Напоследък е горещо, което прави обличането сутрин малко по-трудно. Искам нещо, което да е достатъчно прохладно за разходка през пет пресечки до метрото, но и достатъчно топло за цял ден с климатик в офиса.
Понякога това значи няколко смени на облеклото, но този ден се колебаех между алтернативите. Исках да нося чифт дълги морскосини шорти""Elizabeth and James" с бледолилава копринена блуза и много високи яркочервени обувки от змийска кожа на висок ток. Но се боях, че копринената блуза, която обикновено нося с тесни дънки, няма да изглежда добре върху мен с отпуснатите сини шорти.
Съпругът ми не можеше да ми помогне особено. Нямах намерението да звъня на приятелките си за съвет. Така че извадих своя iPhone, направих си снимка в това облекло и я качих на уебсайт, наречен Fashism. "Това изглежда ли твърде квадратно за мен?", написах. "Обожавам тези шорти, но не съм сигурна как всичко това изглежда върху тялото ми." Около пет минути по-късно първият коментар вече беше налице. "Малко безформено е", пишеше thestalwart.
Друг коментатор - MLG, се съгласи: "Малко прекалено за моя вкус."
Мнението на тълпата беше произнесено. Върнах се до гардероба си, нахлузих ярка рокля с ниска талия и се насочих към работа с допълнителна енергия в ниски сребристи сандали.
До преди не толкова отдавна хората прибягваха до модните списания за съвети. Сега те се обръщат един към друг. Уебсайтове като Fashism и Go Try It On - и двата на възраст под година - поемат оттам, където спряха модните блогове и правят модата по-непосредствени и лична.
Замисълът е доста прост: публикувате ваша снимка в определено облекло. Задавате въпрос или споделяте някои подробности за външния си вид. След това потребителите оценяват облеклото ви, като щракват върху "Харесва ми" или "Не ми харесва" във Fashism (или пък "Облечи го" или "Смени го" в Go Try It On).
Мераклиите да бъдат модни стилисти могат и да коментират. Подобно на уебсайта Hot or Not, където потребители оценяват сексапила на други хора. Но конкретно тези сайтове са ориентирани към модата - и, за щастие, са като цяло свободни от саркастични коментари или груби оценки, които тормозят други сайтове, разчитащи на оценките на потребители.
"Хората са тези, които искат бързо допълнително мнение", казва 26-годишната Мариса Евънс, бивш уеб анализатор и стратег в Ню Йорк, която създава Go Try It On. Евънс използва малък екип от модератори, за да гарантира учтивостта в сайта. "Наистина исках да създам сайт, който е полезен, а не вреден", коментира тя.
В някои аспекти тези сайтове са подобни на другите разчитащи на потребителите модни сайтове, които се плъзгат по вълната на т.нар. потребителско съдържание (crowd-sourcing). Сайтове като FashionStake и Catwalk Genius се борят за изгряващите дизайнери и канят потребителите си да преглеждат стоките по магазините и дори финансират нови таланти. Сайтове за споделяне на дизайни като LookBook и I Like My Style позволяват на потребителите да публикуват нови стилове, както и да критикуват други такива публикации.
Но тези сайтове като цяло са ориентирани към хората в модната индустрия или към такива, които искат да се окажат в нея. Fashism и Go Try It On са за обикновените хора, включително тийнейджърите, изпробващи нови облекла в мола, и за офисните служители, които не са сигурни какво да облекат. Досега те изглеждаха единствени по рода си - и двата са създадени от новаци в модата, без участие от дизайнерски фирми или марки.
"Не се обявявам като моден експерт - нито пък го правят повечето хора, които използват сайта", казва Брук Морланд, който създава Fashism през септември. 29-годишният редактор на видео на свободна практика от Бруклин, Масачузтс ражда идеята, докато пазарува в "Uniqlo" в Сохо със съпруга си Джо Уайзентал. Тя искала мнение за жилетката, която пробвала, но съпругът й бил в друга част на магазина, а тя не била склонна да пита търговците, които може да я принудят да я купи.
Ами ако създадат сайт, който предлага незабавна реакция от безпристрастни критици? По-късно същия ден тя и съпругът й се обаждат на разработчика на сайтове и приятел на семейството Крис Франс, за да направи сайта. Около година по-късно сайтът вече е онлайн. В момента той има около 3000 регистрирани потребители (регистрацията е безплатна) и 100 000 посетители от дебюта си.
Go Try It On, който дебютира през март, има около 5000 регистрирани безплатни потребители. Еванс, която е работила за "Digitas", голяма агенция за цифров маркетинг в Ню Йорк, стига до идеята след години на обмен на модни съвети със сестра си през Skype.
До момента сайтовете нямат никакви рекламодатели, нито имат печалба, но започват да привличат фирмени спонсори и инвеститори. И двата сайта разработват и iPhone приложения. Fashism дава точки за най-добрите коментари - и потребителите могат да използват тези точки за получаване на отстъпки от онлайн търговци като "ModCloth" и "Market Publique".
Не че потребителите имат нужда от стимул. Преглеждането на слайдшоуто на облекла в сайта и предлагането на кратки мнения за външния вид на хората оставя донякъде усещането за модна видеоигра.
Получаването на коментари може да бъде също толкова пристрастяващо. 22-годишната Ейми Зилбергелд, продавач в магазин и поет от Сан Франциско, ежедневно влиза във Fashism не само да види избора на облекло на другите, но и да види какво те казват за нея. Това помага "хората да търсят най-доброто за себе си, вместо да влизат в масата", казва тя.
Fashism може да бъде и по-честен и конструктивен от всеки приятел, съпруг или личен консултант. "Мисля, че приятелите ми биха ме излъгали", коментира тя. "Различно е, когато е някой абсолютно непознат."
Такова беше и моето усещане. Първата ми среща с Fashism беше през май, след като открих нещо, което ми се струваше като перфектният чифт момчешки дънки - сини, леко дебалансирани и разкъсани "J Brand" за $49. Съпругът ми и приятелите ми ги оценяваха с комплименти, но аз все още имах съмнения. Приятел ме ориентира към Fashism".
"Около 15 минути след качването на първата ми снимка, получих коментар: "Тези дънки определено не ти стоят добре," пишеше Abulose. "Тъй като си ниска, момчешките дънки с маншети нито те правят по-слаба, нито те удължават."
"Само 40 процента от потребителите ги одобриха. Но вместо да се чувствам обидена, се радвах на честните коментари - и тези дънки сега висят в дъното на гардероба ми".