Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-популярният курс в Йейл: час по щастие

На практика, всеки четвърти студент от Йейл ще премине през този курс доброволно, а в оптимистичния вариант това може да доведе до установяването на някои добри навици в общността - например, подобряване на общуването между връстниците, по-малко отлагане на трупащите се задачи, разширяване на социалните връзки, промяна на цялата култура в университета.

Снимка: Getty Images
На практика, всеки четвърти студент от Йейл ще премине през този курс доброволно, а в оптимистичния вариант това може да доведе до установяването на някои добри навици в общността - например, подобряване на общуването между връстниците, по-малко отлагане на трупащите се задачи, разширяване на социалните връзки, промяна на цялата култура в университета.

Броени дни след като Йейл обявява новата си програма "Психология и добър живот", близо 300 студенти вече са записани за лекциите. Три дни по-късно броят на желаещите да посещават курсовете е удвоен. Още 3 дни по-късно: записани са почти 1200 души от бакалавърската програма на Йейл.

Лекционният курс се води от Лори Сантос, 42-годишна преподавателка по психология и ръководител на една от школите към университета. Целта й е да "научи студентите как да живеят по-щастлив и по-задоволителен живот". Със занятия, водени два пъти в седмицата.

Сантос си обяснява изумителната популярност на курса с това, че възпитаниците на университета имат нужда от промяна - не само за личния си живот, но и заради взаимоотношенията в кампуса.

На практика, всеки четвърти студент от Йейл ще премине през този курс доброволно, а в оптимистичния вариант това може да доведе до установяването на някои добри навици в общността - например, подобряване на общуването между връстниците, по-малко отлагане на трупащите се задачи, разширяване на социалните връзки, промяна на цялата култура в университета.

"Не е важно да си щастлив, важно е да си успял"

Едно от предположенията на Сантос за засиления интерес към часовете й в Йейл е свързано с факта, че повечето от настоящите студенти са били принудени да оставят въпроса за личното си щастие на заден план по време на подготовката си за кандидатстване. Сериозното напрежение в хода на този процес и възприемането на доста вредни навици още в тийнейджърска възраст води до състояние, което тя описва като "криза на психическото здраве, наблюдавана по места като Йейл".

Доклад на студентския съвет от 2013 г. показва, че над 50% от учащите в бакалавърската степен са потърсили помощ от университета заради стрес или психически разстройства по време на следването си.

Въпреки престижния статус и сериозните възможности за кариерно развитие след завършването, много от студентите страдат от конкурентното напрежение под една или друга форма.

19-годишната Алана Мейнез, която е започнала да учи в Йейл само преди няколко месеца, признава, че реалността на образованието е "паника, стрес, нещастие и потискане на емоциите - както негативните, така и позитивните". Фактът, че подобен курс буди толкова широк интерес сред общността, говори красноречиво за това колко уморени са студентите от тази битка с цел пълна концентрация върху работата, върху следващата задача, върху следващото постижение и т.н.

Как се води лекция пред 1200 души

Студентите отдавна настояват в Йейл да се организира курс по позитивна психология, казва У-Кьон Ан, която ръководи департамента по психология за бакалаври. Тя споделя, че е останала изключително учудена от предложението на Сантос за "час по щастие".

Администрацията е очаквала висок брой на желаещи да се запишат за курса, но никой не е предполагал колко много хора ще поискат да учат "Психология и добър живот". Със своите 1182 записани студенти това е най-популярната програма в 316-годишната история на Йейл. Предишният рекорд се държеше от "Психология и право", който привлича малко над 1000 души при появата си през 1992 г. Повечето от най-масовите курсове в Йейл рядко надвишават броя от 600 записани студенти.

Организирането на подобна програма не е никак лесно - от промените в графика на най-големите лекционни зали до намирането на 24 хонорувани преподаватели за нуждите на курса. Департаментът по психология не разполага с ресурса да осигури кадрово подобен наплив от студенти, затова се налага да се привлекат преподаватели от юридическата школа и от факултета по обществено здраве на Йейл. Проблем възниква и поради факта, че много други лекционни курсове в университета може да паднат под критичния минимум за студентско присъствие след масовото записване за лекциите на Сантос.

В началото на семестъра занятията се водят едновременно в две зали: повечето студенти са настанени в 844-местната Бател Чапъл, а още 1 или 2 по-малки аудитории се ангажират, за да се вместят всички останали, които искат да следят лекциите на Сантос със стрийминг на живо. След няколко седмици в този режим е взето решение да се отвори "Уулзи хол" - зала, която обикновено се ползва за симфонични концерти и която може да приюти целия клас.

"Най-трудният курс в университета"

Самият лекционен курс се фокусира върху позитивната психология (характеристиките, които дават възможност на хората да успяват в живота, според Сантос) и поведенческата промяна (как научените уроци да се прилагат в реалния живот). Студентите правят тестове, полагат междинен изпит, а крайната им оценка зависи от проект "Как да хакна самия себе си" - т.е. проект за лично самоусъвършенстване.

Някои от студентите признават, че са избрали курса само заради по-леките изисквания. Популярността на "часа по щастие" се разпространява от уста на ухо сред студентите, които гледат на него като на една от малкото сигурни възможности за отлична оценка в края на семестъра. Ако научат и някой друг полезен трик за по-спокоен живот, това идва като екстра, казва един от записалите се (момче на 22 г.).

18-годишната Шарлът Емерсън обаче има други притеснения заради огромното множество от колеги в курса. Мнозина от тях се възползват от неизбежното занижаване на контрола. Според нея, д-р Сантос дори не следи дали студентите изпълняват седмичните си задачи за "лична промяна" - например, дали са създали нови социални връзки.

Лори Сантос обаче смята лекционния си курс обаче за "един от най-тежките в Йейл", защото студентите й трябва да полагат усилия и да прилагат наученото всеки ден, за да има реална промяна на житейските им навици.

Да промениш културата на Йейл

Тя се надява, че ще провокира интерес към сериозна работа у възпитаниците си, без да ги стресира с твърде високи изисквания. Нещата, които студентите обикновено свързват с удоволствието от живота - високите оценки, стаж в престижна компания, добре платена работа - всъщност не са фактори, които увеличават щастието, твърди тя.

"Преди 10 и повече години учените не са осъзнавали, че образователните институции грешат в преценката си за това какво ни кара да бъдем щастливи", казва тя.

Йейл не е единственият първокласен университет, в който курсовете по позитивна психология се радват на значителна популярност - същото се случва и в Харвард при появата им през 2006 г. Това, което отличава курса на Сантос, е фокусът върху поведенческата промяна, казва тя.

Въпреки всичко, часовете по щастие няма да се повторят през следващата учебна година. Администрацията в Йейл не може да си позволи отделянето на толкова големи ресурси за издръжката на един-единствен лекционен курс, а самата Лори Сантос казва, че "не е справедливо" да отнема студенти от колегите си с не толкова атрактивни специалности.

"Живеем във време, в което можем да променим културата в университета, а студентите да се почувстват като част от едно движение в битка за добра кауза", коментира тя.

 

 

Най-четените