Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-доходоносните медийни франчайзи

“Покемон” (Pokémon)
Израстнахте ли с покемони и събирайки карти с героите? Ако отговорът е "да", то и вие сте сред причините, заради които франчайзът Pokémon е най-доходоносният за всички времена с приходи от над 100 милиарда долара. Лудостта по мултимилионна продукция стартира през 1996 г. като видеоигра, създадена от Сатоши Таджири.

След нея се появяват аниме, манга, карти, за игра, книги и други забавления, свързани с покемоните. Манията продължава и през 2016 г. с играта Pokémon Go, която само през първите две години от пускането си на пазара за мобилни приложения е изтеглена от над 130 милиона души и е донесла приходи от над 700 милиона долара за собствениците на франчайза - The Pokémon Company. А да не забравяме и филма “Детектив Пикачу”. Снимка: Getty Images
“Покемон” (Pokémon)

Израстнахте ли с покемони и събирайки карти с героите? Ако отговорът е "да", то и вие сте сред причините, заради които франчайзът Pokémon е най-доходоносният за всички времена с приходи от над 100 милиарда долара. Лудостта по мултимилионна продукция стартира през 1996 г. като видеоигра, създадена от Сатоши Таджири.

След нея се появяват аниме, манга, карти, за игра, книги и други забавления, свързани с покемоните. Манията продължава и през 2016 г. с играта Pokémon Go, която само през първите две години от пускането си на пазара за мобилни приложения е изтеглена от над 130 милиона души и е донесла приходи от над 700 милиона долара за собствениците на франчайза - The Pokémon Company. А да не забравяме и филма “Детектив Пикачу”.
Hello Kitty
Hello Kitty е измислен герой, създаден от японската дизайнерка Юко Ямагучи за компанията Sanrio, която до днес държи правата над изображението. Първоначално  то е трябвало да стои върху различни училищни пособия, предназначени за деца и юноши. Емблемата на бялото коте обаче предизвиква истинска революция и бързо се превръща в продуктова линия, включваща облекло, играчки, манга, анимета, музика, игри и сериали, а приходите от тях надскачат 80 милиарда долара. Снимка: Getty Images
Hello Kitty

Hello Kitty е измислен герой, създаден от японската дизайнерка Юко Ямагучи за компанията Sanrio, която до днес държи правата над изображението. Първоначално то е трябвало да стои върху различни училищни пособия, предназначени за деца и юноши. Емблемата на бялото коте обаче предизвиква истинска революция и бързо се превръща в продуктова линия, включваща облекло, играчки, манга, анимета, музика, игри и сериали, а приходите от тях надскачат 80 милиарда долара.
Мечо Пух (Winnie The Pooh)
Жълтото пухкаво мече, базирано на книгата на Алън Милн, се превърна в най-доходоносния франчайз за The Walt Disney Company с приходи от над 80 милиарда долара. Парите идват от продажби на дребно на различни артикули, свързани с героите, и от боксофисите покрай анимационните филми “Мечо Пух”.  

Последният филм “Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух”, който излезе през 2018 г., се превърна и в най-касовата лента от поредицата с приходи от над 197 милиона долара. Снимка: Getty Images
Мечо Пух (Winnie The Pooh)

Жълтото пухкаво мече, базирано на книгата на Алън Милн, се превърна в най-доходоносния франчайз за The Walt Disney Company с приходи от над 80 милиарда долара. Парите идват от продажби на дребно на различни артикули, свързани с героите, и от боксофисите покрай анимационните филми “Мечо Пух”.

Последният филм “Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух”, който излезе през 2018 г., се превърна и в най-касовата лента от поредицата с приходи от над 197 милиона долара.
Мики Маус и Приятели (Mickey Mouse & Friends)
С 97% разпознаваемост на марката Мики Маус е също толкова популярен образ, колкото и Дядо Коледа. Подобно на “Мечо Пух” и той се намира под шапката на The Walt Disney Company и е донесъл на компанията приходи от над 80 милиарда долара. 

Започнал като част от анимация, създадена от Уолт Дисни, с времето образът на Мики Маус се превърна в символ на попкултурата, появявайки се не само под формата на играчки и анимационни филми, но и върху продуктите на луксозни марки като Gucci. Снимка: Getty Images
Мики Маус и Приятели (Mickey Mouse & Friends)

С 97% разпознаваемост на марката Мики Маус е също толкова популярен образ, колкото и Дядо Коледа. Подобно на “Мечо Пух” и той се намира под шапката на The Walt Disney Company и е донесъл на компанията приходи от над 80 милиарда долара.

Започнал като част от анимация, създадена от Уолт Дисни, с времето образът на Мики Маус се превърна в символ на попкултурата, появявайки се не само под формата на играчки и анимационни филми, но и върху продуктите на луксозни марки като Gucci.
Star Wars (Междузвездни войни)
Стартирало като поредицата от филми на режисьора Джордж Лукас, днес Star Wars също се нареждат сред най-доходоносните медийни франчайзи, донесли около 70 милиарда долара и незабравими реплики като ‘Нека силата да бъде с теб”. Приходите се трупат от най-различни фенски стоки, филми, анимации, книги и видеоигри, а правата  държи The Walt Disney Company. Франчайзът се харесва на няколко поколения, а отвъд парите, които е изкарал, се е превърнал във вдъхновение и за много други анимационни и игрални филми. Снимка: Twitter, @USgamernet
Star Wars (Междузвездни войни)

Стартирало като поредицата от филми на режисьора Джордж Лукас, днес Star Wars също се нареждат сред най-доходоносните медийни франчайзи, донесли около 70 милиарда долара и незабравими реплики като ‘Нека силата да бъде с теб”. Приходите се трупат от най-различни фенски стоки, филми, анимации, книги и видеоигри, а правата държи The Walt Disney Company. Франчайзът се харесва на няколко поколения, а отвъд парите, които е изкарал, се е превърнал във вдъхновение и за много други анимационни и игрални филми.
Принцесите на “Дисни” (Disney Princess)
Наричан още “Линията на принцесата” (Princess Line), франчайзът е донесъл на The Walt Disney Company приходи от над 40 милиарда долара благодарение на кукли, видеоклипове, дрехи, козметични продукти, декори за дома, играчки и редица други стоки с участието на принцесите. Марката обединява конкретни образи от филмите и сериалите на компанията - Снежанка, Пепеляшка, Покахонтас, Аврора, Ариел, Бел, Жасмин, Мулан, Тиана, Аврора, Рапунцел, Мерида, Ваяна. 

Идеята за събирането на принцесите  идва от шоуто “Дисни на лед” през януари 2000 г. , когато тогавашният председател на Disney Анди Муни събира няколко от героините за снимки. Ходът е повече от успешен и още на следващия ден Муни насърчава компанията да стартират франчайз под името “Феите на Дисни”, който с течение на годините се разширява и се преименува в “Принцесите на Дисни”. Снимка: Getty Images
Принцесите на “Дисни” (Disney Princess)

Наричан още “Линията на принцесата” (Princess Line), франчайзът е донесъл на The Walt Disney Company приходи от над 40 милиарда долара благодарение на кукли, видеоклипове, дрехи, козметични продукти, декори за дома, играчки и редица други стоки с участието на принцесите. Марката обединява конкретни образи от филмите и сериалите на компанията - Снежанка, Пепеляшка, Покахонтас, Аврора, Ариел, Бел, Жасмин, Мулан, Тиана, Аврора, Рапунцел, Мерида, Ваяна.

Идеята за събирането на принцесите идва от шоуто “Дисни на лед” през януари 2000 г. , когато тогавашният председател на Disney Анди Муни събира няколко от героините за снимки. Ходът е повече от успешен и още на следващия ден Муни насърчава компанията да стартират франчайз под името “Феите на Дисни”, който с течение на годините се разширява и се преименува в “Принцесите на Дисни”.
Anpanman
Японският супергерой е роден от книга, написана от Такаши Янасе, но става по-популярен като аниме и манга, с които са израснали няколко поколения в Япония. До днес франчайзът е натрупал над 40 милиарда долара от продажба на стоки, пълнометражни филми и анимета в сметката на собственика на правата над персонажа - Froebel-kan. 

Въпреки че е голям хит в Азия, на запад малко хора са чували за героя и затова ви представяме неговата история накратко:  Anpanman е супергерой, който прави сладкиши, пълнени с червен боб, а неговата глава е същият сладкиш, откъдето идва и името му. Печенето на сладкиши му дава неговата свръхестествена сила, а най-големият му враг е водата. Anpanman се бори и да защити света от героя, който се опитва да го завладее - Baikinman. Снимка: YouTube
Anpanman

Японският супергерой е роден от книга, написана от Такаши Янасе, но става по-популярен като аниме и манга, с които са израснали няколко поколения в Япония. До днес франчайзът е натрупал над 40 милиарда долара от продажба на стоки, пълнометражни филми и анимета в сметката на собственика на правата над персонажа - Froebel-kan.

Въпреки че е голям хит в Азия, на запад малко хора са чували за героя и затова ви представяме неговата история накратко: Anpanman е супергерой, който прави сладкиши, пълнени с червен боб, а неговата глава е същият сладкиш, откъдето идва и името му. Печенето на сладкиши му дава неговата свръхестествена сила, а най-големият му враг е водата. Anpanman се бори и да защити света от героя, който се опитва да го завладее - Baikinman.
Marvel Cinematic Universe

Сериалите, филмите, комиксите и последвалите продукти от тях, обединени от франчайза Marvel Cinematic Universe, са донесли над 35 милиарда приходи. Тук се включват широк диапазон от супергерои, сред които Железният човек, Капитан Америка, Черната вдовица, Тор, Локи, Антмен, Хълк, Доктор Стрейндж, които се появява и на малкия, и на големия екран, разбивайки боксофисите. 

Идеята за франчайза идва от комиксите на Стан Лий и художникът Джак Кърби и е превърната от Marvel в империя, която ще продължава да носи пари на Disney, понеже историите от поредицата съвсем не са приключили. Снимка: Disney / Marvel
Marvel Cinematic Universe

Сериалите, филмите, комиксите и последвалите продукти от тях, обединени от франчайза Marvel Cinematic Universe, са донесли над 35 милиарда приходи. Тук се включват широк диапазон от супергерои, сред които Железният човек, Капитан Америка, Черната вдовица, Тор, Локи, Антмен, Хълк, Доктор Стрейндж, които се появява и на малкия, и на големия екран, разбивайки боксофисите.

Идеята за франчайза идва от комиксите на Стан Лий и художникът Джак Кърби и е превърната от Marvel в империя, която ще продължава да носи пари на Disney, понеже историите от поредицата съвсем не са приключили.
Mario
Медийният франчайз, създаден съвместно от Nintendo и дизайнера Шигеру Миямото, е донесъл приходи от над 35 милиарда долара. Започнало буквално като видеоигра, която всяко дете, израснало през 90-те познава, Mario постепенно се превръща в своя собствена вселена, обединяваща играчки, комикси, филми, телевизионен сериал и дори тематичен парк. 

Mario  дебютира през 1981 г. в играта „Donkey Kong“. Само че тогава все още не е водопроводчик, а дърводелец. И също така, все още не се казва Марио (това ще се случи в продължението – „Donkey Kong Junior“), а Jumpman. Смяната на професията става през 1983 г. в аркадната игра „Mario Bros“, където, заедно със своя брат Луиджи, Марио трябва да прочисти канализацията от нашествие на свирепи костенурки, раци, мухи.
А окончателният му вид, какъвто познаваме от играта, идва след като Миямото вижда в склада на компанията, в която работи,  управителя - Марио Сегали, който има и мустаци. Той става вдъхновението за героя, а останалото, както казват, е история. Снимка: Getty Images
Mario

Медийният франчайз, създаден съвместно от Nintendo и дизайнера Шигеру Миямото, е донесъл приходи от над 35 милиарда долара. Започнало буквално като видеоигра, която всяко дете, израснало през 90-те познава, Mario постепенно се превръща в своя собствена вселена, обединяваща играчки, комикси, филми, телевизионен сериал и дори тематичен парк.

Mario дебютира през 1981 г. в играта „Donkey Kong“. Само че тогава все още не е водопроводчик, а дърводелец. И също така, все още не се казва Марио (това ще се случи в продължението – „Donkey Kong Junior“), а Jumpman. Смяната на професията става през 1983 г. в аркадната игра „Mario Bros“, където, заедно със своя брат Луиджи, Марио трябва да прочисти канализацията от нашествие на свирепи костенурки, раци, мухи.

А окончателният му вид, какъвто познаваме от играта, идва след като Миямото вижда в склада на компанията, в която работи, управителя - Марио Сегали, който има и мустаци. Той става вдъхновението за героя, а останалото, както казват, е история.
“Хари Потър” (Harry Potter)

Дж.К. Роулинг завинаги беляза актьора Даниел Радклиф като “Момчето, което оцеля”, но с филмите и книгите по “Хари Потър” успя да се превърне и в най-богатия съвременен писател. Франчайзът, роден от идеята ѝ за магическия магьоснически свят, е донесъл близо 30 милиарда долара, а възраждането на поредицата “Фантастичните животни” обещава и още пари. Само “Хари Потър” се продава освен като книги и филми, театрална пиеса, видеоигри и мърчандайз, а манията, която беляза въображението на цяло поколение, няма изгледи да угасне скоро. Снимка: 20th Century Fox
“Хари Потър” (Harry Potter)

Дж.К. Роулинг завинаги беляза актьора Даниел Радклиф като “Момчето, което оцеля”, но с филмите и книгите по “Хари Потър” успя да се превърне и в най-богатия съвременен писател. Франчайзът, роден от идеята ѝ за магическия магьоснически свят, е донесъл близо 30 милиарда долара, а възраждането на поредицата “Фантастичните животни” обещава и още пари. Само “Хари Потър” се продава освен като книги и филми, театрална пиеса, видеоигри и мърчандайз, а манията, която беляза въображението на цяло поколение, няма изгледи да угасне скоро.

Великите истории идват и си отиват, но сред тях има някои, които успяват да издържат изпитанието на времето, да задържат интереса към себе си и да се срещнат с няколко поколения, като тази среща често означава стабилни потоци от пари.

Една книга, една анимация или един филм могат да променят целия свят, да положат основите на цяла култура сред потребителите и да направят няколко души или компании неописуемо богати.

Така се създават могъщи франчайзи, които жънат успех след успех с всяка изминала година и трупат милиарди долари.

Франчайзингът в медиите може да включва филмови поредици, литературни произведения, телевизионни програми или дори видео игри. Интелектуалната собственост може да бъде лицензирана и в други страни или към други партньори за последващи производни проекти, както и търговска експлоатация в редица различни сектори от икономиката.

В галерията горе може да видите онези медийни франчайзи, които превзеха целия свят и донесоха големи приходи за собствениците си.

Не е изненада, че продуктите от студиата на Disney доминират в класацията, но сред изброените има и някои изненади...

Най-четените