Датските гимназии, в които ако не си красив, не вaжиш

Фундаменталната идея, на която се основава училището като образователна институция, е приобщаващият му характер. Това ще рече, че в него трябва да има място за всякакви ученици и да е гарантирано еднаквото отношение към всички, без значение дали имат двигателни, образователни или поведенчески проблеми. Както и без значение на това дали са грозни или красиви.

Само че такова училище съществува само на хартия, но на практика няма.

Дори да цари мир и разбирателство на ниво учители-ученици и всичко да е наред с рампите за инвалидни колички, кабинетите по биология, химия и физкултурния салон, а менюто в столовата да е само по рецепти на Джейми Оливър, на ниво ученици-ученици нещата могат да имат страховито диаболични оттенъци.

Булингът не е от вчера. Винаги е имало и ще има деца, които ще вървят подире ти и ще подвикват “Мара - попара”, ще те скъсват от подигравки заради това, че си твърде висок или твърде нисък, или че не носиш “правилната” марка кецове.

Емоционалните травми, които децата са способни да си причиняват едни на други, попадат в графата “Щети, с които никой училищен правилник не е в състояние да се справи.”

Явлението булинг като събирателен термин за училищно насилие във всичките му форми е описано за първи път през 70-те години на миналия век, разраства се през следващото десетилетие, а през 90-те години вече е сериозен социален проблем.

И ако по времето, когато аз бях в прогимназията, булингът се изявяваше най-вече в подигравки, че вашите са се развели, нямате пералня, купена от Кореком, или че носиш очила, в наши дни този тормоз еволюира и мимикрира и в новите си форми става все по-жесток и непридвидим.

В Дания, една от най-демократичните държави в Европа, намираща се на полуостров, където егалитаризмът във всичките му форми е издигнат в култ, има места, където правилото за равнопоставеност не важи и където този, който се смее първи, се смее най-добре.

В гимназиите в Нуршеланд, северно от Копенхаген, от десетилетия съществува традиция за организиране на ежегодни вечери за първокурсниците, т.нар. puttemiddag.

Според дефиницията в датската версия на Уикипедия, това е ритуал на инициация на новите ученици (putte е жаргонна дума за ученик в първи гимназиален курс). Дотук нищо необичайно. Просто един мил жест към “зайците”, който да ги накара да се почувстват приобщени в новото училище.  И да, традицията щеше да бъде направо трогателна, ако дефиницията в Уикипедия се ограничаваше само до това изречение. По-нататък обаче тя продължава така: “Ритуалът представлява класическа проява на принципа “Разделяй и владей”, както е и упражнение в налагане на сила от страна на властоимащите”.

Мислите си, че всичко това звучи прекалено сериозно и помпозно, прекалено в стил Гай Юлий Цезар и Томас Джеферсън, за да бъде съотносимо с някакъв си безобиден тийнейджърски ритуал, за който и без това чувате за първи път.

Можеше и така да е, ако не ставаше въпрос за разюздени партита, на които алкохолът се лее като от рога на изобилието, а осмокласнички, облечени оскъдно като похотливи медицински сестри, демонстриращи фелацио на краставици, представляват възможно най-безобидната картинка. Истории за секс ритуали и видеа, показващи унизителни предизвикателства към малките ученици, се шерват в затворени групи във Facebook.

Въпреки това тези, на чийто гръб се случва “забавата”, мълчат и даже се чувстват горди, защото точно те са били сред “Избраните”.

Традицията повелява най-популярните третокурсници да изберат сред новоприетите ученици тези, които ще имат честта да присъстват на партито. Тогава започва и истинската суматоха, защото се знае, че единственият, но много важен критерий да бъдеш избран, е да си красив, секси и в крак с модните тенденции. Първокурсниците знаят, че през първите шест месеца постоянно са наблюдавани и преценявани от по-големите. Кой ще бъде избран се превръща в основна тема за разговори във и извън класните стаи.

В един ден през януари учениците се събират в двора на училището и по време на нарочна официална церемония някой от третокурсниците излиза пред всички и тържествено съобщава имената на избраните. Тоест на най-готините 15-годишни. Всички ръкопляскат възторжено, а щастливците получават своите пликове с покана за участие в ритуалното тържество.

Съдейки по разказите на вече завършили ученици, един от проблемите, произтичащи от puttemiddag, е, че конкуренцията измежду “зайците” за привличане вниманието на третокурсниците създава непоносима атмосфера на напрежение и конкуренция.

Това неминуемо води до формиране на два лагера - на губещите и на победителите. Когато си на 15 и не си сред 30-40-те избрани, е много лесно да повярваш, че за нищо не ставаш. Когато си на 15 и ти е втълпявано, че единствено външността ти и това да си мега куул е от значение, за да бъдеш приет от останалите, една подобна “загуба” се чувства като стигма за цял живот - парен чук, стоварен върху глупавата ти тийнейджърска глава.

20-годишната Трине, бивша възпитаничка на гимназията в Еспергерде, казва, че най-сериозният проблем не е толкова в придържането към конкретна традиция, а в това, че училището би трябвало да е пространство на свободния дух, в което младите хора да учат и да се развиват в избраната от тях професионална посока, фокусирайки се върху други неща, а не върху измислени и втълпени идеали за външна красота. “Така че ако не си върнем училището обратно, образно казано, и се оставим повърхностните неща да определят начина ни на мислене и да формират ценностната ни система, обществото ни е обречено на упадък“, допълва тя.

Усещам как финалът на този текст ме извежда извън област Нуршеланд и ме стоварва с гръм и трясък по средата на всяка средностатистическа българска гимназия.

А там по традиция децата, които ходят на олимпиади по математика в Корея, са кукувейците, а момчетата с външност на ранния Бийбър и момичетата, които имат яка-дупара-кой-ще-я-бара, са за чудо и пример. Пардон, и приказ. Толкова по въпроса за изместения фокус от сериозната върху повърхностностната ценностна система.

Хайде сега бегом към мола за още гланц за устни и някакво парцалче, че то нали утре в часа по литература по външността ще посрещнат, а след последния по английски пак по външността ще изпратят.

#1 Specifier 18.01.2020 в 16:33:46

ЕСТЕСТВЕН ПРОЦЕС Вече го наричат "бунт на гените". Това е генетичният отговор на усилията на всякакви външни фактори (към момента - ЛЕВИЧАРСКАТА идеология на Неомарксизма) насилствено да промени основните характеристики на човешкия характер, посредством възпитанието и обучението на децата и младежите (егалитаризъм, феминизъм, мултикултурализъм, затоплисти...) Този "бунт" често се изразява също в насилствени действия и дори престъпления към другия пол (случва се сред момчетата, подложени на феминизация в образователната система)....

#2 Бай Хой 18.01.2020 в 17:35:22

"Булинг"- това е нова българска дума, нали?! Хайде спрете се с чуждиците, почва да става досадно и грозно.

#3 Philip Apostolov 18.01.2020 в 17:43:20

Прекалява се в България с тоя напън за пурификация на езика. Пардон, чистота. Дори в най-консервативните в това отношение езици, като исландския, например, постоянно нахлуват чуждици, които имат функцията да описват феномени, пардон явления, за които сътветният език не разполага с дума. А ти бе, байооо, като си купуваш хотдог, как му викаш? Или компютър? Или фризер? Или шлифер? Или шлайф машина? И да, това всички, както и още хиляди други, са все думи, привнесени от други езици. Само че вече сме възприели като български. След време ще бъде така и с тези, от които се дразните. И никой не ви пита дали ви кефи или не. Езиците се развиват. Вие там си четете "Маминото детенце" и си говорете на езика на Каравелов, щом се пишете такива патриоти.

#5 Nikkor 18.01.2020 в 20:59:54

Не че имам нещо против чуждиците, макар че и тях ги изговарят и изписват неправилно - казва се "бълинг", "бъли" ще рче побойник - обаче "езикът на Каравелов" е прекрасен. Стига да си направиш труда да го прочетеш. Обаче защо да го четеш, когато можеш да го осмиваш.

#6 ImaIma 18.01.2020 в 21:03:36

И като завършат училище какво става с популярните... умират безславно.

#7 ММ 19.01.2020 в 11:48:45

Какво това не се случва другаде ли? В България това се случва на ниво цялостно общество. Двайстина годишните девойчета по фирмите биват "оценявани" и съответно оползотворявани сексуално от разни шефчета, проджект мениджъри дори и тиймлидерите облажват.

#8 Дракон с кисело зеле 19.01.2020 в 12:35:35

Филипе, ти под всяка статия на Вучка ли ще идваш да изказваш подкрепа? И хайде стига глупости, за разлика от "хотдог", думата "булинг" си има съвсем адекватен вариант на български - "тормоз". Да използваш "булинг" в този контекст е все едно вместо "охлаждам" да казваш "рефрижерирам".

#11 Philip Apostolov 19.01.2020 в 16:41:15

Ей какви сте мераклии да ме опознаете съвсем отблизо (някои от вас!) А на Касимова й обърках фамилията, съжалявам. За в бъдеще само Моасе ще йнвикам, че това съм го запомнил точно.

#12 Онуфрий 19.01.2020 в 23:06:46

Влизането и излизането на чуждици в езика е неизбежно, но е особено дразнещо, когато дадена чуждица има точен превод и/или аналог на български.

#13 dedo adji 20.01.2020 в 13:04:23

От материала заключавам, че в гимназията кака Вучка не е носила дупара, подканваща да се бара и не е ходила на математически олимпиади в чужбина. И сега преживява емУционално драмите на датските муцки, пардон, putte-та. А бе тия putte-та на са ли чели датската класика за грозното пате? Напомня ми за съученичката ми Донка-тъпонка, която не ставаше нито за баране, нито за разговаряне и завърши с клизма. На 10 годишнината на випуска се появи една елегантна, представителна дама, мениджър, макар че тогава още не им казваха така. Ритуали за приемане има във всяка обособена група. И винаги съдържат и неприятна част. Чел съм за унизителни ритуали в елитните английски частни училища. Имаше и филм за такова. И посвещаването в рицарство е включвало удар с плоското на меч по рамото, а тогава мечовете са били бая тежки. Има го даже и у Ран Босилек: "или в тъмна стая без свещ да остане/ или жива жаба с ръка да похване". И, който му е отвратително или унизително, може да откаже да се подлага. Но се отказва и от принадлежността към групата. И пак опряхме до езика. Като филоложка и полиглотка, кака Вучка можеше поне да предаде правилно произношението на думата bullying. А фильо ни просвещава, че езикът се развивал. Вярно, когато започвах да уча английски gay значеше весел, а fag - фас. 50г по-късно гайкита с лява резба се наричат гейки.

#14 explorer 20.01.2020 в 15:05:01

Защо трябва да ходим до Дания, за да открием топлата вода!? Да беше прочела "Педагогическа поема", да ти светне що е тормоз и има ли той почва у нас. Да не говорим за казарма, и за отбори, за банди и т.н. ...все същия стремеж да принадлежиш към елита и цената, която плащаш за това...а после ...рев и #MeeToo

Новините

Най-четените