Тази година ролята на Гринч ще се играе от Холивуд. Появата на нови коледни филми отдавна е такава традиция в празничния сезон, каквато е и ежегодното показване по американската телевизия късно нощем на "Животът е чудесен" на Франк Капра и купувачите, щурмуващи магазините в т.нар. "черен петък".
Но тази година въобще не се задава коледен филм. Вместо да се използва доказалия се с времето универсален сюжет на завръщане у дома за празниците или демонстрирането на коледни иконични образи като Дядо Коледа, градът на киноблясъка е поизоставил, хм, блясъка.
Единственият коледен филм - "Лешникотрошачката 3D," получи равнодушни оценки от критиците и ще се показва в броящи се на пръстите на едната ръка кина дори в САЩ.
В последните години имаше до половин дузина празнични филми, които се изблъскваха едни други по кината в последните седмици на годината.
Оскъдицата на коледни филми отразява промяната в традиционното мислене на Холивуд
Семейните филми са все така популярни, отбелязват представители на киноиндустрията - и наистина най-печелившият филм през тази година е предвиденият за деца "Играта на играчките 3". Но филмовият свят смята, че коледните теми стават малко поизтъркани.
"Начинът да се прави високобюджетен филм в наши дни е да вземаш истории, които всички по света познават, и да ги извеждаш в съвсем нова насока", твърди Джо Рот, продуцент и бивш шеф на борда на Walt Disney Studios. "Но никой още не е измислил оригинален начин да се направи такъв празничен филм, така че го правим с други видове истории."
Рот би трябвало да знае какво говори: той е един от създателите на коледния блокбъстър като жанр, ръководейки работата по две от частите на "Сам вкъщи" и първата част от трилогията "Договор за Дядо Коледа". Но тази година той не подготвя никакви коледни филми, а се концентрира върху нови трактовки на сюжетите от "Снежанка" и "Магьосникът от Оз".
Има само един известен до момента празничен филм в процес на подготовка за 2011 г. - и той се снима във Великобритания.
Имало едно време...
В продължение на десетилетия коледните филми са били това, което е най-близко до изтъркани теми в Холивуд. Не по-малко от 57 празнични филми са излезли по кината, откакто MGM пускат "Коледна песен" през 1938 г. (първата от шестте адаптации на класиката на Чарлз Дикенс, включително една с участието на Мъпетите).
Дядо Коледа пък конкретно се радва на особено голяма кино-популярност още от 1947 г. Тогава Едмънд Гуен представя изискания джентълмен с искрица в очите и голям търбух, който е нает като Дядо Коледа в универсален магазин във филма на 20th Century Fox "Чудо на 34-та улица". Червеният костюм е популярен до 2006 г., когато Тим Алън завършва поредицата "Договор за Дядо Коледа" след $369 млн. приходи в американския боксофис.
Междувременно излизат по-мрачни и по-съвременни трактовки на темата. Били Боб Торнтън играе измамник, изявяващ се и като Дядо Коледа в "Лошият Дядо Коледа," а "Нова коледна приказка" с участието на Бил Мъри превръща класическия скъперник на Дикенс в (какво друго?) мизантроп, ръководещ телевизия.
Защо тогава студиата пъхат Дядо Коледа и Скрудж във фризера?
Както казват в Холивуд: нищо лично. Просто бизнес.
Началото на края идва през 2006 г., когато мегаплексите са затрупани с нещо, което би могло да бъде определено като ирационално празнично изобилие. Толкова коледни филми излизат или са пуснати наново през тази година, че се налага един от тях - "Кошмарът преди Коледа" на Тим Бъртън - да бъде пуснат преди Хелоуин, за да се избегне директно конкуриране на премиерите.
Оказва се, че прекалено много празнично веселие може да бъде прекалено много за публиката. Няколко от филмите през тази година, включително комедията на Дани де Вито "Космическа Коледа," претърпяват провал.
А м.г. не по-малко зле се представи и "Коледна песен" на Робърт Земекис. 3-D творението му събра само $137 млн., въпреки участието на звезда от ранга на Джим Кери и огромен бюджет за снимки и маркетинг.
Донякъде празничните филми бяха изпреварили времето си
Сегашната култура на кинопроизводство е обсебена от темата за "носещото марка" забавление. Но коледните филми го постигнаха първи - чрез Дядо Коледа, снега, елените и други празнични символи, за да привлекат публиката, която търси един вид кино-утешение.
В наши дни обаче наблюдаваме възхода на реални марки - без значение дали това са продължения като "Трон: Заветът," литературни адаптации като "Хари Потър" или истории на база детски играчки като "Трансформърс" или "Battleship" - което прави коледните филми леко излишни.
Тази година няколко от декемврийските филми бяха ориентирани към семейната аудитория - но не включваха никакви гирлянди и празнични атрибути, включително най-новото заглавие от поредицата "Хрониките на Нарния", "Мечокът Йоги" и "Пътешествията на Гъливер".
"Може би просто анимационните и други семейни филми изместиха традиционните коледни драми/комедии," казва Майкъл Лъндън, който продуцира "Камъкът на раздора" през 2005 г., където се разказва за мъж, който води у дома своята годеница (Сара Джесика Паркър), за да я запознае със семейството си на Коледа.
Едва ли е само творчески въпрос
Доколкото основните студиа намаляват броя филми, които финансират, мениджърите им стават по-селективни към типовете филми, които създават. И се въздържат да дават зелена светлина на проекти, обвързани с толкова конкретен времеви момент - поради което имат ограничено време на показване по кината.
Сценаристът и режисьор на "Камъкът на раздора" Томас Безуча казва, че се е сблъскал с това възражение, когато е търсил финансиране за филма си в студио.
"Имаше един момент, когато ми беше заявено, че по бизнес причини това не би могло да бъде коледен филм - заради графика на излизане по кината. Един от мениджърите от студиата ми предложи: "Какво ще кажете, ако става дума за нечия годишнина?'" спомня си Безуча. "Имаше една нервност за свиването на обхвата на показване на филма по кината. Те не искаха да бъдат обвързани в конкретни дати."
"...която търси един вит кино-утешение." Един вит?