Макар че сръбските жп линии в голяма степен дублират негативната слава на родното БДЖ с честите закъснения, скърцащите вагони и спонтанни промени в разписанието, в транспортната им система има едно грандиозно изключение.
"Монтенегро експрес", или както сърбите го наричат - "Черногорският експрес". Той е впечатляващата противоположност на иначе западащата влакова мрежа в съседна Сърбия.
Купетата по маршрута са добре поддържани, предлагат Wi-Fi връзка, имат удобни седалки, а чистотата е прилична. Но интериора далеч не е най-забележителния аспект на линията.
Изумителното при сръбската железница е гранд тура, който обхваща при пътуването си.
Влакът тръгва от сръбската столица Белград, а последната му спирка е черногорският град Бар, разположен на адриатическото крайбрежие. Пътешествието продължава 12 часа, в рамките на които се пресичат границите на три държави - Сърбия, Босна и Херцеговина и Черна гора.
На ден има само един влак по маршрута Белград-Бар, който тръгва сутринта в 9:30 ч. точно по разписание заради дългия път, който чака пасажерите.
Скоростта на "Монтенегро експрес" дава достатъчно време да се насладите на дивната природна красота, тъй като влакът се движи с едва 40 км в час. За никъде не се бърза, което предразполага много от пътниците да си наемат кушетки в спалното купе и да поспят, преди да слязат в Бар.
Съветът към железопътните ентусиасти е да си носят нещо за хапване в багажа, понеже вагон-ресторантът невинаги е отворен. Не бива и да се притеснявате за липсата на места, тъй като купетата рядко се пълнят до крайния си капацитет.
Цената на билета от Белград до Бар е 47 лева, нищожна сума предвид голямото разстояние, което се изминава. А срещу тези пари жп превоза предлага панорама към балканската природа на три страни плюс малко история.
Откриването на "Монтенегро експрес" е заветната мечта на социалистическия лидер Йосип Броз Тито. Бившият югославски президент е бил амбициран да свърже Белград с черногорското крайбрежие с релсов път, защото самият той бил запален по пътуването с влакове.
Проектът обаче никак не е лесен за осъществяване. 476 километра делят сръбската столица от Адриатическо море, а пътят, който Тито вижда в инженерните си фантазии, е осеян с дълбоки проломи, над 200 тунела и над 400 моста.
Но югославският лидер е непреклонен и не позволява на условията на терен да съсипят мечтата му.
Полагането на релсите започва през 1951 г. и продължава 25 години. Линията е тържествено открита през 1976 г. и е сочена за върха на югославското строителство.
И тогава, както сега, влаковете са развивали скорост до 40 км в час. Някои неща от съветското наследство остават непроменени до ден-днешен.
За сметка на бавното придвижване, от "Монтенегро експрес" може да се насладите на смайваща планинска панорама, от която ще ви се завие свят.
След като влакът напусне Белград, в продължение на часове няма да зърнете нито една сграда или автомобил.
Пред погледа ви ще се изреждат гори и планини, като колкото повече приближавате Черна гора, толкова по-спиращи дъха ще стават планинските пейзажи.
Звездата на пътуването обаче безспорно е виадуктът Мала Риека, който до 2001 г. бе най-високия железопътен мост в Европа.
Разположен е на 1000 метра надморска височина, дълъг е 200 метра и може да ви докара световъртеж, ако се страхувате от височини.
След него влакът се пуска по стръмните планински склонове на отдалечения черногорски град Колашин, преминава през планината Румия и стига до Шкодренското езеро, преди да спре на гарата в Бар.
На последната спирка основното оплакване на пътниците е времето, за което се достига от началната до крайната гара. 12 часа не са по нервите на всеки, но за момента жп железниците не планират подмяна на влаковете.
През 2016 г. имаше проект за смяна на композициите с алтернативни, които развиват до 120 километра в час, но предложението остана без финансиране. Така че зрелищното планинско шоу остава най-силната страна на пътуването между Белград и Бар.
"Монтенегро експрес" обещава необходимия комфорт и гледки на ниска цена, но ако за вас е важна бързина, по-добре се ориентирайте към железопътната мрежа в Западна Европа.