Треска преди ревюто с новата колекция. Какво ли ще покаже конкуренцията? Сезонните вълнения на модната индустрия достатъчно добре са пресъздадени в киното. Една от истините, валидни за бранша, е ясна - той винаги иска да научи в аванс какво е следващото голямо нещо, което ще се случи.
Дизайнерът от Лондон Джулия Фоулър гледа доста по-рационално на модните тенденции и се опитва да ги предскаже с финансови методи и статистически данни, а не с интуиция.
Старите търговци на дрехи вече са заменени от пазарни анализатори, разполагащи с огромен обем от информация. Защо техните умения да не се приложат в творческа и на пръв поглед непредсказуема индустрия като модата?
През 2009 г. Фоулър създава фирма за модни прогнози. За партньор в новаторския бизнес е избрала програмиста Джеф Уотс. Това, разбира се, никак не е случайно.
Днес двамата имат 22 служители в офиса си в Silicon Roundabout, район от източната част на Лондон, който се слави като средище на технологични иновации.
Огромни сметки
Всеки ден специален софтуер събира онлайн информация за огромен асортимент облекло и аксесоари, като към нея добавя и около 300 000 коментара от социалните мрежи - от наличното по рафтовете в магазините на веригите до прогнози колко време издържат леопардовите щампи.
Това море от данни се разпределя и групира по критерии като цена, оценка на потребителите и новопоявили се тенденции за клиенти.
Срещу сумата от 2500 долара на месец всяка малка модна къща би могла да получава такава подробна информация. Разбира се, цената расте с големината и известността на марката.
Един от клиентите на Джулия Фоулър поискал проучване за рокерски якета, с каквито най-често свързваме Джеймс Дийн или Марлон Брандо във филма „Дивият". Оказало се, че интересът към този тип кожени дрехи, отличаващи мъжете с мотори преди няколко десетилетия, все още е жив.
Резултатите за три месеца показали, че на пазара в САЩ и Великобритания най-популярните подобни якета са на втората модна линия на покойния вече дизайнер Александър Маккуин. Оказало се, че средно продажбата на едно такова яке отнема 28 дни.
В днешно време голяма част от проучванията в модния бизнес се правят от интернет компании, където регистрирани потребители и анкетьори оценяват, а анализатори обобщават почти всичко - от най-подходящата дебелина на райетата до това как формата на автомобилите, сградите и нанотехнологиите ще променят дрескода през 2020 година.
Не е само до проценти и компютърни графики
Ето защо някои изследователи-традиционалисти са подозрителни, когато стане дума за детайлния информационен подход.
„За мен данните не са всичко", казва Ишам Сардук от криейтив отдела на Victoria's Secret."Според мен човешката интуиция е подценена. Повечето хора се сещат за луд тип, който получава розови видения в офиса си, когато стане дума за прогнози и модни тенденции. Всъщност, това е групово решение. Аз разполагам с екип от 200 експерти в тази индустрия, захранващи се с информация от цял свят", допълва той.
На същото мнение е Сара Рутсън, моден директор на Lane Crawford, за която калкулираният риск е част от работата. Просто трябва да усетиш кога моментът е подходящ, за да направиш нещо ново. „Не са ти нужни данни, за да направиш този избор. Просто инстинктивно знаеш, че си на прав път и рискът ще си струва".
По същество модата е индустрия за милиарди долари, движена от творци-егоисти. Може ли техният гений да бъде изместен от сухата статистика за печалби, продажби и прочее. Легендарната главна редакторка на "Vogue" Даяна Вриланд беше казала, че голямата мода означава да даваш на хората нещо, което не знаят, че искат. А сега се опитваме да намерим алгоритъм за това.