Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

DVD със секс уроци е хит в Иран

Учени, изучаващи иранското общество, виждат успеха на този филм като знак за промяна на общите нагласи
Учени, изучаващи иранското общество, виждат успеха на този филм като знак за промяна на общите нагласи

Най-продаваната стока в аптеките на Техеран това лято не е лекарство против алергии или витамин C, а DVD за сексуално образование - първото по рода си в ислямската държава. Казва се "Любимият партньор".

"Продава се наистина добре", споделя фармацевт от центъра на столицата, който заради деликатността на темата моли да остане анонимен. "Продали сме стотици копия, откакто дискът бе пуснат на пазара".  

До този момент иранските и чуждестранни филми, продавани на DVD или показвани по кината, са били напълно цензурирани. В тях няма голи сцени, неприличен език - дори и загатванията за тях са премахнати. На практика законодателството в Иран е едно от най-строгите в региона. То урежда не само това, което може да бъде показвано по филмите или написано в книгите, но и регулира цялата обществена сфера. Неомъжените млади жени и мъже, които флиртуват и се разхождат по парковете, често са арестувани от "полицията на морала".

Поради това е доста изненадващо за всички, че "Любимият партньор" е получил одобрение както от Министерството на здравеопазването, така и от Министерството на културата и ислямските въпроси. За създаването на филма са били необходими две години, изпълнени с постоянна борба. "Тези въпроси са табу - и никой не искаше да ни даде разрешение да снимаме", казва в интервю продуцентът на филма Мохамед Реза Ализаде.

"Имахме проблеми и със здравното министерство, а и с Министерството на културата. Стигнахме до момент, в който реших да поема риска и да създам филма изцяло със средства от собствения си джоб". Ализаде решава да избяга от цинизмите и кани психолози и други експерти за коментар.

Филмът се лансира като вид сексуална терапия за свенливи партньори

Рискът се оказва обоснован. Филмът излиза на пазара преди около месец, като единично копие от него се продава за 4 долара, а клиентите трябва да имат навършени 18 години, за да си го купят. "За първи път използваме семпъл и ясен език, за да обсъждаме проблеми, които не могат да бъдат засягани по радиото или телевизията. Не разполагаме с необходимите условия и пространство, за да преподаваме сексуални уроци, така че този проект бе добър старт", допълва Ализаде.

Маркетинговата кампания на продукцията е сравнително целомъдрена. Уебсайтът на "Любимият партньор" вдъхва доверие на потребителите с лозунга "Не се притеснявайте повече" - и твърди, че DVD-тот ще бъде "чудесен подарък за любимите ни хора". В случай, че потребителите все още не са закупили продукта, уебсайтът предлага по-изчерпателни профили на своите потенциални клиенти: "Млади двойки, които се срамуват да обсъждат интимните си проблеми", "двойки, които са заедно от години, но не са доволни от връзката си" и "хора, които искат да разберат нуждите на своите партньори".  

Купувачите не са само младежи; за по-консервативните има "дискретна доставка"


Мълвата за новия филм се разпространява бързо. Фармацевтът в центъра на Техеран казва, че седмично се продават между 300 и 500 екземпляра на диска - и то предимно на млади двойки. Продажбите отскоро са намалели, тъй като вече са достъпни и пиратски копия на филма. Друг фармацевт в центъра на Техеран, който също настоява за анонимност, споделя, че при него се продават около 100 копия седмично, но клиентите му са по-разнообразни. "Възрастна жена дойде наскоро и попита за DVD диска," споделя той. Жената казала, че съпругът й не е доволен от семейния им живот и казва, че ще си потърси втора съпруга, ако тя не измисли нещо, така че приятелка й препоръчала да си купи това DVD".

Дали не настъпва краят на табутата върху секса в Иран?


Учени, изучаващи иранското общество, виждат успеха на този филм като знак за промяна на общите нагласи. "Хората са достигнали до заключението, че имат нужда от образование в тази област - и че информацията от традиционните източници не е достатъчна. Обществото започва да търси повече удоволствия", твърди Мина, социален психолог. "Съществува голяма пропаст между развитието на културата вътре в самото общество и имиджа, който се опитва да наложи правителството".  

Продуцентът на филма Ализаде се обзалага, че неговата публика няма да изчезне - така че вече се подготвя и продължение на филма.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените