Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

100 км/ч с електрическия скутер: Изненадващо опасният бъдещ мотоспорт

Тротинетки завладяха градската среда, а сега има планове и за състезания с такива Снимка: eScootr Championship
Тротинетки завладяха градската среда, а сега има планове и за състезания с такива

От край време хората винаги са намирали различни начини да се съревновават и състезават помежду си. Надпреварата, конкуренцията помежду ни по някакъв начин ни е заложена и ние ѝ се отдаваме при всяка появила се възможност.

Затова и неслучайно в средите на почитателите на високи скорости шеговито си разказват, че най-вероятно първото състезание с автомобили се е случило, когато е била създадена втората кола в света.

Оттогава (а и преди това) насам правим състезания с общо взето всяко едно нещо, което може да се движи по някакъв начин, а днес по света има шампионати с какви ли не превозни средства по суша, въздух и вода.

Така че със сигурност не трябва да бъде изненада, че вече се организират надпревари и с електрически скутери.

Не, не става въпрос за малките градски моторчета, които всички знаем, а за онези тротинетки, които редовно профучават покрай нас, управлявани от почитателите на тази форма на придвижване в градска среда. И дори не точно за тях, а за едни по-мощни версии.

Оказва се, че когато тротинетките бъдат снабдени с достатъчно мощни електрически двигатели, спирачки и електроника, могат да се превърнат в едни истински състезателни зверове с възможност да достигат повече от 100 км/ч. Тежащият 35 кг. S1-X на италианския производител YCOM изглежда като съвсем стандартно скутерче, което бихте наели за разходка из центъра на София, но реално представлява същински болид... поне в света на тротинетките.

Машината е с карбоново шаси, елементи на предно и задно окачване, както и двойка електрически двигатели с мощност 6 kW, свързани със специална система за равномерно подаване на мощност към колелата.

Захранването от своя страна се осигурява от 1,5 kWh литиева батерия, за която обаче от YCOM не споделят какво разстояние може да измине за едно зареждане. Вероятно обаче става дума за по-малък пробег в сравнение с този на познатите ни скутерчета, които могат да минават до 100 км път с едно зареждане.

Все пак S1-X може да развива значително по-висока скорост, а и разполага със специален бутон за подаване на 20% повече мощност към двигателите, който обаче ще трябва да бъде използван разумно от състезателите, за да не се окаже, че ще трябва да си бутат превозното средство до финала.

Скутерът е специално създаден за първия в света състезателен шампионат за подобни превозни средства eSkootr, чийто първи старт от новия сезон ще бъде даден през 2022 г.

В него ще участват 30 състезатели, които ще се борят за първото място на специално изградени писти дълги между 400 и 800 м.

Във втория по ред шампионат всички ще управляват стандартизирания S1-X, който ще отговаря на нуждите и амбициите на организаторите и ще има възможност да достига скорост от поне 100 км/ч.

Или поне това показват тестовете засега. Първите 10 произведени скутера са минали изпитания при ограничение на около 70% от мощността им като тестовите пилоти казват, че усещат "съществено физическо напрежение" при вземане на 55-градусови завои с такава скорост.

От YCOM обаче обясняват, че "с подобряването на физическата подготовка и повече тестове през октомври, се очаква състезателите да могат да използват 100% от мощността, както и допълнителните 20% от специалния бутон".

Снимка: eScootr Championship

Въпреки, че може на пръв поглед да изглежда нелепо, това всъщност е повече от сериозно и дори опасно начинание.

В крайна сметка става въпрос за малки, свръхмощни и изключително нестабилни превозни средства, движещи се с огромна скорост. Реално телата на пилотите са напълно открити, което означава, че те трябва да бъдат екипирани с най-добрите предпазни костюми и каски.

Затова и целия проект на eScооtr е едно огромно предизвикателство не само от технологична гледна точка, но и по отношение на безопасността. Такъв тип състезания никога не са били организирани и по тази причина всичко трябва да бъде осъществено в една напълно контролирана и безопасна за всички участници среда, която освен всичко друго, трябва да бъде и достатъчно забавна за зрителите.

Амбициите на организаторите се описват най-добре от думите на Лукас де Граси, който е мениджър по устойчивото развитие на проекта.

"Всичко това е стъпка в една напълно нова посока за мотоспорта и аз наистина мисля, че създаването на Escootr само по себе си е огромно постижение. Целта ни сега е да го направим достъпно за фенове, отбори и пилоти от целия свят", смята той.

И допълва, че така се опитват да положат началото на "една нова глава в изграждането на най-достъпния и устойчив мотоспорт на планетата".

Най-четените