Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ефектът на Райън Рейнолдс: Как един сериал може да спаси и да даде надежда на цял град

Welcome to Wrexham променя начина, по който спортната документалистика изглежда Снимка: Disney+
Welcome to Wrexham променя начина, по който спортната документалистика изглежда

С развитието на стрийминг платформите през последните години и борбата помежду им за съдържание, редица развлекателни жанрове във филмите и сериалите претърпяха сериозно развитие.

Един от тях, който в момента преживява своеобразен ренесанс, е спортната документалистика.

От първите стъпки на Sunderland 'Til I Die, посветени на големия (но не особено успешен в последните години) английски футболен отбор "Съндърланд", през историята за последния велик сезон на баскетболния "Чикаго Булс" с Майкъл Джордън и историите от съблекалнята на различни отбори в Last Chance U и Cheer, та до големи разследвания за корупцията във ФИФА - изведнъж започнаха да се появяват един през друг множество добри документални сериали на тема спорт.

Но на целия този фон от разнообразни спортни истории една успява да грабне вниманието на зрителите и да го задържи до степен, в която редица западни издания говорят вече за феномен, който може да промени целия жанр.

Разбира се, става въпрос за Welcome to Wrexham на Hulu.

Сериалът разказва за приключението на холивудските звезди Райън Рейнолдс и Роб Макълхени да си купят малък футболен отбор в Уелс с надеждата да го изведат от дъното на английския футбол към слава и успехи.

Премиерата на шоуто беше на 24 август миналата година, като в 18-те епизода на първия си сезон то разказа за мотивацията на двамата актьори да купят отбора "Рексъм" от най-ниското ниво на английския футбол - Националната лига, за влиянието на клуба върху местната общност в едноименния уелски град с население от малко над 60 хил. души, за връзката, която се създава между феновете и звездните собственици на клуба.

Welcome to Wrexham показва също така колко сложен е бизнесът зад един футболен отбор, пред какви изпитания трябва да се изправят играчите и клубът, за да оцелеят и да се борят за изкачване в дивизиите на британския футбол.

Поредицата смесва няколко сюжетни линии - тази на Роб и Райън като собственици, впуснали се в странно ново начинание, на тима, който се бори за победи и за промоция в горната лига, и тази на феновете и местната общност, която живее с отбора си.

Самият Рексъм е бивш миньорски град, който през годините е загубил големия си работодател и сега малко по малко умира заради миграцията към по-големи населени места. Затова и местният отбор е приеман като последната останала гордост на общността. 

Роб Макълхени е вече неофициален посланик на Уелс и уелската култура за света. Снимка: Hulu
Роб Макълхени е вече неофициален посланик на Уелс и уелската култура за света.

Може би най-ценното нещо в поредицата е емоционалният елемент, който обяснява какво може да означава футболът за една малка общност, видяла твърде много от неприятната страна на живота.

Welcome to Wrexham е история за аутсайдерите, за онези, които са принудени да се борят и да продължават напред независимо от трудностите, за приятелството, за сладостта на успехите и горчивината на загубите.

И цялата тази емоция продава повече от добре. Според британския в. Mirror, който цитира собствени източници, поредицата е донесла на "Дисни" - компанията зад платформата Hulu - печалби от над 430 000 британски лири на епизод или повече от общо 4 млн. паунда.

От сериала обаче не печели само "Дисни". Фактът, че Welcome to Wrexham се превърна в световен хит, доведе до огромен интерес към отбора и града.

След победата на "Рексъм" в Купата на Футболната асоциация на 7 януари срещу отбора Ковънтри Сити от второто ниво на английския футбол (за сравнение "Рексъм" са в петото ниво - б.р.) от клуба обявиха, че са достигнали внушителните 300 хил. последователи в Twitter. В Instagram профилът на "Рексъм" е следван от 334 хил. души, а последователите му в TikTok достигат над 559,9 хил. души.

Самото присъствие на две холивудски звезди като собственици на клуба осигури важни спонсорски договори за отбора с TikTok, джин компанията на Рейнолдс, туристическа компания и други. Със сигурност клубът е взел доволна сума и за създаването на документалната поредица.

А "Рексъм" продължава да побеждава под управлението на Рейнолдс и Макълхени. Една от причините е, че отборът си има нападателя и топреализатор "Супер Пол Мълин". Снимка: Getty Images
А "Рексъм" продължава да побеждава под управлението на Рейнолдс и Макълхени. Една от причините е, че отборът си има нападателя и топреализатор "Супер Пол Мълин".

Извън това обаче голям печеливш от шоуто се оказва и местният бизнес в уелското градче. Хора от цял свят искат да се докоснат до героите в тази история и да се почувстват част от нея.

Рексъм се превръща в туристическа дестинация, особено за туристи от САЩ, които искат да посетят мач на отбора, да пият в пъба до стадиона и да се срещнат с местните.

В статията си за ефекта на шоуто в. Mirror разказва за това как един фен на отбора от Америка е взел такси от летище Хийтроу за над 450 км, което да го отведе до Рексъм, където да присъства на мач на тима на Райън Рейнолдс и Роб Макълхени.

Уейн Джоунс, съдържателят на страноприемницата The Turf ("Терена"), който участва в поредицата на Hulu като основен персонаж, разказва за ефектите на Welcome to Wrexham върху целия град. По думите му хиляди хора от чужбина се стичат към заведението му след началото на шоуто.

"Въздействието беше абсолютно огромно за целия град. Рексъм наистина процъфтява. Сериалът оказа огромно въздействие върху десетки местни фирми. Резултатите на терена помагат, защото привличат много повече хора, които харчат пари", разказва той пред британския вестник.

По думите му средно на ден пъбът посреща по между 20 и 30 чужденци, дошли, за да видят как "Рексъм" играе.

"Посрещнахме около 50-60 австралийци в кръчмата тази седмица. Имахме над 1000 американци през последните осем седмици. Всички те бяха прекрасни, купуваха си напитки, харчеха пари в града и отсядаха в хотели", обяснява Джоунс.

Споделя също, че е завързал приятелство с Райън и Роб, като Макълхени дори му е изпратил каса с уиски за Коледа.

"Те се чувстват отговорни да направят всичко както трябва в името на общността. Наистина са загрижени. На Коледа събрахме 5000 паунда за местната хранителна банка и Роб удвои сумата. Райън е бил в кръчмата два или три пъти, а Роб три или четири пъти. Роб ми изпрати каса от неговото уиски от Филаделфия по пощата", споделя Джоунс.

Двамата актьори досега са вложили инвестиция в размер на няколко милиона паунда за купуването на клуба, привличането на нови играчи и развитието на терена, стадиона и клубните съоръжения.

В замяна на това Рейнолдс и Макълхени бяха удостоени с ключа на града на тържествена церемония.

В момента те подготвят втория сезон на Welcome to Wrexham, надявайки се той да бъде също толкова успешен, колкото и първия. Междувременно Роб Макълхени вече обяви, че отборът през лятото ще направи и американско турне за феновете си в САЩ.

Клубът продължава да се бори за промоция за класиране към горната лига, като към момента заема второто място в Националната лига. "Рексъм" също така продължават участието си и в четвъртия кръг на Купата на Футболната асоциация, където трябва да играят срещу отбора на "Шефилд Юнайтед".

В България Welcome to Wrexham може да бъде гледан в стрийминг платформата Disney+.

 

Най-четените