По класическата схема, за да влезе даден филм в заглавията на медиите, или трябва да бомбардира боксофисите с продажби на билети, или актьорите да са достатъчно известни, че да привлекат интерес.
Естествено, познатата рамка не е единственият път към известността, а "Пътят към Зайзакс" (Zyzzyz Road) е само един от примерите, които са го доказали.
Трилърът с Катрин Хейгъл и Том Саймор в главните роли превзема пресата през 2006 г. , понеже поставя рекорд за най-слабо печеливш филм за всички времена. Сравнено с 1,2 милиона долара, които студиото инвестира за реализиране на продукцията, на боксофисите "Пътят към Зайзакс" печели едва 30 долара.
Това означава, че само шестима души са платили, за да гледат този филм на кино.
Иронията е, че за всички замесени в снимките, това е проект, в който влагат цялата си страст. Катрин Хейгъл и Том Сайзмор подписват договори за по-малки хонорари, а режисьорът Джон Пени ("Завръщането на живите мъртви III") работи извънредно, за да изпипа визията до последния детайл.
Историята се е харесала на целия екип. Катрин Хейгъл играе жена, убила приятеля си, Том Сайзмор ѝ помага да заровят трупа му в пустинята. Но точно когато решават, че могат да излязат чисти от престъплението, разбират, че мъртвецът всъщност е жив.
Добре, може да се каже, че това не е най-гениалната идея за сценарий на света. Но въпреки това има ленти с далеч по-плитка концепция, които се справят отлично на бокосифисите. Защо при "Пътят към Зайзакс" плановете така се оплитат?
Наскоро една от звездите на злополучната лента Том Сайзмор сподели пред Entertainment Weekly своята теория за провала.
Според него "Пътят към Зайзакс" се е препънал в лошата маркетинг стратегия на филмовото студио, което е искало да насочи заглавието към международните пазари. Продуцентите са планирали да пуснат филма първо зад граница, а след това в САЩ, но от Гилдията на актьорите бързо са осуетили тези им намерения.
Асоциацията тогава посочва, че американската продукция трябва да спази правилата като първо дебютира на местния пазар и едва след това в чужбина.
От продуцентското студио на GoDigital Media Group обаче са били убедени, че са открили хитър начин да заобиколят тази норма. Те наемат един киносалон в Тексас и пускат филма без абсолютно никаква реклама.
В резултат само шестима души гледат премиерата на "Пътят към Зайзакс", а филмът се записва като заглавието, регистрирало най-ниска печалба на седмичните боксофиси. От там медиите захапват историята като куриоз и превръщат лентата в обект на международен сарказъм.
Нищо не може да отблъсне по-сполучливо публиката от липсата на зрителски интерес, което проваля надеждите на GoDigital Media Group да направят фурор на международните кина.
"Четях какво се пише и си казвах: О, Боже мой, не! Правил съм много глупости през кариерата си. Виждал съм много неща. Но да гледам как влачат "моето бебче" по улиците и го удрят с пръчки беше болезнено. Беше брутално. Беше грозно", споделя чувствата си Сайзмор пред EW.
Но "Пътят към Зайзакс" не остава само с първоначално спечелените 30 долара. Филмът е реабилитиран година по-късно благодарение на DVD-та, които му носят приходи от 368 000 долара.
И все пак и до днес има критици, които казват, че ако оригиналното заглавие- Zyzzyz Road - не изглеждаше като печатна грешка, лентата щеше да има по-големи шансове в кината.