Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кой ще спечели от съюза GM-Peugeot?

Наследникът на Insignia ще е разработен съвместно с PSA
Наследникът на Insignia ще е разработен съвместно с PSA

Съюзът между General Motors и Peugeot не успя да развълнува особено международните финансови пазари, а някои анализатори се изказаха скептично за ползите от него. На 1 март акциите на PSA поевтиняха с почти 4% - това беше първият ден на борсова търговия след обявяването на сделката, а цената на акциите на GM не се промени.

Вестник The Financial Times се опита да посочи потенциалните слаби страни на сделката: тя няма да реши проблемите на GM Европа и PSA със свръхпроизводството на автомобили на Стария континент, голямото намаляване на разходите ще дойде след няколко години, а и рисковете пред съвместните проекти не са малко.

Източници от PSA вече заявиха, че френската компания полага сериозни усилия, за да намали загубите от автомобилното си производство. Компанията вече обяви, че е постигнало 800 милиона евро икономии в Европа в краткосрочен план, а предстоящите икономии от съвместната работа са GM също няма да са малки.

Според двете компании, условията на съюза ще са напълно ясни до края на годината, а след това започват икономиите - например при купуването на стомана за производството на двете компании. След това идват сериозните икономии - от използването на общи компоненти, модули и платформи за модели.

GM и PSA прогнозираха, че общите им икономии ще достигнат 2 милиарда долара на година в рамките на следващите пет години. Годишно двете компании правят покупки за производството си - материали, компоненти, услуги и т.н. в размер на 125 милиарда долара, а общото им прозводство ще е 12,5 милиона автомобила. В момента GM произвежда 9 милиона автомобила на година, а PSA - 3,5 милиона.

Първият сериозен съвместен проект на GM и PSA ще е в сегмент D - в Европа тук присъстват Opel Insignia, Citroen C5 и C6, както и Peugeot 508, а реализацията му ще е факт през 2016. В последните десет години този пазарен сегмент се сви на половина в Европа, така че допълнителните икономии при реализирането на новите модели на GM и PSA ще се важни. Целта е моделите да са с повече версии, с по-добро качество и повече съвременни, но не скъпи технологии.

Как обаче ще се реши проблемът със свръхпроизводството? Европейските автомобилни заводи могат да произвеждат 24 милиона автомобили, а миналата година в ЕС27 и Русия са продадени 16 милиона автомобили. И босът на FIAT Серджо Маркионе постоянно повтаря, че европейската индустриална машина има нужда от сериозен ремонт.

Критиците на съюза GM-PSA вече обявиха, че намаляването на производството в Европа и дори затварянето на фабрики е неизбежно. А и вече станаха ясни и основните кандидати за затваряне - един завод на GM във Великобритания и един в Германия - в Бохум, а при PSA за затваряне се сочат два френски завода и един в Мадрид. И хилядите работници в тези пет фабрики няма да са единствените губещи от икономиите в новия съюз.

Сделката с GM ще сложи края на някои досегашни съвместни проекти на PSA с други компании - основно в областта на двигателите с Ford и BMW, освен това други два предишни съюза на PSA също са застрашени. Единият е с FIAT за производството на лекотоварни автомобили, а другият - с Mitsubishi за електромобили и SUV модели.

Това обаче не е официалната позиция на PSA, оттам твърдят, че досегашните съюзи няма да се пипат. Поне засега.

 

Най-четените