Куриозна на пръв поглед ситуация на вътрешен полет в Индонезия се размина без сериозни последствия.
В края на януари и двамата пилоти се оказаха заспали в кабината и управлението на подопечния им самолет е било без надзор почти половин час.
За щастие, вторият пилот се събудил навреме и установил, че машината се е отклонила от зададения маршрут.
Всичко приключило без усложнения - освен за самите пилоти. Те са отстранени временно, а индонезийските транспортни власти разследват инцидента.
Първоначално капитанът на полета се отдал на дрямка и оставил управлението на втория пилот. Той обаче също се отнесъл. Според доклада на властите вторият пилот имал едномесечни близнаци, което обяснява нуждата от сън. Но не е извинение за нещо, което може да има катастрофални последици, в напълно буквалния смисъл.
Тъй като подобни практики могат да доведат до доста страшни резултати е интересно да разберем имат ли изобщо пилотите право да спят в кокпита, при какви обстоятелства и как е решен този въпрос. Особено като се има предвид, че, за щастие, случаите на изцяло задрямала кабина са изключения.
Като цяло - да, правилата в авиацията позволяват на пилотите да спят по време на някои полети и изискват при абсолютно всеки маршрут те да са поне двама.
Възможността за дрямка или дори сън са от изключителна важност за хората, които управляват самолета. Недоспиването и умората могат да забавят реакциите, а способността за бързо и адекватно вземане на решения при пилотите е от първостепенно значение.
Според Европейската агенция за авиационна безопасност дремките, или т.нар. "контролирана почивка" "значително повишава нивото на бдителност по време на късните фази на полета, особено след спускането".
Някои страни като САЩ забраняват това да става в кокпита, но доста други - включително страните в Европа, разрешават и дремките в пилотската кабина при по-кратките полети. Нещо повече - проучвания сочат, че около четвърт от тях действително дремват по време на полет, макар и за кратко.
По принцип при по-кратките маршрути, на които в кабината има двама пилоти, разрешеният сън е до 30-40 минути по време на самия полет - т.е. поне около час преди кацане и когато работата не е толкова много.
Освен това въпросът се обсъжда в кабината и този, който смята да дремне, предупреждава колегата или колегите си. Това важи и за кабинния екипаж, който трябва периодично да проверява, например през около 10 минути, какво става в кокпита - заради опасността да стане нещо като в Индонезия.
При по-дългите, презокеански полети от над 7-8 часа, сънят е организиран малко по-различно.
Според вида на самолета, това може да стане отново в кабината, но на специално място, или в разтегаемо легло в зона за почивка на екипажа. Вариант е и за пилотите да има отделени места в първа класа, на които да могат да се опънат и поспят по-спокойно.
При тези маршрути обаче изискванията за наличния екипаж са завишени. При полет от САЩ за Европа например трябва да има поне 3 пилота. Това позволява двама от тях са будни в кабината, а третият да почива. При още по-дълги полети - от над 12 часа, пилотите може да са дори четирима и отново да работят в екипи по двама.
Правилата на Федералната авиационна администрация на САЩ гласят, че по-дългият сън трябва да се осъществява по график, а целта е да се намали прекаленият брой будни часове на екипажа, който ще осъществи кацането. Все пак сънят не бива да е повече от 6 часа по време на полет.
Тъй като почивката на пилотите е от особено значение, има и правила за работните им часове, които трябва да намалят и вероятността от неочаквано заспиване и преумора. Те не бива да летят над 30 часа в 7 поредни дни или над 100 на месец.
Полагат им се и 9 часа почивка на всеки 8 часа време във въздуха. Ако полетът е по-дълъг - над 9 часа, почивката е 11 часа.
Летете спокойно и си позволявайте някоя и друга дрямка през дългите скучни часове на борда. Все пак въздушният транспорт си остава най-сигурният от всички.