Преди Арнолд Шварценегер, Силвестър Сталоун и другите релефни екшън звезди от ерата на Рейгън да превърнат мускулите в златен екранен стандарт, а тренировките за роля в норма, имаше велики имена с внушителни тела.
По тяхното време не се говореше и пишеше за режими и диети, а плочките и вените по бицепса бяха по-скоро рядкост.
Но те тренираха, изпълваха кадрите с тестостерон и предизвестиха епохата на холивудската фитнес мания, която започна в края на 70-те, разгърна се през 80-те и 90-те, а днес - в ерата на супергеройските филми - е всеобхватна култура с огромно влияние върху киното и телевизията.
Първият професионален бодибилдър, който пробива в киното не е Арнолд Шварценегер, а Стив Рийвс.
Могъщият мъжкар се превръща в култова фигура с ролите си във второкласни костюмни епоси за Херкулес и Сандокан. Неговите мускули дълго време са символ на поджанра на "мечовете и сандалите".
Тези продукции са предимно европейски и Рийвс редовно снима в Италия. Така американският културист става суперзвезда на Стария континент, но не и в родината си САЩ. През 60-те вече е един от най-високоплатените актьори в Европа.
Малцина знаят, че преди да стъпи в киното и да се увековечи в ролята на Джеймс Бонд, Шон Конъри също се занимава с културизъм, но на много по-ниско ниво от Стив Рийвс.
Той никога не е приличал на бодибилдър - с масивна физика и остър релеф - но определено е бил във форма, особено за епохата на 50-те години на миналия век.
Един от най-добре тренираните и внушителни актьори отпреди фитнес манията в киното несъмнено е легендарният Чарлс Бронсън.
Неговата стегната и детайлна мускулатура се превръща в запазена марка на актьора и много от филмите, в които участва. Бронсън има велики роли в "Имало едно време на Запад", "Великолепната седморка", "Голямото бягство", "Мръсната дузина" и "Смъртоносно желание".
През 60-те той е един от екранните образци за сурово мъжество - физическото му присъствие изпълва кадъра без нужда от реплики. Клаудия Кардинале си спомня, че по време на снимките на "Имало едно време на Запад" той постоянно тренирал и изобщо не се държал като останалите филмови звезди.
Всяка почивка по време на снимките Бронсън използвал, за да отиде до караваната си и да прави лицеви опори. Резултатите са запечатани в десетки филми.
Младият Клинт Истууд също открива тренировките рано и демонстрира впечатляваща физика преди мускулите да бъдат мейнстрийм. Широките рамене и напомпаните бицепси на Клинт допълват имижда му на мачо от уестърни, екшъни и полицейски филми.
Кърк Дъглас е друг ретро титан, който демонстрира солидна физика - особено в класиката "Спартак", излязъл преди точно половин век.
В списъка с мускулести актьори отпреди световната фитнес мания влиза и най-легендарното име - Марлон Брандо. Преди да се предаде на личните си демони и да качи свръхтегло, Брандо (смятан за най-великия филмов актьор на всички времена) беше атлетичен мираж за жените.
Марлон тренира здраво през 40-те години на миналия век и през 1951-а е в центъра на една от най-иконичните сцени с мускули в киното. Заглавието е "Трамвай Желание", а Брандо крещи "Стелаааааа" с разкъсана блуза, под която личи масивен гръб. В други кадри е с потник и блуза по тялото.
Това е един от първите класически филми, които сексуализират така централно мъжкото тяло през естетическия ключ на внушителната мускулатура.
Тези големи актьори са пионерите на фитнес формата и с много лицеви опори, набирания, кофички и вдигане на щанги отъпкаха пътя към световната и здравословна мания по тренировките.