В началото на февруари на гейминг пазара се появиха две нови игри. Първата е разработена от една от големите компании в бизнеса и бе сред най-очакваните за годината, с огромен бюджет и със солидна маркетингова кампания зад гърба си.
Втората игра бе заглавие, за което почти никой не бе чувал.
Кое се оказа хит и кое се провали? Отговорът не е особено труден и всеки геймър вероятно вече се е досетил за кои игри точно става въпрос.
Докато Suicide Squad: Kill the Justice League от гейминг подразделението на Warner Bros се оказа огромното разочарование, то почти неизвестната доскоро Helldivers 2, дело на малкото шведско студио Arrowhead, е напът да стане една от игрите на 2024 г.
Цифрите говорят сами за себе си. Три дни след дебюта на Helldivers 2 на 8 февруари изпълнителният директор Йохан Пилестед обяви, че са продадени 1 милион копия.
Mесец по-късно анализаторски оценки показаха, че Helldivers 2 е достигнала 8 милиона продажби.
По същото време е отчетен и пик от над 450 000 играча онлайн по едно и също време в Steam, което превръща дебюта на Helldivers 2 в най-успешния за игра, разпространена от PlayStation, която е достъпна и за PC.
Критиката също е абсолютна категорична в оценките си, като най-престижните гейминг издания дават високи оценки в ревютата си - 9/10 от IGN, 9/10 от GameSpot, 4 звезди от GamesRadar+, 86% от PC Gamer и така нататък.
Накратко казано, Helldivers 2 представлява кооперативен шутър от трето лице, който видимо в голяма степен е вдъхновен от други места. Най-вече от филма "Звездни рейнджъри", където по същия иронизиращ и хумористичен начин е показана борбата на крайно авторитарен военен режим срещу нашествие от извънземнa раса буболечки.
Играчът може да бъде в екип с още трима души или пък да се впусне сам в едно безкрайно меле срещу пълчища огромни буболечки или роботи.
Изпълняват се различни мисии, които включват превземане на вражеска база или спасяване на цивилни, а чрез успешното им изпълнение от всички играещи се допринася за колективното "освобождаване" на цели планети.
Например, при една от главните задачи, зададени от екипа на Arrowhead, играчите трябва да ликвидират 2 милиарда от компютърно генерираните смъртоносни буболечки в рамките на 5 дни. Целта е изпълнена за по-малко от 12 часа.
На разположение има голям набор от оръжия и допълнителни способности, включително възможност да бъде насочен ядрен удар към конкретна точка от картата или да бъде поискана подкрепа под формата на допълнителни оръжия и боеприпаси.
Helldivers 2 е забавна и динамична, но такива са и много други заглавия на пазара. Това, което отличава продукта на Arrowhead от далеч по-високобюджетни игри, са няколко неща.
От една страна стои вечният проблем с монетизирането. В Helldivers 2 има микротранзакции и възможности за получаване на допълнителни неща чрез инвестирането на пари, само че за разлика от други игри, тук сякаш е намерен баланс.
Различните валути в играта могат да бъдат събирани в достатъчно количество чрез фармене и играчът не остава с впечатлението, че единственият начин да прогресира напред е, ако изкара дебитната си карта.
Това е особено ценено в гейминг общността във време, когато на феновете все по-често им се налага да се задоволяват с недовършени заглавия, пълни с бъгове, а след това трябва да плащат стотици долари за всякакви допълнителни неща, след като веднъж вече са дали 70 долара или евро.
В случая цената на Helldivers 2 не само че е почти наполовина, но и след това играта не те притиска да даваш още и още.
Другият основен момент е постоянната намеса на хора от екипа на Arrowhead. На линия винаги има някой Game Master, чиято задача е да следи какво се случва в реално време и съответно може радикално да променя историята и дори целия ход на галактическата война въз основа на поведението на играчите.
Например вече на няколко пъти се е случвало фракциите на буболечките и роботите в движение да бъдат подсилвани в моменти, когато се е оказвало, че играчите прекалено лесно се справят с дадена задача. Или пък е имало непредвидим обрат по средата на някоя мисия.
Целта на въпросния Game Master, който по думите на Пилестед е само един човек на име Джоел, е да импровизира и променя играта на момента и да я прави възможно най-ангажираща и интересна.
Тук е важна и пряката комуникация с общността на играчите в различните социални мрежи. По този начин - след засилена дискусия относно стратегията за водене на война срещу фракцията на роботите в официалния Discord канал на Arrowhead - е взето общо решение, че при успешна офанзива срещу една от планетите, общото усилие на всички играчи ще бъде наградено от Джоел с "освобождаване" на друга планета.
Всичко това дотук превръща Helldivers 2 в един безкрайно успешен продукт по подобие на миналогодишния хит Baldur's Gate 3 от белгийското студио Larian.
И двете игри са дело на независими разработчици, които в продължение на години финансират проекта си предимно чрез собствени средства.
Но има и повече - и двете игри представляват рядък пробив на малки и непретенциозни разработчици в индустрия, която през последните години изглежда, че все повече попада в русло на посредственост и еднообразие, въпреки огромните инвестиции и печалби.