Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Казусът Ивайло Захариев срещу БНТ: Кое е разковничето в спора

Делото се точи три години Снимка: БНТ
Делото се точи три години

Подновиха излъчването на сочения за най-успешен български сериал "Под прикритие" и по стара медийна традиция, новината стъпи върху скандал.

Обрати, загадки и съдебна драма за финал заваляха из социалните мрежи, малко след като от БНТ съобщиха, че връщат криминалната поредица в програмата си.

Мотивът за вдигналия се шум дойде от актьора Ивайло Захариев, който изигра внедрения полицай Мартин, събиращ под прикритие информация за групировката на мафиота Джаро (Михаил Билалов).

В серия от кратки видеа за TikTok Захариев разказва, че през 2020 г. е подел съдебна битка срещу БНТ заради размера на авторските хонорари, които получава от пласирането на сериала в чужбина.

Актьорът твърди, че изплатените му средства са в пъти по-ниски от полагащата му се печалба, която телевизията е натрупала от продажбата на сериала.

Захариев отваря и малка, но много съществена скоба с обяснението, че не води делото за пари, а за идеята, че творческата част от колектива на всяка българска продукция заслужава справедливо заплащане.

Снимка: БГНЕС

За какво претендира Захариев?

От разказите на актьора в TikTok става ясно, че основание за съдебната битка му дават разговори с колеги от екипа на сериала, които са споделили, че авторските им възнаграждения не са достатъчно високи при все че националната телевизия не спира да се хвали с добрите продажби на "Под прикритие" в чужбина.

Репутацията за касовия успех на сериала наистина бе подплатена от БНТ.

През септември 2016 г., месеци след като последният епизод на пети сезон бе излъчен в ефира, телевизията организира живо студио, където отговорните съществуването на поредицата се потупаха доволно по рамото.

В същото студио тогавашният програмен директор на БНТ Севда Шишманова описа колко точно са големи лаврите от "Под прикритие".

По нейни думи през 2016 г. сериалът се гледа на 184 територии и 3 континента, което носи много приятни финансови активи за телевизията.

"Сериалът връща на БНТ близо 1 милион лева на година само от дистрибуция. Това със сигурност потвърждава високото продукционно ниво и много добрия маркетинг на разпространение", казва Шишманова през 2016 г,.

В същото време до 19.11.2020 г. Ивайло Захариев е получил 28 672 лева процент от авторското му право и по негови изчисления сметките не излизат.

Позицията на Ивайло Захариев

В едно от поредицата си емоционални изявления Захариев твърди, че по информация на БНТ, печалбите от сериала са над 7 милиона лева. И ако това е вярно, актьорите заслужават съответния процент от брутната сума за продажбата на сериала.

Захариев казва също, че от телевизията са отказали да му представят отчетите с финансовите придобивки, за да е ясно черно на бяло дали творческият състав е получил полагащия им се авторски хонорар.

В хода на делото Захариев разбира, че БНТ са начислили сума за "амортизация на дигитален продукт" и още няколко разходи и такси, които смъкват общата печалба на поредицата с до 10%.

Това е направено, преди да бъдат разпределени авторските хонорари на актьорите, сценаристите и режисьорите.

Куриоз се получава и при пласирането на "Под прикритие" в Латинска Америка, понеже телевизията е платила за дублаж, който им излиза солено. По думи на Захариев от тази сделка за сериала БНТ не само че нямат печалба, но излизат и на загуба.

Пред съда адвокатите на актьора са поискали от вещото лице по делото да определи дали БНТ имат законовото право да удържат суми от печалбата на сериала преди определянето на добавките за творческия екип.

И дали в случая с неизгодната сделка в Латинска Америка актьорите и сценаристите все пак трябва да получат своя процент възнаграждение от продажбата.

Но според Ивайло Захариев съдът се е спънал при намирането на вещо лице по авторско право в киното и телевизията, което да даде компетентен отговор на въпросите.

Позицията на БНТ

В разпространено до медиите съобщение от БНТ определят като неверни твърденията, че печалбите на "Под прикритие" са 6 милиона лева (бел.ред. във видеото си в TikTok Ивайло Захариев казва, че са 7 милиона лева).

От телевизията отричат и да са укривали постъпилите суми от продажбата на криминалната продукция в чужбина.

В разпространената им позиция се прави важната вметка, че съдебната претенция на Ивайло Захариев към телевизията касае прихода от продажбите на "Под прикритие", а не печалбите от него.

Приход и печалба може и да изглеждат взаимнозаменяеми на езиково ниво, но от счетоводен и финансов ъгъл двата термина носят различно значение.

Приходът е общата сума, преди от нея да бъдат извадени дължимите по закон данъци, такси и разходи по сделката. А печалбата е чистата сума, която остава, след като се извадят необходимите удръжки.

В този смисъл от БНТ твърдят, че са изплатили на Ивайло Захариев полагащия му се процент от печалбата на "Под прикритие". Но претенциите на актьора са към прихода, което се явява и предмет на техния съдебен спор.

От съдебното решение насам

След разгледаните факти по делото Софийският градски съд (СГС) реши, че сумата, която БНТ трябва да преведе на Ивайло Захариев, е около 2500 лева - неизплатен хонорар от печалбата на "Под прикритие".

Но от позицията на БНТ до медиите се разбира, че финансовият иск на Захариев е бил значително по-висок.

В същото време актьорът трябва да плати съдебните разноски за разглеждане на делото, които по някаква ирония също възлизат на близо 2500 лева.  В TikTok поредицата си обаче Захариев е категоричен - няма да се откаже от делото, независимо, че по същество СГС не е отсъдил в негова полза. 

"Ще изчакам няколко дни, за да си избистря мозъка и ще се боря на следващата инстанция", непреклонен е звездата от сериала в социалните мрежи.

А от неговата сага следва да се разбере - има ли пропуски в законодателството по отношение на авторското право, или това беше поредното чудо за три дни в българското кино, родило през последните години повече истории в пресата, отколкото на екрана. 

 

Най-четените