Заливали са ни с какво ли не по телевизията, но ако си мислите, че реалити програмите са достигнали предела на въображението и надобрия вкус, ще откриете, че шоу, което се излъчва в Чехия този месец, разкрива съвсем нови хоризонти.
"Ваканция в Протектората" е поредица от осем части на Чешката обществена телевизия, която изпраща три поколения реални семейства "назад във времето" към далечна планинска ферма през 1939-та, когато германските нашественици превръщат страната в "Протекторат Бохемия и Моравия".
Там те трябва не само да оцелеят в суровия селски живот със стари домашни уреди и външна канализация, но и да се ориентират сред моралните и физически опасности от живота по време на нацисткото управление.
Германски войски (изиграни от актьори) разбиват вратите им посред нощ. Местни селяни ги предават на Гестапо. Храната е малко, условията - тежки.
Ако оцелеят през осемте епизода и двата месеца на снимки, те имат шанс да спечелят до 40 000 долара, в зависимост от това колко добре са се справили с поставяните им ежеседмично задачи, от рода на това да се научат да доят крава.
Въпреки че концепцията привлича сериозна аудитория по стандартите на Чешката обществена телевизия - около 500 000 зрители за първия епизод - тя, не твърде изненадващо, предизвиква и разгорещени реакции относно представянето на толкова мрачен период от европейската история като развлекателен реалити-формат.
"Очаквах известно внимание", казва Зора Чейнкова, режисьор на поредицата. "В крайна сметка точно затова и го снимаме. В този случай обаче реакцията беше изключително голяма".
Реалити шоуто е критикувано от историци и критици, както в Чехия, така и по цял свят.
Колумнист в The Times of Israel, например, пише: "За щастие на семейството, те няма да бъдат третирани като 82 309 евреи, които са живяли в Протектората и са били депортирани в концентрационни лагери и лагери на смъртта".
Тази критика е крайно неоправдана, твърдят създателите на шоуто, защото е твърде емоционална и не дава трезва оценка на реалния тв продукт.
"Това е тема, която е донякъде спорна", казва Петр Дворак, изпълнителен директор на Обществената чешка телевизия. "Но дори подобна сериозна тема може да бъде възприета по нов начин. Можем да образоваме хората за живота в този период, като ги караме да гледат".
Дори заглавието на поредицата предизвиква критики: годините на Протектората са били брутален и дехуманизиращ период, не "ваканция".
Заглавието, според Чейнкова, е плод на съзнателен избор. То е замислено да бъде иронично, да предава идеята, че шоуто ще слива развлечение тип "човек не в свои води" със сериозната атмосфера на онези времена.
"И то привлича внимание - точно затова го и заснехме", заявява тя.
Въпреки че критиките към шоуто понамаляха след началото на излъчването, много историци и чехи остават скептично настроени към цялата идея.
"Това няма нищо общо с историята или разказването на истории от онези времена", казва Микулас Крупа, директор на Post Bellum, некомерсиална организация, която записва спомените на хора, живели през войната.
"Това си е просто игра".
Ян Борис Улир, историк и консултант на шоуто, защитава историческите му качества. "Категорично не съм съгласен с критиците, които твърдят, че някаква част от шоуто е тривиализирана", коментира той.
"Естествено, не сме стигали до крайности".
Чейнкова пояснява, че проблемът може би е в това изобщо въпросното предаване да бъде наричано "реалити", защото това наименование по нейни думи предполага по-фриволен подход.
По-точното понятие според нея би било "документално реалити" или, както предлага нейният съпруг, "ситуационна драма".
Вярно е, признава тя, че в него има реални хора, които изпълняват задачи, за да печелят награди. И шоуто със сигурност е замислено да бъде развлекателно и дори често да е забавно. То обаче цели и да просвети чешките зрители за живота в онези трудни времена.
"Искаме зрителите да се запитат: "Какво бих направил аз в тази ситуация?", казва тя.
Идеята за програмата се е зародила, по думите на Чейнкова, от спомените на баба й за нацистката окупация. "Всичко тогава е било наблюдавано, следено, контролирано", казва тя.
По същото време Дворак е имал идеи да стартира формат, известен като "жива история" - разпространен в британската телевизия, но впоследствие копиран и в други държави - в който съвременни хора симулират даден исторически период.
Още една причина за появата на шоуто е, и че телевизията е търсила най-подходящия начин да чества 70-та годишнина от края на Втората световна война.
И така се появява "Ваканция в Протектората".
Повече от 600 семейства кандидатстват за участие в шоуто. Не им е дадена обаче предварителна информация в кой времеви период ще се развиват събитията в него.
Поредицата е заснета в рамките на два месеца миналото лято в отдалечена ферма в Бескидите, Източна Моравия.
Зрителите на първия епизод са около 500 000, което макар да е голям брой за обществената телевизия, е около половината от това, което хитово шоу по комерсиалните телевизии би привлекло, казва Алжбета Пливова, говорител на чешката обществена телевизия.
Станислав Кокошка, историк и експерт по времената на Протектората, казва, че от страна на продуцентите е щяло да бъде по-мъдро да изберат различен времеви период.
"Проблемът е, че те са избрали период, който има много голямо значение" коментира той. "Спомените за хората, загинали през този период, се считат за свещени".
Идеята за шоу, което да показва как съвременните хора реално биха реагирали на такава ситуация, според него е нелепа.
"Те знаят какъв е бил резултатът от войната", казва той. "Те знаят, че няма да бъдат убити. Така че могат да изиграят роля и да се представят като герои".
И наистина, има моменти в шоуто, когато семейството отговаря на офицерите от Гестапо - нещо, което според историци надали изобщо някога се е случвало.
Преките последици от подобно неподчинение тогава са били непосредствени и изключително тежки.
"Вярно е, не може да бъде пресъздаден страхът за живота ви", отговаря Чейнкова. "И, естествено, ние не сме се и опитвали да го правим. Това би било отвъд границите на етично приемливото".
По договор членовете на семейството нямат право да разговарят с медиите, докато поредицата не бъде излъчена изцяло.
Петр Климеш, чешки театрален и телевизионен актьор, който играе в шоуто шеф на Гестапо, охотно все пак говори в подкрепа на предаването.
"Бях загрижен, исках да се получи добро шоу, иначе просто не бих участвал в него", коментира той. "Мисля, че мога да потвърдя от реакцията на собствените ми деца, че то наистина има ефект. Те научават нещо от него".
Той вика децата си Кристиан (10-годишен) и Розали (12-годишна), да дойдат пред телевизора в къщата им в предградията, за да гледат шоуто.
Семейството е свикнало баща им да играе злодеи - изпитите му бузи и бръсната глава му носят много такива роли.
Семейството ръкопляска, когато предаването започва. Когато Климеш се появява на екрана в облеклото на гестаповец и започва да крещи на ТВ семейството, те се смеят и сочат към екрана.
Единственият аспект от снимките, който за него е бил шокиращ, е било присъствието на момче в семейството, което е на възрастта на неговия собствен син.
"Чудех се как той осмисля и възприема всичко това", казва Климеш. "В един момент нахлухме в къщата и наредихме на всички да излязат, и малкото момче не знаеше как да се държи. Трябваше да отстъпя няколко крачки и да си поема дъх".
В края на снимките е имало заключително парти. Климеш не е възнамерявал да го посети, но накрая решил, че присъствието му е задължително.
"Трябваше да бъда там, заради малкото момче", казва той. "Трябваше да преодолея собствените си емоции по отношение на начина, по който моята актьорска игра може да му е повлияла. Трябваше да му покажа, че всъщност не съм такъв човек".