Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Рим "писна" от скутерите, които уж трябваше да решат проблемите с трафика

Електрическите тротинетки блокират тротоарите и създават опасност от инциденти Снимка: iStock
Електрическите тротинетки блокират тротоарите и създават опасност от инциденти

Рим, Вечният град, е бил нападан и опустошаван безброй пъти от времето на Рем и Ромул досега. И всяка атака е оставяла след себе си своите белези - от руините на Римския форум до пещерата на Сиркус Максимус, където някога са се състезавали колесниците.

Едно ново нашествие сега обаче дразни модерните римляни - това на електрическите тротинетки и скутери. Над 14 хил. от тях са пуснати в движение под наем през различни приложения и спомагат за задръстването на тротоарите, запушването на движението и дори за смъртта на граждани на Рим.

Откакто скутерите под наем бяха въведени преди три години като алтернатива на обществения транспорт по време на COVID пандемията, четирима души са загинали в пътни инциденти включващи тези електрически тротинекти, обяснява пред CNN общинският съветник в комисията по транспорт и мобилност Еухенио Патане.

В спешните отделения в столицата на Италия най-малко веднъж на всеки три дни там пристига поне по един тежък случай на травма, свързана със скутерите, казват здравните власти в града, докато едва около 2% от всички електрически возила под наем биват използвани на ежедневна база.

Кметството на Рим е дало лицензи на седем компании, отговорни за смяната на батерии, извършването на ремонти, преместването на скутери в зони с висок трафик. Те също така отговарят и за изваждането им от минаващата през града река Тибър.

И именно скутерите, които не се използват, представляват най-голямото предизвикателство, особено за хората с увреждания.

Джулиано Фрители, ръководител на Италианския съюз на слепите и слабозрящите, коментира, че именно осеяните със скутери тротоари по центъра на града се превръщат в смъртоносен капан за хората като него.

Снимка: iStock

Според него проблемът е колкото в дивото и безразборно паркиране на скутерите, в които и зрящ човек може да се спъне, какво остава за някой с проблеми със зрението. Необичайната форма на скутерите ги прави особено опасни по улиците за хората, които не могат да виждат.

Също така неприятности идват и от факта, че тези превозни средства са напълно безшумни и това ги прави опасни за незрящите, но и за други граждани, които са се отдали на съзерцаване в средата в италианската столица.

"Не ги чуваш, така че не можеш да се движиш около тях", казва Фрители. Той си припомня една случка, в която скутер е минал толкова близо до незрящ човек, че кучето му водач се е стресирало, довеждайки до инцидент с физическо нараняване.

Фиртели лобира пред местните власти в Рим за това скутерите да могат да паркират само на определени места. Той също така настоява машините да бъдат адаптирани, за да могат да произвеждат шум с най-малко 30 децибела, за да може това да действа като предупреждение за пешеходците.

Според него не само хората с увреждания изпитват затруднения да използват тротоарите на Рим заради скутерите, които блокират пътя. Засегнати са и възрастните хора и родителите, бутащи бебешки колички.

Общинският съветник в комисията по транспорт и трафик Еухенио Патане е на мнение, че градът трябва да установи ограничение, според което само 9000 скутера да бъдат допуснати за наемане в града, докато броят на компаниите в сектора трябва да бъде сведен до три.

По думите му властите в града планират част от скутерите да бъдат изнесени в предградията на Рим и други райони, за да могат обикновените граждани да ги използват за това, което той нарича "последните километри".

Според това хрумване електрическите тротинетки трябва да се използват като превозно средство от спирката на метрото до дома. В тази идея скутерите трябва да се използват за онези градски трансфери, които могат да помогнат на човек да избегне качването в автомобил - нещо бързо, неангажирано с багаж, което може да доведе до намаляване на трафика.

"Скутерите са опасност за хората, но са и проблем за града, за красотата на града. Центърът е обект на наследството на ЮНЕСКО, като средата е много крехка и ние трябва да се погрижим за нея", коментира Патане.

Според италианската организация за споделена мобилност Assosharing инцидентите с електронни скутери са редки - 44 на всеки 10 000 скутера. Според тях биенето на тревога не отговаря на реалността и в случая става въпрос за отделни изключения от правилото, където традиционните моторни превозни средства по-често са причинители на инцидентите.

От организацията смятат, че опитът на Рим е наравно с другите големи европейски градове, въпреки че Италия изостава в прилагането на законови норми, които трябва да гарантират, че електронните скутери могат да станат ключова част от транспортните решения за бъдещето на града.

Assosharing подчертава необходимостта от увеличаване на броя на местата за паркиране на скутери в Рим, като оттам настояват да се даде повече пространство за нови велосипедни алеи, в съответствие с основните стандарти на европейските столици.

В началото на юни двама американци бяха глобени с по около 800 долара за хвърляне на скутери под наем по Испанските стълби, причинявайки щети на стойност около 26 000 долара върху крехкия мрамор. Инцидентът е заснет от охранителни камери и от минувачи, като на кадрите се вижда как един от туристите хвърля тежкия метален скутер, докато машината шумно се блъска по стъпалата.

Електронните скутери се използват предимно от туристи и млади хора, казва Патане, като те често пренебрегват правилата, особено тези, които забраняват качването по тротоарите и возенето на повече от един човек на машина.

Според правилата в Рим клиентите на скутерите под наем трябва да имат поне 18 години, но това правило масово се пренебрегва.

Именно заради тези игнорирания на правилата градските власти обмислят идеята да задължат "шофьорите" на скутери да носят каски, а компаниите, които предоставят електрически тротинетки под наем, да предоставят такива.

Снимка: iStock

Това, което има решаваща роля в случая, е фактът, че полицейските проверки за спазване на правилата за движение по пътищата от скутерите са редки, докато налагането на глоби са по-скоро изключение, въпреки че нарушенията на правилника за движение от скутерите са нещо сравнително често.

На фона на всичко това новите електрически превозни средства изглежда са особено любими на туристите в италианската столица, които обичат да преминават на две колела през историческия център, където достъпът с кола е невъзможен.

Когато навън е горещо и ти се налага да обикаляш с километри, тротинетките са прекрасно решение, смятат туристите. Извън тях обаче мнозина не са съгласни.

Таксиметровите шофьори, на които им се налага редовно да минават през пешеходци и мотопеди от години, казват, че електронните скутери са много по-голям проблем. Тротинетките просто биват зарязвани безразборно по пътя и те могат да се превърнат в досадна пречка за шофьорите в центъра на Рим.

И това са тези, които са извън движение. Онези, които са карани от туристи или от млади хора, създават твърде много възможности за инцидент. И според шофьорите са просто опасни.

Но животът във Вечния град никога не е бил особено лесен за своите 2800 години. Рим не е построен за един ден, както се казва, и проблемите му също няма да се решат изведнъж.

 

Най-четените