Постепенно интересът към бавното пътуване с влак започва да расте. Все повече туристи искат не просто да стигнат бързо и експедитивно от Париж до Виена или София, но и да направят самия път част от преживяването.
И защо не - идеята да прекосиш няколко граници, да гледаш дни наред смяна на пейзажи, различна природа и климат, да пътуваш сред планини, равнини, селца и градове, насред зелено и синьо, изглежда все по-примамлива.
Да минеш маршрута на "Ориент експрес", но по съвременен начин, без легендарния му лукс и цени, а просто в уютно купе, с книга, слушалки и таблет.
Засега нова златна ера на влаковите пътешествия в Европа не е настъпила. За целта са нужни още доста инвестиции - национални и на общоевропейско ниво, за изграждане на далеч по-широка мрежа от високоскоростни влакове, които да прекосяват континента. Това обаче е включено в плановете на Европейската комисия до 2040 г.
За момента няма и възможност за купуване на един билет, с който да се осигури цялото пътуване или дори приложение или платформа със събраната информация за всички линии в Европа - тарифи и разписания, така, както сега има за различните национални превозвачи.
Има обаче агенции, които предлагат влакови пътувания и сайтове с търсачки, през които може да се проучват и резервират билети. И данните им сочат, че интересът расте, особено сред туристите от Северна Америка.
През миналото лято е регистрирано рекордно търсене на пътувания с влак, обяснява пред "Евронюз" Майк Хайд от платформата на резервации на влакови билети Trainline. Ръстът на купените билети от американци във Франция е 93 на сто в сравнение с времето преди пандемията, а продажбите в Италия - 137%.
Освен Trainline, билети за пътуване с влак могат да се търсят и купуват през платформи като raileurope.com, omio и rail.cc, която има и български вариант. Има и туристически агенции, специализирани в пакети за ваканции с влакови пътувания като Tailor Made Rail.
Ето как можем сами да преминем един примерен маршрут на "Ориент експрес", но без "Ориент Експрес".
Класическият маршрут на легендарното пътуване е от Париж до Истанбул, макар че и Лондон е бил начална точка, а в последните десетилетия от съществуването си влакът не стига до Турция, а само до Букурещ, а после е съкратен и до Виена.
При потегляне от Лондон вариантът е пътуване до Брюксел с "Евростар". То отнема около 2 часа и половина и след Ла Манш минава през два национални природни парка във Франция, както и през Лил, преди да прекоси границата с Белгия и да стигне до столицата ѝ.
При смяната на влака, естествено, може да се разгледа Брюксел - за по-дълго или по-кратко, и пътешествието да продължи с немските високоскоростни ICE - InterCity Express, до Франкфурт. Трите часа в тази отсечка показват провинциална Белгия, а в Германия - Северен Рейн-Вестфалия и Кьолн, както и Хесен.
Следващата отсечка е до Мюнхен, където е нощувката е просто задължителна - заради града, бирариите и баварската атмосфера.
Следва пътуване, отново с "Дойче Бан", до Будапеща. Тази част от маршрута е особено живописна - минава през езерото Кимзее, известно и като Баварско море, хълмовете на Алпите, града на Моцарт в Австрия - Залцбург, стига до Линц и река Дунав, Виена и продължава да столицата на Унгария - над 6 часа прекрасни гледки.
Будапеща заслужава и няколко дни престой, а оттам вече следва Букурещ и по-бавен влак, през унгарската провинция и Трансилвания.
От румънската столица се прекачва до Русе, а оттам - към София.
От нашата столица има нощен влак до Истанбул.
Друг вариант за маршрут по пътя на "Ориент Експрес" е от Париж до София или Истанбул. От френската столица също може да се стигне с директна железопътна връзка до Мюнхен с високоскоростен влак, но има и още по-живописен вариант - през Швейцария.
Пътят минава през Североизточна Франция, Нанси и Страсбург, осигурявайки часове великолепни гледки. Следват Базел и Цюрих и спокойствието на Швейцария. Пътуването е с високоскоростен влак - TGV Lyria.
Следващата връзка е отново към Будапеща, а оттам Букурещ, но с още по-вълнуваща част от алпийска Швейцария, през Лихтенщайн и към Австрия през Инсбрук, а след това към Залцбург.
Тази отсечка може да се направи както с директния влак Railjet от Цюрих до Будапеща, така и с директния нощен влак Nightjet.
И двете линии са австрийски, а Nightjet наскоро представи и нови модерни вагони, които се очаква да бъдат пуснати в експлоатация през лятото. В тях ще има безжично зареждане за електронни устройства, безплатен wi-fi, места за колелета и ски, както и възможност за купета със собствена баня и тоалетна.
Австрийските железници пускат и нови нощни маршрути, включително от Виена и Мюнхен към Генуа в Италия. Нощен влак на австрийските железници може да се ползва и от Париж до Виена.
Иначе изкушените от гледките на Швейцария могат да удължат пътуването си в алпийската страна. От Цюрих може да се стигне до Лозана на Женевското езеро и оттам до Монтрьо, откъдето пък да се ползва новата връзка - GoldenPass Express.
Тя свързва Монтрьо с Интерлакен в сърцето на Швейцария - едно от най-красивите места в страната под връх Юнгфрау. Самият път през гори, езера и високопланински проходи е неповторим.
"Ориент Експрес" не съществува от 2009 г. - услугата спира, тъй като не успява да издържи на конкуренцията от авиокомпаниите и високоскоростните влакове. Духът му обаче е жив и до днес, заедно с насладата от бавното пътуване.