Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шефът на Ford: Честно казано, нямам идея какво става с този бранш в момента

Електрическите чудовища стават все по-модерни.

Те са с размерите на стандартните пикапи с двигатели с вътрешно горене, но са на батерии и имат забележителни пробези от рода на 700-800 километра с едно зареждане. За да се произвеждат и движат тези мастодонти, автомобилната индустрия се нуждае от все по-големи батерии.

Дали тенденцията обаче е разумна? Изпълнителният директор на Ford не е съвсем сигурен.

"Честно казано, нямам идея какво става с този бранш в момента", признава Джим Фарли.

Той говори на ежегодното фирмено събитие, което Ford организира, за да очертае пътя, по който ще върви в следващите 12 месеца.

Джим Фарли представя Ford F-150 Lightning Снимка: Getty Images
Джим Фарли представя Ford F-150 Lightning

Думите му идват, след като от Cadillac обявиха, че работят по електрически вариант на пикапа си Escalade, който ще гони над 800 километра пробег с едно зареждане.

Опасенията на Фарли около огромните електрически джипове и пикапи никак не са безпочвени.

Големите автомобили са по-смъртоносни, независимо дали са електрически, или с двигател с вътрешно горене. Високите им платформи създават повече "мъртви зони", в които пешеходци и велосипедисти стават почти невидими. Към това се прибавя и теглото на тези коли, което гарантира повече щети и жертви.

Теглото играе и друг отрицателен фактор - то спомага и за по-голямо замърсяване. Големите електрически автомобили не отделят вредни емисии, но заради габаритите си мърсят много - с остатъци от гуми и вдигане на прах от пътя.

Джим Фарли изразява и още едно опасение, защото все пак е и бизнесмен - колкото по-големи са батериите, толкова по-скъпи са те.

Затова Фарли заявява, че Ford вече няма да се състезава в сегмента на електрическите пикапи. Ако неговото намерение се окаже вярно, последният Ford от тази категория ще си остане електрическият Ford F-150 Lightning, чиято батерия тежи 815 килограма.

Снимка: Ford

За сравнение - това е малко по-малко от теглото на един цял Volkswagen Beetle.

Сегментът, в който Фарли истински иска да се състезава, е този на достъпните спортни електромобили и по-точно тези на Tesla. "Tesla са наистина силен конкурент, особено Tesla Model Y", допълва изпълнителният директор на Ford, според когото неговият Mustang Match-E е в пряка конкуренция с колите на Мъск.

Стратегията, описана от Фарли, изглежда съвсем логична - компанията му ще се фокусира върху моделите коли, в които традиционно е силна, като пикапи с двигатели с вътрешно горене и бегачки като Ford Mustang.

Изпълнителният директор на фирмата подчертава и още нещо - Ford за момента ще работи по по-прецизен софтуер, само че няма в никакъв случай да обявява колите си за напълно автономни.

Това е още една прикрита закана към Tesla, които упорито лансират електромобилите си като самоуправляеми, докато потребителите съобщават за редица проблеми и дори катастрофи. Фарли от своя страна не желае да подвежда клиентите си, че Ford скоро "ще се кара сам".

"Няма да казвам на останалите компании какво да правят. Всеки взима собствените си решения...", обобщава той.

 

Най-четените