Когато снегът традиционно ни изненада, например, през януари, този така неспецифичен за сняг месец, обикновено шофьорите се впускат в забързани приготовления на автомобилите си. И въпреки вече акуратните прогнози за времето, твърде често осъмваме в бяла приказка, в която гледката на буксуваща кола с летни гуми или псуващ шофьор, опитващ се да потегли с мръсна газ, са прекалено чести по нашите ширини.
Истината е, че зимното шофиране изисква както някои специални умения, така и една необходима и задължителна подготовка на автомобилите, която да гарантира безпроблемното придвижване и да намали риска от катастрофи и изнервящи задръствния.
Не е безкрайно трудно: но трябва да се спазват някои правила.
Зимни гуми - задължително
Всички специалисти (производители, търговци, водачи с дълъг стаж, пътни полицаи) препоръчват гумите да се сменят според сезона. Казусът за гумите е комплексен.
Зимната гума е желателна, тъй като е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Тя се различава от лятната и спрямо рисунъка на грайферите - зимната гума разполага с многобройни ламели, които захапват снега и осигуряват твърд контакт с настилката.
Сместа на зимните гуми запазва качествата им при температури под 7 градуса. При такива температури летните гуми се втвърдяват и влошават сцеплението си с пътя. В същото време, зимни гуми, купени втора ръка, за които зима 2018 е седми сезон на употреба, може да бъдат по-опасни от летни гуми с достатъчно дълбок грайфер.
Шофьорите могат да си вземат и всесезонни гуми, които правят компромис както с лятното, така и със зимното шофиране, тъй като имат доста посредствени възможности на фона на „специализираните" гуми. Освен това, в последните години в България има доста сериозни температурни и климатични колебания, което прави гумата, която по идея е „универсална" - твърде компромисна.
Въпреки препоръките, по пътищата могат да се видят много коли, които се пързалят като шейни върху изтърканите си, летни гуми и чиито единствен шанс за спиране в ситуация, е в друг автомобил. Тъпо.
„Какво като е валнало малко снежец? Аз съм добър шофьор, не ми пречи"
Да, ама не. Ако извадим някакви 10-15% адекватно каране на сняг, останалата шофьорска маса се разделя на две: водачи, които карат все едно навън е 20 градуса, слънцето пече, а настилката е суха като пемза, и такива, които са толкова стресирани от пътната обстановка, че пъплят по пътя с 3км/ч. Докато вторите обикновено са просто досадни, първите са опасни.
Добрите шофьори винаги съобразяват карането си с пътната обстановка, която в снежни дни включва студен асфалт, студени гуми, хлъзгава заснежена или заледена настилка и удължен спирачен път. Надъханите тарикати, които взимат завой на сняг с 80км/ч, залепят се за предните коли, спират рязко, изпреварват без да имат съвършена видимост и се гмуркат в аквапланинг със смелостта, с която 19-годишен дрифтър без книжка се върти на оживено кръстовище, не са за пътя. Би било яко да пребивават в затвора, в Диарбекир, в „Обеля" или някое друго гадно място. Но не и на пътя сред шофьорите, които си обичат живота, че и колата.
Плавни движения и бавни маневри
Основният принцип, чието спазване може да предпази шофьора от катастрофи в снежно време, е „Slow down". По-бавното каране може да спаси положението в рискови ситуации, тъй като водачът има повече време за реакция в условия, в които спирачният път е значително по-дълъг.
Чудесно е, че повечето коли вече разполагат с ABS (система, която не позволява на колелата да блокират при максимално спирачно усилие), но физиката си е физика и понякога и ABS-а не върши работа. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност, следва да се отпуснат спирачките, за да се отблокират колелата и след маневрата да се натиснат отново.
И въпреки широката популярност на тези базисни правила, ако се пуснете по булевард „България" от Бояна до центъра, ще се натъкнете на поне 20 автомобила, които правят странни, резки движения, пързалят се по пътя с натисната до ламарината спирачка и се блъскат в други коли, при което шофьорите им изглеждат изненадани. От какво?
Бавно потегляне с малко газ
Трудно ще направите нещо на околните с опита си за пичовско потегляне на сняг с подаване на много газ, но ги карате да се чувстват неудобно. Колата ръмжи, колелата се въртят на едно място, а вие удряте волана и псувате обилно, вместо да включите на по-висока скорост, за да намалите силата, приложена върху колелата и в крайна сметка да отлепите. Ама то не може само газ, понякога трябва и акъл.
Почистване на автомобила
Всички закъсняваме за работа сутрин и бързаме да стигнем до топло място, на което да пием кафе, а чистенето на затрупания със сняг автомобил е досадна работа. Освен това, кожените ръкавици се степват от снега, а косматите такива стават на ледени топчета. Но когато тръгнете с колата, след като само сте забърсали небрежно стъклата, огледалата и фаровете, а на покрива си носите два тона и половина снежна маса, представлявате потенциален риск за движението.
Пълен резервоар
Вероятността да закъсате с колата през зимата е доста по-голяма от тази това да се случи през лятото. За да си спестите разходки в дълбокия сняг до бензиностанцията, с туба в ръка, поддържайте резервоара си пълен поне до половината. Освен ако не сте с електрически автомобил. В такъв случай, зареждайте го догоре редовно, за да не останете без ток по средата на някоя виелица.
Тази статия е написана в партньорство с OMV.