Изкусителната сила на униформите и култовия дрескод

Повечето хора никога не биха станали жертва на култове, но това не означава, че са напълно неподвластни на привличането им. Мнозина все още са запленени от митологията зад съмнителните и понякога опасни секти, а изобилието от филми, телевизионни предавания и книги по темата със сигурност е доказателство за трайния ни интерес. "Wild Wild Country" на Netflix е поредният представител на този жанр.

Съставената от 6 епизода документална поредица разказва странната история на индийския гуру Бхагаван Шри Раджниш, още известен като Ошо, и неговите последователи. Култът се заселва в провинциален Орегон и започва кампания на биотероризъм срещу разгневените местни жители.

Извън отровата, политиката и проповедите, последователите на Раджниш са забележителни заради псевдо-будистките си червено-оранжеви одежди, често комбинирани с поло и броеници. За разлика от широките яки и широките вратовръзки на орегонците, "оранжевите хора", както понякога ги наричат, изглеждат като пришълци от различна планета.

Вкусът на Раджниш за дрехи не е бил оценен особено високо по онова време, но със сигурност сега е намерил много фенове в интернет. Почитатели на поредицата по Netflix охотно споделят кадри от нея. Много модни сайтове публикуват материали как да постигнете външния вид на Раджниш. Когато гледате снимки на членове на култа, може да ви се стори, че гледате дефиле най-новата колекция на Алесандро Мишел за Gucci, с всичките пищни скъпи тоалети от 70-те години и веещи се гриви.

Подобен силен акцент върху визуалната идентичност не е необичаен при култовете. Лидерите често искат да създадат отличителен външен вид, като търсят историческа и религиозна иконография, с която да привличат хората.

Как униформите привличат последователи

Историята отдавна е показала, че ако искаш хората да се държат както пожелаеш, униформата дава отлични резултати.

Униформата обикновено е tabula rasa, чисто пространство, нова отправна точка. Тя показва, че не сте сами и принадлежите към група от хора. Превръща се в новата ви идентичност, обозначава ново начало.

Независимо дали става дума за култове, терористични групировки или паравоенни организации, тези периферни агресивни фракции често обичат да създават разпознаваема визуална идентичност. Десните демагози като Бенито Мусолини и Осуалд Моузли използват тъмни цветове като черно и кафяво, за да създадат образ на военна сила.

Марксистките групи предпочитат барети и маскировъчно облекло. Религиозните култове може и да са по-скоро спиритуални, отколкото политически, но със сигурност разбират силата на униформите.

Общото за всички култове, религии или всякакви социални групи, целящи да се отличат от масовата култура, е униформата, която ги разграничава от останалите и прави всички членове подобни един на друг. Това създава групова идентичност, която е знак за външните хора.

Донякъде наподобяват организираните религии, които често имат специфични униформи - като облеклата на на будистките монаси или католическите свещеници. Има препокриване между модния манталитет и идеята за стилови общности, "племена"

Вероятно най-известният пример за тази практика е най-кървавият и прочут култ на всички времена - т.нар. "Семейство Менсън". В ранните си дни в ранчото "Спан", Чарлс Менсън поощрява членовете на комуната му да се носят с безгрижен, почти пасторален външен вид. Момичетата си пускат дълги коси, които не решат, обличат се във флорални рокли и ходят босоноги.

След поредица от брутални убийства и присъда, Чарлс Менсън обръсва главата си и останалите му поддръжници следват примера му, като придобиват особен псевдо-източен вид.

Обратната страна на избора на облекло от култовете

Менсън използва тази естетика както за да привлича хора в общността, така и за да отблъсква останалите. Той създава пасторална, утопична, хипи-версия на последователите си за времето, в което те трябва да привличат изгубени души и бегълци, а после ги превръща в стряскащо кошмарна версия.

Друг нашумял американски култ, който също използва униформи и стилистичен език, за да предизвиква усещане за цел и визия, е самоубийствената секта "Райска порта".

Групата се прочу по цял свят през 1997, когато 39 нейни членове, включително лидера Маршъл Епълуайт, изпиха смъртоносна доза от фенобарбитал и водка, след което легнаха в съседни легла, за да дочакат смъртта си. Поразителното в снимките от репортажите беше, че всеки от членовете на сектата носеше еднакъв чифт маратонки Nike Decade и черно долнище на анцуг.

Колкото и зловещи да бяха тези образи, кадрите на краката на членовете на култа почти наподобяваха скандална модна кампания. Усещането се затвърди, когато Saturday Night Live лепна прочутото мото на Nike "Just Do It" върху кадрите и създаде прото-меме директно от света на черния хумор.

Тези общи дрехи и аксесоари са начин за създаване на естетика, улесняваща идентификацията и асоциирането с общността.

Членовете на „Райска порта" се отличават от представите на хората за култовете, защото имат усет за мода. Държат да създадат визуална идентичност и мислят така от самото начало. Имат няколко различни инкарнации, но винаги използват специфичен стил на облекло, за да имитират това, което приемат за израз на висок статус. Имало е напрежение между изолацията и хипер-информираността на съвременната култура - и те знаят, че не трябва да губят контакт, за да просъществуват.

Все пак някои от най-опасните и склонни към насилие култове не се задължават да въвеждат лесни за идентифициране дрескодове сред последователите си. Проповедникът Джим Джоунс гради имиджа си на пастор със слънчеви очила, но неговите последователи са изглеждали като извадени от който и да е мол в Америка. Липсата на отличителна визуална идентичност не спря повече от 900 членове на сектата да се самоубият в името на предводителя си.

Същото важи за членовете на "Клонка Давидова" на Дейвид Кореш, които на външен вид наподобяваха почти всяка друга общност в Тексас, но вярваха, че настъпва съдният ден, и бяха готови да умрат за това.

Новините

Най-четените