Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Може ли YouTube хуморът да победи омразата на джихадистите в Германия

Една германска провинция започва експеримент срещу радикализацията с помощта на забавни и саркастични онлайн клипове Снимка: Youtube
Една германска провинция започва експеримент срещу радикализацията с помощта на забавни и саркастични онлайн клипове

Местното правителство на германската провинция на Северен Рейн-Вестфалия е обявило война на джихадизма в интернет. И най-силното му оръжие в тази битка ще е не следенето на потенциални екстремисти, а нещо друго и много по-просто - остроумието и хумора като противоотрова срещу пропагандата на ислямистите.

Ако те използват социалните мрежи и YouTube за своята пропаганда за привличане на млади хора, от Северен Рейн Вестфалия (СРВ) сега смятат да отговорят на огъня с огън, присмивайки се на радикалните си противници.

Проектът на Службата за защита на конституцията на СРВ има две части: сатиричен YouTube канал и съпътстващ го канал за реална информация по спорните теми, който да засяга проблемите в дълбочина.

Комедийният YouTube канал "Jihadi Fool" ("глупавият джихадизъм" - в свободен превод от английски - бел.р.) беше пуснат на 22 август по време на панаира на компютърните игри Gamescom в Кьолн. В него клиповете са предимно скечове, които според Министерството на вътрешните работи на СРВ, "сатирично адресира абсурда на радикализацията, тероризма и ислямизма". Междувременно образователният канал се позовава на сатиричните видеоклипове и противодейства на салафистката пропаганда с факти.

Името е препратка към субкултурата "Jihad Cool" ("готиният джихадизъм" - бел.р), използвана от екстремистите, за да пропагандират джихадизма като модерен начин на живот за младите хора.

Според плановете на властите в СРВ в рамките на една година ще бъдат публикувани 32 сатирични клипа и още 16, изпълнени с факти и обяснения. Цялата цена на проекта е половин милион евро.

Един от клиповете показва крайнодесен популист и ислямски екстремист как се сприятеляват, говорейки си за сексизъм, хомофобия и други общи теми, опитвайки се да привлекат случайни минувачи на своя страна. В друго от видеата измислено телевизионно предаване, озаглавено "Сбогом Сирия", в което бивш екстремист разказва за опита си да се адаптира към живота обратно в Германия и културния шок, който изпитва.

Засега сатиричният канал получава смесени отзиви. Някои смятат клиповете за забавни, докато други се възмущават от начина, по който се използват парите на данъкоплатците. Засега каналът Jihadi Fool има близо 700 абонати, трупайки бавно популярност.

Министърът на вътрешните работи на NRW Херберт Ройл заяви в изявление за пресата, че военното поражение на т. нар. Халифат на "Ислямска държава" (ИД) не означава, че 3100 салафистки екстремисти, живеещи в най-населената държава в Германия, са "изчезнали на въздуха". Напротив, те все още са активни и използват всички възможни канали, чрез които могат да достигнат до млади хора, коментира Ройл.

Според него е от ключово значение борбата с радикализацията сред младите хора да използва същите онлайн платформи, които използват и джихадистите за набирането на поддръжници. А остроумието, хуморът и фактите са най-силните оръжия на демокрацията, допълва той.

"Агенцията за защита на конституцията, която приема сериозно задачата си, просто не може да пренебрегне подобни платформи. Трябва да отидем там, където е нашата целева група", обяснява Ройл.

Джаваню Голесорх, изследовател в Ufuq - ислямистка организация за превенция на радикализацията, чието име от арабски се превежда като "Хоризонт", коментира, че сатиричните видеоклипове са чудесна идея, но успехът им ще зависи от това как ще бъдат маркетирани спрямо аудиторията.

"Ние знаем, че контраречта, особено ако е брандирана като идваща от правителствените институции, не е толкова ефективна, колкото ако е от инфлуенсъри", коментира тя.

Нейната организация от години работи с известни германски комици и има успех в тази насока с инициативи като "Кажи името ми" - проект на Федералната агенция за гражданско образование, който има за цел да предотврати екстремизма сред младите жени на възраст между 14 и 25 години. Проектът е използвал отново клипове и помощ от инфлуенсъри, за да повдига важни въпроси за идентичността на мюсюлманите в Германия и радикализацията.

Експертът по история и ислямизъм Кристиан Остолд коментира, на свой ред, че за да има успех кампанията на правителството на СРВ за борба с джихадистката радикализация, е от изключителна важност в нея да бъдат включени хора от ислямската общност, които се ползват с авторитет.

Според него основен недостатък на това да се борят посланията на ислямистите в YouTube е фактът, че платформата се използва главно от проповедници  салафити, които много добре знаят как ефективно да манипулират младите мюсюлмани. И без реален отговор на това, без издигане на други авторитети, в които да могат да се припознаят младите мюсюлмани, ефектът на видеата ще е по-скоро слаб.

Друга пречка за предотвратяване на радикализацията е, че "имамите, които биха могли да противодействат на салафистките идеи в джамиите си, често не говорят много добре немски език, поради което медийните им изяви са практически невъзможни", добавя Остолд.

Голесорх отбелязва, че тактиката на екстремистите се е изменила през последните няколко години. Те вече използват платформи като Instagram за пропагандата си, но също така не се фокусират толкова върху религията, колкото като теми от ежедневната политика, както и върху политическо-философски дебати върху теми като капитализма, феминизма, проблемите на сексуалността и т.н.

"Вземете например канала Generation Islam в YouTube - няма да можете да познаете, че това е ислямистки профил, защото там те адресират ежедневни теми като расизма", коментира тя.

Голесорх обяснява, че тези канали публикуват периодично и публикации на по-религиозна тематика, които обаче далеч не са ислямистки. Когато вече потребителите тръгнат да се свържат с авторите на видеата в директни съобщения, потенциалът за радикализация се активира.

Оттам комуникацията преминава в някоя чат платформа, следва свързване на потребителя с други профили, които изразяват по-остри и ислямистки настроени идеи и така до постепенната радикализация. Затова и броят на харесванията и гледанията, които получава видео, не е индикация, че хората, които са го гледали, се радикализират.

От Ufuq работят активно по проекти за дерадикализация на млади хора. Ключът към тях обаче, според Голесорх е в това процесът да не се фокусира върху исляма, а върху теми като демокрацията, имиграцията и т.н. Междувременно теми като идентичност и религия трябва да бъдат разглеждани с особена чувствителност, иначе се рискува конкретният човек да мине в дефанзивен режим и да започне да защитава старите си виждания.

Според Кристиан Остолд до голяма степен радикализацията се корени в усещането сред тези млади хора, че не принадлежат към обществото, тъй като то ги изолира.

"Човешките същества са преди всичко социални същества, които се стремят към утвърждаване и признаване в своята среда", коментира той и допълва, че липсата на чувство за принадлежност към обществото води до момент на ясно разграничаване от него. А това прави тези хора податливи на влиянието на различни проповедници, които ще им кажат, че проблемът не е в тях самите, че са мюсюлмани, а в неислямската, безбожна западна цивилизация.

Затова и двамата експерти се обединяват около това, че най-добрият начин да се води борба срещу радикализацията сред младите мюсюлмани е като се създаде за тях среда още от малки, която да показва, че те са част от това общество и от неговите ценности. За момента обаче има твърде много проблеми пред това.

"Някои млади хора виждат, че техните родители и баби и дядовци живеят тук от 20 години, но все още не могат да гласуват, например. Те не се сблъскват само с изключване и расизъм в собственото си ежедневие", коментира Голесорх.

По думите на Волфганг Беус, говорител на вътрешното министерство на СРВ, плановете са скоро да се направи оценка на това как се развива проектът въз основа на трафика и влиянието на канала, преди да се реши дали той да бъде подновен за още една година.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените