Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Чиа - няколко причини да я включите в менюто си веднага

Идеи как да я консумирате - в смути, дресинг или печива Снимка: iStock
Идеи как да я консумирате - в смути, дресинг или печива

Търсите ли универсална суперхрана, която е едновременно лесна за консумация и доставя на организма нужните му за деня сила и енергия?

Тогава добавете към ежедневното си меню семена от чиа. Ползите от консумацията на тези миниатюрни зрънца не са никак малко и биха изненадали и най-големите скептици.

Въпреки че у нас чиата стана известна през последните няколко години, произходът ѝ датира много по-отдавна. Растението идва от Мексико, където още през 3500 г. пр. н. е. се е смятало за основна култура сред древните ацтеки. Тогава хората се възхищавали на свойствата ѝ, защото чиата успявала да увеличи издръжливостта и силата им, особено когато се налагало да воюват.

Излез от застоя! Влез във форма!

Скъпи читателю, този текст е част от Get in Shape³ - новото издание на инициативата на Webcafe.bg, с която искаме да те мотивираме да се откажеш от оправданията, да се сбогуваш със стреса и да влезеш във форма. В това ни партнират:

Next Level Fitnes Club, Asics, DEVIN Mineral & Vitamins, Vitabiotics, Heineken, Huawei, Спорт Тото, Reina.

На езика на ацтеките името на зрънцата идва от думата chian, която означава "мазен". Тя подсказва и за тяхното високо съдържание на мазнини, особено Омега-3, превръщайки чиата в чудесна храна за хората, които не консумират месо и животински продукти.

Основните причини да добавите черно-белите семена към ежедневния си хранителен режим са няколко.

Освен, че имат голям процент полиненаситени мазнини, изключително важни за нормалното функциониране на метаболизма, само една супена лъжица чиа доставя на тялото 4 гр. фибри, 2 гр. пълноценен протеин (съдържащ всички 9 незаменими аминокиселини) и 5% от нужните му за деня калций и желязо. Семената са богати също на минерали, магнезий, мед, манган и фосфор.

Интересното е, че имат едва доловим вкус, което ги прави ненатрапчиво допълнение към различни ястия, смутита и напитки. Поставени в течност, те увеличават обема си десет пъти и образуват обвивка, подобна на желе. Това ги прави лесни за поглъщане, а редовната им консумация ще подобри функцията на сърцето и храносмилателната система и ще заздрави костите.

Ако още не сте опитвали тези малки и пълни с хранителни вещества семена, не се колебайте да го направите. Благодарение на тях ще помогнете на тялото да разгърне потенциала си без усилие, а задачите през деня никак няма да ви натежат.

Ето и нашите няколко предложения как да си я приготвяте сами у дома:

Смути

Снимка: Unsplash

Сред най-популярните начини за ядене на чиа е добaвянето ѝ в смути. Една супена лъжица е напълно достатъчна, за да обогатите с хранителни вещества плодовата или зеленчуковата си напитка. Само с няколко глътки ще се сдобиете със сила, която ще ви държи до времето за обяд.

Например пригответе си смути с банани, бадеми, лъжица пресни или накиснати чиа семена и за финален разкош - чаена лъжичка какао на прах. Всички съставки се съчетават отлично, а вкусът ще ви накара да искате още и още.

Салатен дресинг

Тъй като семената от чиа имат ненатрапчив вкус и способността да абсорбират вкусовете на всичко, до което се докоснат, те са интересен начин за разнообразяване на вече познати рецепти.

За подобен пример може да се посочи тази за сос Винегрет. Тя има много вариации, но някои от основните ѝ съставките са зехтин или олио по избор, оцет, мед, лимонов сок и горчица. Към готовата смес просто се прибавя лъжица чиа и се оставя да престои в хладилника за една нощ. На сутринта ще имате приятно желиран Винегрет, готов да бъде нестандартно допълнение към всяка салата, независимо от продуктите в нея.

Печива

Ако не сте почитатели на желираната текстура на чиата, добавете я в печива.

Семената могат да се използват за поръсване, но и като сгъстител и заместител на яйцата. За тази цел една супена лъжица от тях се накисва в три супени лъжици вода. Оставя се за една нощ в хладилника, а готовата смес може да се сложи в различни хлябове и сладкиши. Количествата отговарят за заместването на едно яйце.

Напитки

Освежаващи, полезни и безкрайно лесни - когато опитате плодовите напитки с чиа, ще се влюбите в тях.

За да си ги приготвите, ще са ви нужни 2-3 супени лъжици семена, две чаши обикновена или кокосова вода, чаша плодов сок или пюре. Оставете готовата смес да се сгъсти, след което е готова за пиене.

Снимка: Pixabay

Друг вариант за освежаваща напитка е така наречената Мексиканска лимонада. Тази естествена енергийна бомба се прави от кокосова вода, половин супена лъжица сок от лайм, супена лъжица чиа и подсладител по избор (мед, меласа или друго). Всички продукти се разбъркват добре, след което се изчакват около 10 мин., за да може семената да се обвият в леко желе.

Консумирайте с удоволствие!

Сладко

Палачинките са готови, но нямате подходящо сладко за тях? Пригответе си сами и то само за 15 минути.

Желиращите свойства на чиата действат като сгъстител, така че ще са ви нужни 2 супени лъжици семена и около две чаши пасирани пресни плодове. Към тях прибавете някакъв подсладител, като мед например и оставете сладкото да престои за петнайсетина минути.

Сместа трябва да придобие консистенцията на конфитюр, а когато това стане, спокойно може да си я намажете върху палачинки или препечени филийки.

---

Приключението Get in Shape³ започна! Как се справят официалните участници в нашето предизвикателство за един по-активен живот, съвети за трениране, хранене и по-малко стрес, както и още много любопитна информация ви очакване и в специалната платформа на Get in Shape

Най-четените