4 минути и 37 секунди - точно толкова време е отнело да се зареди от 10 на 80% батерия на електрически автомобил.
Става дума за проект на британския стартъп Nyobolt и тестова демонстрация, която обаче дава надежди за напредъка на електромобилите.
За сравнение, Tesla Model 3 може да се заради до 80% за 15 минути на най-бързите зарядни станции - над три пъти по-бавно.
Според Nyobolt постижението им е два пъти по-скоростно от най-бързо зареждащите се коли на пазара.
Рекордното време, което е колкото пълно зареждане на резервоар с бензин, е постигнато със специално създадена за целта спортна кола на тестова писта в Бедфорд, Великобритания, уточнява "Би Би Си".
Осигуреният от 4 и половина минути зареждане пробег на колата с батерията на компанията е бил 190 км. Това все пак е по-малко от пътя, който може да измине например Tesla с 80% пълна батерия - до 320 км. Самият прототип е с максимален пробег от 250 км.
The final day @Goodwood Festival of Speed. Thank you all for visiting us on Friday, the team @Nyobolt alongside our collaboration partners @CALLUM have been wowing the crowds with our 6-minute charge times!#GoodwoodFOS #EV #Fastcharging #morepowerlesstime pic.twitter.com/YOYc3ITyXT
— Nyobolt (@nyobolt) July 16, 2023
Прототипът на Nyobolt е с батерия от 35 киловатчаса. Тя е по-малка и лека от повечето на пазара.
Демонстрациите са проведени пред професионалисти от автомобилната индустрия и въпреки забележителното постижение, не всичко е минало по план и според очакванията.
При тестовете батерията се е заредила от малко под 2% до 80% за пет минути и половина, и за 4:37 от 10 до 80 на сто, което е и нивото, до което обикновено се зареждат електрическите коли.
След 80% скоростта на пълнене на батерията пада значително, а целта е да се съхраняват горивните клетки.
Прекалено топлото време в дните на тестовете и проблем с охладителната система на колата-прототип обаче не са позволили на Nyobolt да постигнат резултата, който е показала батерията при лабораторните тестове.
При тях тя се е заредила от 0 на 100% за 6 минути.
Въпреки това според съоснователя на стартъпа Сай Шивареди постигнатото е "голям крайъгълен камък за електрификацията". Той дори се пошегувал, че докато текат тестовете, неговата собствена кола още се зарежда, оставена на конвенционална станция.
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Батериите на британската компания са разработени с помощта на химическия факултет на университета в Кеймбридж. При тях в анода се използват материали от въглеродни и метални оксиди. Това позволява високи скорости за зареждане без риск от запалване или деградация на батерията.
При високи волтажи съпротивлението води до нагряване, което може да увреди батерията с времето и в по-редки случаи да я възпламени. Затова и повечето електромобили са с ограничения за скоростта на зареждане.
Според Nyobolt техните акумулатори са с ниско съпротивление, което позволява по-бързо зареждане и оптимална работа и след стотици хиляди километри, пояснява британският "Телеграф".
The evolution of low emission vehicles and the move towards decarbonisation is something close to our hearts at @Nyobolt. Today we are at @lcv_event Niche Vehicle Stand in display area C3. Come and say hello and see our ultra-fast charging battery technology.#LCV2023 #CAM2023 pic.twitter.com/YNFg19i73b
— Nyobolt (@nyobolt) September 6, 2023
Компанията твърди, че е минимизирала спада на функционалността на батерията - тя се зарежда до 80 на сто и след 4000 цикъла бързо зареждане, или 960 000 км.
Целта на британците не е производство на собствени превозни средства, а партньорство със съществуващите марки за доставки на батерии. Възможно е клетките на компанията да се появят в ограничени серии EV-та до една година.
Nyobolt води преговори с 8 автопроизводители. Засега идеята е супербатерията да се ползва за суперколи - спортни автомобили от премиум клас.
Очакванията са догодина да бъдат произведени около 1000 клетки, които да се използват за ограничени серии ултра премиум коли.
Заради по-малкия размер на батериите, това би довело и до по-ниски цени на автомобилите, а и самите коли ще са по-ефективни с по-ниско тегло.
При по-масово производство и съответен спад в цените обаче технологията може да стане част и от големи, семейни коли. От компанията са оптимисти, че това е възможно след 3-4 години.
За батериите обаче са нужни и бързи зарядни станции с мощност 350 киловата. Такива има, но не са особено масови. Това кара експертите да смятат, че за още по-голямото навлизане на електромобилите освен супербатерии е нужна и инфраструктура с по-добър обхват и по-широка мрежа от зарядни станции.
----