Барселона може да мрази туристите, но туристите още обичат Барселона и се стичат към каталунската столица във все по-задушаващи мащаби. Особено тези, които идват с круизни кораби.
Само за първите 5 месеца на 2025 г. е отчетен ръст от 21% на заявките за акостиране от круизни кораби край града в сравнение със същия период на миналата година, сочат данните на местните власти, цитирани от "Ройтерс". Увеличението на пътниците им е с 20% до 1,2 млн. души.
Ръстът е огромен - същият процент увеличение е регистриран за целия период от 2018 до 2024 г., а пристанището на Барселона е най-натовареното откъм спиращи криузни кораби в цяла Европа.
Местните хора от години протестират срещу свръхтуризма.
Недоволството им е насочено както към цените на имотите, които се пренасочват към краткосрочни посетители, така и срещу това, че огромният брой туристи натоварва инфраструктурата на града, а безкрайните тълпи пречат на нормалния живот на местните.
••• Предвижда се съществена мярка в тази посока:
Градът начертава редица мерки, а последната е решението на пристанищните власти да ограничат капацитета на пътническите терминали до 2030 г. Дотогава терминалите трябва да намалеят от 7 на 5. Така възможният брой пътници, които приема пристанището, трябва да падне от 37 000 на 31 000 души.
"За пръв се налага ограничение на ръста на пристигащите круизни кораби в града", посочи кметът Жауме Колбони.
Планът предвижда три от терминалите на пристанището да бъдат обединени в един. Портът ще дава приоритет на кораби, които ползват пристанището като базово - за начало или край на круизите, което стимулира пътниците им да стоят повече в града и съответно - да оставят и повече пари в местната икономика.
Целта е да се ограничат корабите с еднодневен престой.
Те изсипват туристи към най-популярните атракции на града, които обикалят за няколко часа и си тръгват.
Само през 2024 г. данните на пристанището са за 1,6 млн. подобни "транзитни" пътници.

Предвижда се и модернизация на инфраструктурата на порта, която да позволи на круизните кораби да получават ток от устойчиви източници, докато са акостирали. Така двигателите им ще могат да бъдат изключени и да се намалят емисиите.
През 2023 г. Барселона затвори един от терминалите на пристанището си за круизен трафик, за да спират този вид кораби по-далеч от централните части на града.
Извън круизния туризъм, посетителите, които са имали поне една нощувка в популярния испански град през 2024 г., са били над 15 млн. - при население от около 1,7 души.
Круизният туризъм и прекомерния брой посетители, които се изсипват от корабите, са проблем и за редица други туристически места в Европа. Проблемите на Барселона срещат и Венеция, Амстердам и Дубровник, както и най-популярните острови на Гърция.
Гръцкото правителство въведе такси за посетителите, идващи от круизни кораби, които са в сила от 21 юли.
Те варират според сезона и дестинацията. По-високи са за особено популярните Миконос и Санторини, като само първият е посрещнал 768 круизни кораба и над 1,2 млн. туристи през 2024 г.
За летния сезон пътниците от тези кораби ще трябва да плащат по 20 евро такса, ако решат да напуснат кораба и да посетят Миконос или Санторини. За пристанищата на други места в Гърция таксата е 5 евро.
По-ниски са таксите извън най-натоварения сезон и падат на 12 евро през пролетта и есента и 4 през зимата.
••• Барселона прибягва до разнообразни похвати: