Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

4 минути и 37 секунди: Батерия за EV се зареди за времето за пълнене на резервоар бензин

Засега обаче тя ще е само за ултра премиум коли(снимката е илюстративна) Снимка: Getty Images
Засега обаче тя ще е само за ултра премиум коли(снимката е илюстративна)

4 минути и 37 секунди - точно толкова време е отнело да се зареди от 10 на 80% батерия на електрически автомобил.

Става дума за проект на британския стартъп Nyobolt и тестова демонстрация, която обаче дава надежди за напредъка на електромобилите.

За сравнение, Tesla Model 3 може да се заради до 80% за 15 минути на най-бързите зарядни станции - над три пъти по-бавно.

Според Nyobolt постижението им е два пъти по-скоростно от най-бързо зареждащите се коли на пазара.

Рекордното време, което е колкото пълно зареждане на резервоар с бензин, е постигнато със специално създадена за целта спортна кола на тестова писта в Бедфорд, Великобритания, уточнява "Би Би Си".

Осигуреният от 4 и половина минути зареждане пробег на колата с батерията на компанията е бил 190 км. Това все пак е по-малко от пътя, който може да измине например Tesla с 80% пълна батерия - до 320 км. Самият прототип е с максимален пробег от 250 км.

Прототипът на Nyobolt е с батерия от 35 киловатчаса. Тя е по-малка и лека от повечето на пазара.

Демонстрациите са проведени пред професионалисти от автомобилната индустрия и въпреки забележителното постижение, не всичко е минало по план и според очакванията.

При тестовете батерията се е заредила от малко под 2% до 80% за пет минути и половина, и за 4:37 от 10 до 80 на сто, което е и нивото, до което обикновено се зареждат електрическите коли.

След 80% скоростта на пълнене на батерията пада значително, а целта е да се съхраняват горивните клетки.

Прекалено топлото време в дните на тестовете и проблем с охладителната система на колата-прототип обаче не са позволили на Nyobolt да постигнат резултата, който е показала батерията при лабораторните тестове.

При тях тя се е заредила от 0 на 100% за 6 минути.

Въпреки това според съоснователя на стартъпа Сай Шивареди постигнатото е "голям крайъгълен камък за електрификацията". Той дори се пошегувал, че докато текат тестовете, неговата собствена кола още се зарежда, оставена на конвенционална станция.

"Зелени заедно"...

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Батериите на британската компания са разработени с помощта на химическия факултет на университета в Кеймбридж. При тях в анода се използват материали от въглеродни и метални оксиди. Това позволява високи скорости за зареждане без риск от запалване или деградация на батерията.

При високи волтажи съпротивлението води до нагряване, което може да увреди батерията с времето и в по-редки случаи да я възпламени. Затова и повечето електромобили са с ограничения за скоростта на зареждане.

Според Nyobolt техните акумулатори са с ниско съпротивление, което позволява по-бързо зареждане и оптимална работа и след стотици хиляди километри, пояснява британският "Телеграф".

Компанията твърди, че е минимизирала спада на функционалността на батерията - тя се зарежда до 80 на сто и след 4000 цикъла бързо зареждане, или 960 000 км.

Целта на британците не е производство на собствени превозни средства, а партньорство със съществуващите марки за доставки на батерии. Възможно е клетките на компанията да се появят в ограничени серии EV-та до една година.

Nyobolt води преговори с 8 автопроизводители. Засега идеята е супербатерията да се ползва за суперколи - спортни автомобили от премиум клас.

Очакванията са догодина да бъдат произведени около 1000 клетки, които да се използват за ограничени серии ултра премиум коли.

Заради по-малкия размер на батериите, това би довело и до по-ниски цени на автомобилите, а и самите коли ще са по-ефективни с по-ниско тегло.

При по-масово производство и съответен спад в цените обаче технологията може да стане част и от големи, семейни коли. От компанията са оптимисти, че това е възможно след 3-4 години.

За батериите обаче са нужни и бързи зарядни станции с мощност 350 киловата. Такива има, но не са особено масови. Това кара експертите да смятат, че за още по-голямото навлизане на електромобилите освен супербатерии е нужна и инфраструктура с по-добър обхват и по-широка мрежа от зарядни станции.

----

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инвестбанк, BILLA България






 

Най-четените