Без овации за мъжете

Западната цивилизация свикна с женската голота, но не такова е отношението към мъжете без дрехи - непокритите им тела все още може да предизвикат шок. Една изложба във Виена реши да провокира зрителите, предлагайки им на показ именно голи мъже, увековечени във всякакви форми на изкуството - картини, скулптури, плакати и т.н.

Преди експозицията да може да се види, музеят покри части от собствените си постери, тъй като предизвикаха публично възмущение.

Музеят „Леополд" посреща посетителите с пет голи мъжки статуи на входа - гледка за загряване, докато си проправите път към същинската изложба.

Най-старинният предмет в колекцията е египетска статуя на гол мъж - нещо необичайно за изкуството на Древен Египет.

„Това е разходка през последните 5000 години", казва директорът на културното средище Тобиас Натер, изтъквайки и статуите от времето на Римската империя и Древна Елада.

В изложбата може да видите и Роден, Рубенс, Пол Сезан, Едвард Мънч. До тях са подредени и съвременни автори, залагащи на сексуалния авангард и голотата като изразно средство, включително американския фотограф Робърт Мейпълторп и британците Джилбълт и Джордж.

Всичко това бележи нова линия в историята на музея, твърдят от неговата управа. „Доста необичайно е, когато дадена експозиция се фокусира върху изобразяване на мъжката голота. До момента сме имали много изложби, които показват женското тяло в натурален вид. Но, някакси, мъжката голота е табу", признава Натер.

Все пак, картината се променя. Мъжете - натюр променят значението си в съвременните общества - виждаме ги на концерти, на протести, на плакати.

„Картината на една гола жена продължава да бъде възприемана в много различна светлина в сравнение с тази на гол мъж", продължава директорът на музея. Натер твърди, че става дума за културна причина, чийто корени се опитва да открие с изложбата.

Един от нейните плакати всъщност е фронтална снимка на трима голи френски футболисти. Веднага срещу хрумката се събрала купчина оплаквания. Музеят бил принуден да реагира - поставил червени ленти върху половите органи на тримата спортисти, но не на всички плакати.

Във Виена е пълно с изображения на голи и разголени жени, така че с какво мъжете са по-различни?

Ерих Кочина, който работи във вестник „Die Presse", коментира, че музеят не е успял да провокира дебат и противоречия с плакатите си. Напротив - някои местни граждани възприели това не като провокация, а като обида.

„Мисля, че сме свикнали да търсим голите жени, защото те се използват като обект на желанието в рекламата и в телевизията. Голите мъже не са толкова често срещани - не сме свикнали да виждаме пениси. Мисля, че това е големият проблем на хората", казва той.

Ева Кернбауер, специалист по история на изкуството, изтъква разликата във възприемането на един мъж и на една жена без дрехи. „С най-прости думи - мъжката голота е асоциирана със силата, героизма, неуязвимостта, докато женската голота е свързвана с красотата и еротиката", обяснява тя.

„Статуята на Венера Милоска е създадена в Древна Гърция, така че представянето на женското целомъдрие и на женската голота са исторически дълбоко взаимнозависими. Женската голота не заплашва с нищо - тя е уязвима, защото признава погледа на наблюдателя", обяснява Кернбауер.

„Същото важи и днес - голите жени не са вездесъщи, не са застрашителни. Мъжката голота е много по - предизвикателна. Тя е свързана с пениса и често е представяна така, че да отговаря на класическия модел - на агресия и сила".

Хората по улиците на австрийската столица не изглеждат дълбоко потресени от изложбата. Мъж обяснява, че не оценява високо колекцията в музея. „Провокативна е, но е вярна. От една страна това е връщане към миналите времена, когато голотата е била доста среща в изкуството. Мисля, че просто трябва да свикнем с това", твърди жена, която се представя като Ева.

Френска туристка пък остава впечатлена: „Те изглеждат много добре, имат хубави тела. Те са спортисти, а не грозни мъже с кореми. Красиви са и е хубаво да се види".

Същата изложба, случайно или не, откри и музеят „Лентос" в Лидз. И двата музея отчитат ръст на посетители от женски пол, особено на жени между 25 и 30-годишна възраст. Докато дамите просто са любопитни, мъжете изглеждат в по-неприятна позиция, защото непрекъснато сравняват себе си с творбите, показани зад витрината.

#1 pepe 27.11.2012 в 23:55:57

Едвард Мънч! - браво бе! ЕдВард МънЧ от какъв език го транскрибирахте? Щото от английски трябва да е поне Едуард, ама той човека всъщност е скандинавец и името му е Едвард ама Мунк /или Мюнк/.

#3 boris 28.11.2012 в 11:14:52

Едно време Микеланджело е бил специалист по голи мъжки тела, поради простата причина, че той пръв е започнал да се бори против дотогавашната скованост в скулптурата, опитвайки се да "предаде живот" на статуите така, че наблюдателя да усеща движението в застиналата поза. И заради това е нямало как да вае голи жени, просто защото голото женско тяло изглежда адски глупаво ако не е отпуснато и неподвижно. Представете си статуя на гола жена която бута нещо или се готви да скочи - би изглеждало абсурдно и смешно. А относно това, че става въпрос за голота – това е един от най-парадосалните епизоди в историята на изкуството. Ренесансовите творци, опитвайки се да превъзмогнат догмите на средновековното църковно изкуство са започнали да черпят вдъхновение и знания от древността. И тъй като от стенописите от онова време не е било останало нищо, единственото до което са имали достъп е било изобилието от древни римски и гръцки статуи които са се пазели в дворците по това време. И тъй като всичките тези статуи са били голи, те си въобразявали, че древните са се прекланяли пред красотата на човешкото тяло. Нищо такова не е имало, разбира се – статуите са били голи просто защото древните са ги обличали в истински дрехи. Слагали са им изкуствени мигли и перуки и са ги боядисвали с боя в телесен цвят.. Това нещо което за съвременният вкус би изглеждало кичозно и отвратително, за тях си е било красиво. Странно нещо е вкуса.

#5 boris 29.11.2012 в 08:08:20

Thea Atanasova за голо тяло говорим..

#6 паяка 29.11.2012 в 14:05:44

"Не може да остане несподелено това чудо, което показва още веднъж мощта на интернет за разпространяване на културните достижения. Студенти от Villanova University - Pennsylvania (САЩ) са работили 2 години за това. Събрали са снимки и пробвали няколко пъти със симулация. Използвали са моторизирана авангардна камера с висока триизмерна резолюция. Накрая са направили достъпна тяхната работа за всеки......в интернет да види виртуално тези прекрасни творби. Гледайте тези снимки като задържате левия бутон на "мишката", за да се местите и използвайте бутона за увеличение или алтернативно бутоните на екрана, или клавишите CTRL и SHIFT. Вижте този спектакъл. http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html http://www.vatican.va/various/basiliche/san_pietro/vr_tour/index-en.html http://www.vatican.va/various/basiliche/san_paolo/vr_tour/index-it.html http://www.vatican.va/various/basiliche/san_giovanni/vr_tour/Media/VR/Lateran_Nave1/index.html

Новините

Най-четените