етикети и упътвания е необходимо да има, за да могат потребителите лесно да ремонтират устройствата си.
Създаването на прецизни инструкции със сигурност ще отнеме време, но е крачка напред към пазар, в който купувачите сами избират кога да преминат към по-нов модел, ако въобще имат подобна възможност.
Причините човек да не желае да смени смартфона си категорично не се ограничават до финансова невъзможност за подобно нещо. Телефонът може да има емоционална стойност или да върши задачи, които новите му конкуренти не могат да свършат.
Безкрайното прехвърляне на информация и данни между старото и новото устройство също играе своята роля.
Европейският съюз от своя страна вижда в подобни регулации продължението на амбициите си за Зелена сделка.
Замърсяването с електронни отпадъци, които са трудни за рециклиране, приема застрашителни размери. Остарялата техника често се оказва в кофата за боклук, редом до отпадъци, които са далеч по-лесни за разграждане и рециклиране.
Междувременно според проучване, проведено от Европейския парламент през 2015 г., 77 на сто от европейците заявяват, че предпочитат да поправят телефона си, вместо да го заменят. 79 на сто са категорични, че производителите трябва да са задължени поправката да е лесна и достъпна.
Едва ли тези числа са се изменили особено във времето. Разбира се, пред Европейската комисия все още има редица въпросителни и законови дилеми за преодоляване. Най-вероятно ще видим първия опит за регулации през 2021 г.
Дотогава все пак е по-разумно да се отнасяме внимателно към умните ни устройства. Не знаем колко би могъл да коства ремонтът им...