Уважаваните български учители

Преди седмица Министерството на образованието представи  дългоочаквания проект на Закона за предучилищното и училищното образование.

Навярно министър Игнатов е прав, като хвали екипа си за „огромната работа" и „ много задълбочено изследване". Защото, за  разлика от други проектозакони на правителството, към този засега няма съществени критики. Ще пропусна политизирания спор за финансиране на обучението на ученици в частни училища, както и въпросите околко преминаването с двойка. Интересно ми е дали наистина ни предлагат

закон с визия за бъдещето?

Веднага ме привличат идеите за Обществен съвет, за гъвкавост и автономност, както и възможността за индивидуално обучение на изявени ученици. Обаче е известно, че

истината е в детайлите.

Законът предвижда да се приемат Държавни образователни стандарти в 17 направления, както и учебни програми по всеки предмет за всеки клас. Това е огромна по обем работа, за която е необходимо много време и следователно, последователност в образователната политика на следващите правителства. И фактически тези подзаконови нормативни документи ще покажат дали ще има реална реформа.

Докато преглеждам проекта, стигам до един

любопитен пожелателен текст:

"На педагогическите специалисти се дължи почит и уважение от учениците, административните органи и обществеността."

И ми става ясно какво пропуска министерството в еуфорията около проекта.

За какво уважение говорим, когато общественият консенсус е да се отделят 3,4% от БВП за образование (на фона на около 5% средно за Европа)? В Дания този процент е 7,2%  и е повече от 6,1% за Финландия, Норвегия и Швеция - страни с най-добри образователни постижения.

Това са показатели, които говорят за отношението на обществото към образованието като цяло. Колкото до учителите, най-показателни са данните от сравнително проучване на заплащането на учителите през 2008 г. Според него, диапазонът на заплатите на начинаещите начални учители в ЕС се определя от  България (230 евро) и Дания (3147 евро, или 14 пъти повече). Виж графика.

Същата картина виждаме в средното образование. Тук българските учители започват със средна заплата  230 евро, а максимумът е в Германия (2835 евро, или 12 пъти повече). Така е и 4 години по-късно - средната заплата на учителите е около 710 лв., а началната 460 лв. Виж графика.

Както може да се види в доклада, разликата в заплащането няма връзка със седмичната заетост на учителите. Средно 25 години стаж са необходими, за да се достигне максималната учителска заплата в България. Тогава

кой става учител у нас?

По данни на НСИ, тази година около 16 000 студенти се обучават по педагогически специалности. Колко от тях ще работят като учители? Миналата година в цялата страна е имало по-малко от 1600 година млади учители (под 30 г.) общо.

Безспорно е необходима държавна политика, когато средната възраст на учителите е 50 години и по-малко от 10% от завършващите педагогическа специалност стават учители. А как да е иначе, след като с начална учителска заплата от 460 лв. младите хора ще са под прага на бедноста (537 лв. в края на 2011).

Определено е нужно нещо повече от пожелателния текст в проектозакона.

Това лято се срещнахме с екип учители от Чехия. Те разказаха как преди няколко години бил решен проблемът със застаряващия учителски състав при тях. Началната учителска заплата станала 1000 евро (вижда се и на графиките). И въпреки неодобрението на по-възрастните учители, промяната е довела младите специалисти в училище.

Едно отклонение  за математическите паралелки

Да спомена и конкретния повод за посещението на чехите. Учители - математици, те работеха по проект на тяхното министерство, което планира да въведе профилиран прием от 5. клас в математически гимназии. А това е практика, в която ние имаме опит и високи постижения. Затова те се интересуваха от организацията на обучението и учебните планове и се срещаха с директори, учители и ученици от математически гимназии.

Обаче новият проектозакон, както става ясно в чл. 141 ал. 3 т.1 , изключва ранното математическо профилиране. Защо, след като учебните резултати са безспорни и  интересът към този вид обучение нараства?

"Важността на ранното обучение по математика е като 7-годишното възпитание" - казва наш колега, - "трудно може да се навакса". И като закрием сега тези паралелки, дали след 20 години няма на свой ред да отидем да разгледаме чешките математически гимназии...

Статус на учителя

Да се върна на темата. В един доклад за ЕС виждам сравнени доходите на учителите със средните доходи за други професии. Няма да изненадам никого, като кажа, че началните учители в България са на дъното на класацията (от 14 професии).

Отново преглеждам графиките и с учудване забелязвам, че начинаещият начален учител в Германия получава заплата, по-висока от тази в средното образование и съизмерима със заплата на професор в университет.

Това е уважение към професията на учителя. Това е разбиране за важността на неговата работа. Навярно затова в училището на моя племенник-първокласник в Германия работят млади учители, около 30% от които са мъже.

Учителите не говорят за заплати

Как стана така, че напоследък темата за учителските заплати не е актуална? След всички обвинения към тях, учителите сякаш не смеят да говорят за пари. Когато се събираме по общи проекти виждам, че някои колеги по подразбиране работят на доброволни начала.

Дали това е управленска грешка или наследство от миналото, дали е амбицията на начинаещия или пък ниско самочувствие - всеки случай е различен. Но със сигурност така не трябва да продължава. Никаква реформа не може да бъде успешна без адекватно финансиране.

Когато учителите във Финландия получават равен с лекари и адвокати статус, професията става привлекателна. Има възможност учителите да се избират измежду кандидатите с най-висока квалификация.

И едва след това идва следващата реформа, която радикално децентрализира образователната система - централна идея и в нашия проектозакон.

Колкото до уважението, което дължим на нашите учители в личен план - не е необходимо законът да ни напомня за това. Всекидневно срещам в училище хора, които навремето Соломон е описал като духовни "князе, които ходят пеша по земята, докато в същото време слугите яздят коне."

Според Соломон, това е управленска грешка.

#2 axsbf 20.02.2012 в 10:37:19

Цялото ми уважение към тези учители, които наистина приличат на описаните от Соломон в статията. Само че: повече от 25 години системата за набиране на кадри в педагогиката финкционираше по една странна схема - провалилите се на кандидатстудентски изпити в други специалности бяха "благородно" приемани в педагогическите специалности. Фрапиращи случаи като преразглеждане на слаби кандидатстудентски оценки с цел мъчителното им оформяне като "3 с два минуса" (достатъчни за изискванията на педагогическите курсове?!?), бяха практика в повечето университети преди години. Резултатът: Имам дете, което в началния курс научи "правопис" и "житейски правила" от една полуграмотна какичка, която пък беше и със самочувствието на сестрата на Кирил и Методий, като че ли. Няма да е хубаво да привеждам примери, защото не пиша с тази цел, но определено не считам, че учителят - човекът, който отваря очите на децата за образованието, е допустимо да прави елементарни правописни грешки, както и фактологически. Да сте чували кое е женското на гълъба? Ако не знаете, ще ви цитирам отговора на "какичката".

#4 axsbf 20.02.2012 в 10:55:11

към 3 коментар: а така, това е! не очаквах, че това се преподава явно повсеместно. Все се надявах, че е единичен случай!

#5 lele male 20.02.2012 в 11:15:51

@аxsbf - Аз залагам на Гълъбицата... Както казва един приятел на жена си: Моя вярна Гълъбице, изпържи ми шест мекици, И ракия ми налей, де са бирите ма ей?

#6 корейче 20.02.2012 в 11:16:20

За тези пари кой ще се навие да е учител освен тези, които за друго не стават? Да направят началната заплата на учителите минимум 1300 лв (чисто) и тогава вече може да има изисквания към тях. Сега ако няма кой да те издържа, как ще станеш учител и ще храниш семейство?

#7 axsbf 20.02.2012 в 11:28:55

lele male: че знаеш отговора е добре, но ... проблемът е в друго Ако не бяха приемали така на олимпийския принцип, заради самото участие, а да бяха поставили стриктни правила, вероятно и повишени отговорности и задължния, сега нямаше да има не знам си колко хиляди учители, а щяха да са няколко хиляди по-малко, но със сериозно отношение, високи отговорности и вероятно и по-високи заплати. Не обвинявам тези, които са станали учители, повечето от тях заради едното "вишо" образование, а управлението на държавата и системата като цяло. А така нещата се влачат вече почти една трета столетие

#8 Чинчифон 20.02.2012 в 11:32:34

Уважаваните български учители...или учителки?От детската ясла,през детската градина,всички училищни степени,телевизионните и радио програмите децата ни са в ръцете само на жени. Момчетата не служат в армията,за да видят какво е това "мъж"?Дори в армията,в полицията и във властта започнаха да преобладават дамите.За това мъже,като Азис и Бойко ги познаваме всички.

#9 lele male 20.02.2012 в 11:58:24

@ 7axsbf Съгласна съм с теб! Но проблемът е многостранен.. Прочети и тази статия: http://www.webcafe.bg/id_1916928255/#Comments Едно от нещата които ми направи впечатление там /а те бяхя много/ е казаното от един учител: Всяко лято посещавам домовете на 30-те деца, които ще ми бъдат ученици през следващата учебна година. @ корейче и 2000 лв. да им направят заплатите ако не чувстват професията "учител" като призвание - кел файда...

#10 axsbf 20.02.2012 в 12:02:32

@ lele male: Четох я още сутринта, добро нагледно четиво за отношението на учителя към професията му. както е казал един социалист: нужна е ампутация. Да не вземе някой да ме обяви сега в политически пристрастия! Просто добро изречение, подхождащо за случая. Справка: Какво направи Р. Рейган когато през 80-те на миналия век стачкуваха авиодиспечерите - уволни ги! И обучи и подготви нови! нещо подобно и тук трябва да стане, но като че ли мат'ряла не става. От всяко дърво свирка не става Но не е само в образованието така, а навсякъде при нас , после ... и при вас ;)

#11 My Majesty 20.02.2012 в 12:54:22

Доколкото съм питала мои познати , които са учители, картинката е следната, според тях. Картинката е подкрпена и с факти. В момента издръжката на едно училище зависи САМО от броя на учениците, които учат в него. Според мен това е добре, но ако САМО това е критерий неминуемо води до влизане в един порочен кръг. Пари за издръжка трябва да се дават не само на брой деца, а и заради постигнато качество на преподаване. Такова нещо в "новия проектозакон" не се предвижда. Има училища, чийто възпитаници участват в състезания, печелят награди, показват високи резултати на вйншно оценяване, но тези постижения не се вземат предвид. От друга страна има училища, при които за присъствия се пише тройка, ако пишаш в час вече хващаш 4, а ако си отвориш устата и кажеш две-три изречения, си си осигурил 5 и 6. подобни училища в провинцията има много. Те имат повече ученици и макар че нивото на преподаване е лошо и резултатите от зрелостните изпити са масово 3 и 4, учителите там вземат повече пари като заплати, отколкото колегите им, които преподават качествено, но имат по-малко ученици. А за заплатите: Една приятелка преподава в елитна гимназия, но взема чисто, без данъци 450 лева. Има осем години стаж. И родители, и ученици я подкрепят и одобряват като учител, доволни са от нея. Друга моя позната преподава в бивш техникум, станал сега професионална гимназия, учениците там не ходят по никакви състезания, показват средни резултати на външното оценяване, но понеже са много повече като бройка ученици, учителите им вземат с 200 лева повече- т.е чисто 650 лева. Самата аз съм член на училищно настоятелство и години наред съм се изумявала как тези в министерството изобщо нямат и не искат да имат представа от реалността

#12 nakadetaka 20.02.2012 в 14:01:30

"Най-калпавите стават учители, само неуспелите влизат да следват това, учителите за нищо не стават"...дрън дрън дрън...и сега се попитайте, ако това мнение прокламирате как точно очаквате децата ви да уважават учителите, като самите вие не уважавате труда им и слагате под общ и то крайно обиден знаменател тези хора? Като във всяка друга професия има кадърни и съвестни хора и такива, които не стават, но колкото и пъти да се появи подобна тема - общите коментари са толкова неуважителни, че чак тъпо ми става.

#13 mefkata 20.02.2012 в 14:01:53

Статията започва с думите, че няма големи критики към проекто-закона. За щастие, по-долу се описва един от проблемите, а имено закриване на паралелките от 5-ти до 7-ми клас в математическите гимназии, които са доказали, че дават най-доброто образование в средните (а и не само там) класове. Към това има много критики, защото освен, че е безумие, няма нито един разумен аргумент в тази посока и цел, която би била постигната с такава промяна. В тази връзка е и стартираната петиция, която може да подкрепите тук: http://www.peticiq.com/zapazi_obuchenieto_v_mg

#14 My Majesty 20.02.2012 в 14:12:51

Тя статията казва, че даването на пари за части училища не е прпоблем, но според ме е проблем. След като държавата осигурява достъп до образование и ти не харесваш това, което тя ти е осигурила, си е чисто твой проблем ако си решил да пратиш детето си в частно училище. Ще си плащаш. Освен това сега хвърлих един поглед на Констлл0литуцията и там се казва, че е задължително само ОСНОВНОТО образование. Т.е държавата плаща и средното, за което слаба Богу. Но да я карат да плаща и за средното частно си е наглост и лобизъм. Министъра заяви, че щяло да струва само 10 милиона повече. Ми за тез милиони да строи детски градини в София и толкоз. В провинцията проблем с детските градини НЯМА.

#15 lele male 20.02.2012 в 14:22:41

@14 - Мажести или по-добре тези 10 милиона да ги разпределят за детски помощи... или да ги заделят за висше образование на сираци... но ти го каза - лобизъм!

#16 Мина 20.02.2012 в 14:32:29

Аууу, това с графиката е много гадно . Ама май не само в този сектор

#17 t_void 20.02.2012 в 15:20:05

Статията ми харесва. Относно глупостта, която се прави с махането на приема след 4-ти клас в математическите гимназии, вижте какво става - за 3 дена вече 1600 души се подписаха против тази промяна. http://www.peticiq.com/zapazi_obuchenieto_v_mg

Новините

Най-четените