Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Швейцария с пълни шепи в 5 от най-зашеметяващите пътувания с влак

Планини, долини, виадукти, езера... Снимка: iStock
Планини, долини, виадукти, езера...

Площта на Швейцария е само 41 000 кв. км, но пък средната надморска височина на алпийската страна е цели 1350 метра.

Планинският терен не пречи това да е държавата с най-развит жп транспорт в цяла Европа - в Швейцария на 1000 кв. км се падат по 133 км релсов път. С влак може да се стигне до почти всяка точка, а общата дължина на жп релсите е цели 5200 км - повече от разстоянието от Гибралтар в най-южната част на Испания до Москва, или колкото от Лисабон до най-северната част на Норвегия.

Жп транспортът там се слави и с изключителната си точност, влаковете са на достатъчно чести интервали, и неслучайно швейцарците са нацията, която пътува най-много с влак на Стария континент.

Всичко това прави железниците един от символите на страната - наред с часовниците, банките, кравите по алпийските поляни и великолепните алпийски гледки.

А те могат да се обединят и съчетаят в пътуване с влак, в което има гледки от планини и долини, виадукти и клисури, китни селца, популярни курорти и големи градове.

Запознайте се с 5 от най-иконичните жп пътувания и маршрути в Швейцария:

GoldenPass Line

Снимка: iStock

Този панорамен маршрут свързва централната част на Швейцария - Люцерн, с югозападната - Монтрьо, на Женевското езеро. Продължителността му е 6 часа, а дължината - 190 км, и е сред най-живописните в страната.

Има прекачване в Интерлакен, откъдето тръгва панорамният експрес GoldenPass, а малкото градче между езерата Тун и Бриенц също може да бъде начална точка на пътуването - вместо Люцерн.

Забележителното при тази линия - освен неземните пейзажи - е, че от сравнително скоро връзката между Интерлакен и Монтрьо е директна, без прекачвания. Проектът е обмислян, но неосъществен над 100 години заради нерешим доскоро проблем - влакът трябва да мине по релси с различни габарити и различно напрежение.

Система за подвижни габарити, въведена през 2022 г. позволява преходи между различните видове релси с един и същ влак и резултатът е директната линия между двете точки.

Така пътниците могат да седят спокойно и да се насладят на гледките на Бернските Алпи, долините под тях, Гщаад, и естествено - Монтрьо.

Glacier Express

Снимка: iStock

Още един панорамен влак, който свързва курортите Санкт Мориц и Цермат. Слави се и като най-бавния еспрес на света с може би най-впечатляващите алпийски гледки от Швейцария.

Влакът минава през цели 291 моста и виадукта, 91 тунела и общо 291 км. Пътешествието трае 8 часа. Самият Glacier Express предлага по-луксозно пътуване на съответните цени и без прекачвания. По същия маршрут минават и обикновени пътнически влакове. При тях се налагат смени на няколко гари, но разликата във времето за пътуване не е съществена.

Санкт Мориц се намира в прелестния район Енгадин в източната част на Швейцарските Алпи, който свързва редица високопланински долини и езера.

Следващият участък - с градчетата Преда и Бергюн - е спиращ дъха. Тук влакът слиза по-ниско и минава през 6 виадукта и три тунела. Тук е и знаменитият виадукт Ландвасер с височина 65 метра и дължина 142, който води директно в тунел.

По-нататък е "Швейцарският Гранд каньон" - проломът на река Рейн, която започва именно от Швейцарските Алпи. Следва изкачване до най-високата точка на маршрута - проходът Обералп на 2033 метра.

Цермат и Матерхорн. Снимка: iStock
Цермат и Матерхорн.

Забележителният финал е в Цермат с надвисналия над курорта връх Матерхорн.

Bernina Express

Снимка: iStock

Тази линия минава по част от маршрута на Glacier Express в участъка от град Хур до Санкт Мориц, т.е. отново през впечатляващите виадукти, но в пълната си дължина продължава в Италия, за да се върне след това в Швейцария при Лугано.

Началото е в средновековния Хур, следват изкачване и 196 моста - начело с виадукта Ландвасер, гледки на ледници и високи върхове. Най-високата точка на маршрута е над 2500 метра.

Спускането включва още един впечатляващ виадукт - кръглият Брусио, а пътят отвежда към Тирано в Ломбардия, Италия, и напълно различната гледка на лозята на региона Валтелина. Пътниците се прекачват на автобус, който ги превежда край езерото Комо и ги връща в Швейцария.

Цялото пътуване - заедно с автобуса, отнема близо 7 часа и половина. Панорамниятг експрес върви от от май до ноември.

Voralpen Express

Снимка: iStock

Този влак не е туристически и панорамен, а най-обикновена пътническа линия. Движи се между Санкт Гален и Люцерн, а маршрутът се взема за 2 часа и 16 минути.

Минава през сгушени между планински вериги зелени долини, които изглеждат като приказен декор. Следват Цюрихското езеро и изкачване към блатистия район в долината Бибер около град Ротентурм.

По маршрута има още две езера - Цуг и Люцерн.

Gotthard Panorama Express

Снимка: iStock

При толкова много езера е изкушаващо да попътуваш и по вода. Това предлага този маршрут от Люцерн към Лугано в южната част на Швейцария. Първата отсечка е именно прекосяване на езерото Люцерн с параход. Акостира се в градчето Флюелен, откъдето тръгва и панорамният влак.

Той следва стария път през прохода Готард и едноименния планински масив, който свързва централната част на Швейцария с южната и италианоговорящия кантон Тичино и е един от най-важните в Алпите.

Влакът минава през стария жп тунел Готард, който дълго време е бил основният по маршрута. Това се променя чак през 2016 г., когато е отворен най-дългият жп тунел в света - 57-километровият Gotthart Basistunnel.

Това пътуване отнема малко над 5 часа заедно с плаването по езерото и е възможно само през топлите месеци - от април до октомври.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените