Две години и половина минаха от последния филм с "Междузвездни войни" в заглавието. Причините за това не трябва да се търсят (само) в пандемията, но и в разминаванията на очаквания и реалности при последните продукции от франчайза. Те доведоха до това от студиото "Лукасфилм" да дадат спирачка на плана "всяка година - нов филм".
Вместо това "Междузвездни войни" сякаш намери нов живот на малкия екран.
The Mandalorian, странична история за мистериозен ловец на глави и малко извънземно, се превърна в абсолютен хит. Последваха го втори негов сезон и The Book of Boba Fett, който показа съдбата на друг ловец на глави и някогашен фаворит на зрителите - Боба Фет.
Бъдещето на франчайза изглежда все така фокусирано върху сериали за стрийминг платформата Disney+ - предстоят "Оби-Уан Кеноби" (май 2022 г.), "Андор" (по-късно през 2022 г.), трети сезон на The Mandalorian (в края на 2022-ра или началото на 2023 г.), "Асока" (2023 г.) и още по-напред - The Acolyte.
"Това, което е уникално около "Междузвездни войни", че в общи линии е една история. Джордж винаги се е занимавал с епизоди", казва настоящият президент на "Лукасфилм" - Катлийн Кенеди, в скорошна статия на Vanity Fair.
"Иронично, той сериализираше разказа си. Беше вдъхновен от Флаш Гордън и отворените финали [на филмите] в кината в събота. Всичко това повлия на онова, което е ДНК-то на "Междузвездни войни", заради което мисля, че е органичен преходът, който направихме към телевизията", допълва тя.
Този преход обаче не е бил очевиден. Всъщност, когато през 2012 г. Кенеди пое контрола над "Лукасфилм", основаното от Джордж Лукас филмово студио, нейна цел беше да съживи "Междузвездни войни" за нова поредица от филми. Така се стигна до новата трилогия, съставена от "Силата се пробужда" (2015 г.), "Последните джедаи" (2017 г.) и "Възходът на Скайуокър" (2019 г.).
Не всичко обаче премина гладко - макар филмите да бяха финансов успех, режисьорът на втория от тях - Райън Джонсън, смени посоката, по която беше поел Джей Джей Ейбрамс, негов предшественик на поста в "Силата се пробужда". Когато Ейбрамс отново седна на режисьорския стол за третия филм, последва пореден завой в друга посока (а оригиналният режисьор Колин Тревороу пък е замислял нещо още по-различно). Това доведе до липса на консистенция в историята - нещо, което не убягна на зрителите, но, за радост, от "Лукасфилм" също са забелязали.
Резултатът беше "почивка" за новите филми по "Междузвездни войни", обявена от Кенеди още в началото на 2019 г., дори преди премиерата на "Възходът на Скайуокър". Първоначалният план на "Дисни", собственици на "Лукасфилм", беше всяка година да има филм от франчайза - нова част от основната история, последвана на следващата година от страничен разказ за интересен персонаж, и т.н.
Този план обаче очевидно остана в историята. 2022-ра ще е третата поредна година, в която няма нов филм по "Междузвездни войни". Спорно е дали ще видим премиерата на такъв и през 2023-а, защото подобна официална информация все още няма.
"Всички осъзнахме, че това е нова глава за компанията и че трябва да работим заедно, за да изградим архитектурата на това накъде сме се запътили", обяснява Катлийн Кенеди.
И е факт - хаотичните сюжетни решения в новата трилогия различават "Междузвездни войни" от другия успешен франчайз на "Дисни" - филмовата вселена на Marvel (MCU), където всичко - и за големия, и за малкия екран - е внимателно планирано за години напред.
Така единствените реализирани самостоятелни филми за момента остават Rogue One (2016 г.) и "Соло" (2018 г.), вторият от които - предистория на героя Хан Соло с нов, по-млад актьор в ролята - се представи най-слабо в боксофиса от всички игрални филми от поредицата.
Други два проекта, за които е имало планове - самостоятелни филми за Боба Фет и Оби-Уан Кеноби, в крайна сметка се превърнаха в сериали.
Самата Катлийн Кенеди казва, че е искала да премахне модела "всяка година - нов филм". Най-важният урок, който с екипа ѝ са научили, е, че "Междузвездни войни" се нуждаят от ново ниво на професионализъм от филмовите творци.
"Всеки, който идва във вселената на "Междузвездни войни", трябва да знае, че това е три-, четири-, петгодишен ангажимент. Това е нужно. Не може да се появиш за година, да заснемеш нещо и да си отидеш...", отбелязва президентът на "Лукасфилм".
Такъв отдаден човек се оказва режисьорът и сценарист Джон Фавро, който стои зад "Железният човек" 1 и 2, "Книга за джунглата" и "Цар Лъв". Неговият ентусиазъм се комбинира с опита в "Междузвездни войни" на Дейв Филони, продуцент на анимационните сериали от поредицата, появили се през последните над 10 години.
Резултатът е The Mandalorian и игралните сериали, които го последваха.
Не трябва да се пропуска и друг фактор - самите "Дисни". Компанията-майка на "Лукасфилм" се нуждае постоянно от свежо съдържание за малкия екран, за да обогатява каталога на стрийминг услугата си Disney+.
"Междузвездни войни" са франчайз с огромна база почитатели, които могат евентуално да бъдат привлечени за абонати на услугата, ако им бъдат предложени увлекателни истории. Така се появява и този аргумент за това космическата одисея да се прехвърли и на малкия екран.
Но там нови лица ли ни очакват, или добре познати?
Ясно е, че много фенове очакват да виждат отново и отново познатите лица от старите филми, но това не може да се прави вечно. Кенеди осъзнава това.
70-годишният Марк Хамил изигра по-млада с 40 години версия на легендарния джедай Люк Скайуокър в The Mandalorian и The Book of Boba Fett, но това е възможно само защото в кадър са телата на по-млади дубльори на актьора, а чрез deepfake технология лицата им са заменени с подмладена версия на неговото.
Да покажеш младият Люк на екран е отборно усилие. Въпреки това и технологиите имат ограничения, същото важи и за възможността за популярна роля да бъде подбран млад актьор (Кенеди пред Vanity Fair не споменава нищо за желанията на някои почитатели Себастиан Стан, познат с ролята на "Зимния войник" Бъки Барнс във филмите на Marvel, да бъде избран за младия Люк).
Проблемът с избора на по-млад актьор се прояви през 2018 г. с филма "Соло". Алдън Еренрайх изигра контрабандиста, с чието име всички свързват лицето на Харисън Форд. И макар този филм да се хареса на някои зрители, все пак изкара по-малко пари от всеки друг игрален от поредицата. Чарът на Соло, така, както той беше изигран от Форд някога, очевидно не може да бъде копиран върху друг актьор в същата роля.
"Трябва да има моменти по пътя, в които се научаваш на неща. Сега изглежда толкова ясно, че не можем да правим това", казва Кенеди.
За да продължи напред, "Междузвездни войни" ще се нуждае от нови актьори, персонажи и нова епоха, като се отдалечи от добре познатата времева линия - падането на Републиката и създаването на Империята, оркестрирани от злия бъдещ император Палпатин; бунта срещу него и последвалата бунтовническа победа; появата на Първия ред и в крайна сметка окончателното побеждаване на Императора.
Действието в повечето сериали, по които се работи в момента, се развива именно около тези събития, макар да се фокусира върху конкретни персонажи и в по-малък мащаб. Изключение е предстоящият The Acolyte, чиято история ще ни запрати столетие преди "Епизод 1: Невидима заплаха", за да покаже надигането на заплаха в Републиката.
Но какво ще остане за големия екран?
"Имаме пътна карта", твърди Кенеди, въпреки че едва ли "Лукасфилм" ще опитат отново да следват бурното темпо "всяка година-нов филм".
Вероятно на екран пръв ще се появи филм от режисьора и сценарист на "Джоджо Заека" и "Тор: Рагнарок" Тайка Уайтити, по чийто сценарий работи и Кристи Уилсън-Кеърнс (военния епос "1917"). След него се очертава друга самостоятелна история - посветения на междузвездни пилоти "Rogue Squadron" от режисьорката на "Жената чудо" Пати Дженкинс.
И в двата случая отворен остава въпросът дали тези проекти не се удрят с думите на Кенеди за това, че всеки кинотворец трябва да поема по-дълъг ангажимент към франчайза.
По въпроса за филм, продуциран от маестрото зад филмовата вселена на Marvel - Кевин Файги, Кенеди не е конкретна. "Бих се радвала да видя с [идеята за] какъв филм ще изскочи той, но засега не, няма нищо конкретно", казва тя.
Под въпрос е и обявената преди цели пет години нова трилогия от режисьора на "Последните джедаи" Райън Джонсън, тъй като по думите на Кенеди той е много зает с работата си по новата си поредица - криминалната "Вади ножовете", и сделката с Netflix, която има.
Самата Кенеди казва, че вече внимава при използването на думата "трилогии", защото според нея "Междузвездни войни" всъщност е повече за "постоянно разказване на истории".
Ако можем да обобщим, филмовото бъдеще на "Междузвездни войни" - за разлика от това за малкия екран, в момента е забулено в мъгла, досущ като кроеж на ситите. Успокоение е само, че при сериалите хора като Фавро и Филони успяват отново да напипат пулса на поредицата и да дадат на почитателите запомнящи се мигове пред екрана.