Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Като няма Париж и Милано за руснаците, и Минск става за шопинг

Руснаците откриват Беларус като дестинация за пазар за западни стоки Снимка: БГНЕС
Руснаците откриват Беларус като дестинация за пазар за западни стоки

Руснаците, които могат да си го позволят, винаги са обичали да пазаруват чужди марки - от парфюми и дрехи до коли и часовници. Хората по цял свят го правят, за гражданите на бившия соц лагер това още си е напълно нормално и има логично обяснение, но страстта на руснаците към вносните марки и сдобиване с продукти от чужбина е почти свещена.

Само руски баща и съпруг в командировка в чужбина би могъл да бъде натоварен със задача, която всеки нормален мъж би отказал - да купи марков парфюм или козметика от free shop-а и търпеливо да проведе половинчасова консултация по телефона с домашните по цената и марката.

А сега руската мания към вносните стоки вероятно е в пика си, след като над 1200 западни компании - по данни на Университета в Йейл, се оттеглиха от пазара в Русия заради войната в Украйна, а за самите руснаци е много по-трудно да пътуват из Европа на шопинг.

Затова някои от тях се отправят към Беларус, където ZARA и Calvin Klein се продават свободно.

Беларус също е обект на санкции от страна на западните страни, но тъй като президентът Александър Лукашенко отрича войски на страната му да са стъпвали в Украйна, те не са толкова тежки, колкото в Русия, и сега с многото полети и влакове между Минск и Москва хиляди руснаци отиват на шопинг ваканция в Беларус.

Ръстът на туристите към съседната на Русия страна е 10-15 на сто, а при някои туроператори той е над 60%, съобщиха наскоро от Асоциацията на туроператорите в Русия.

"Появи се нова тенденция - мода за пазаруване в Беларус", допълват оттам.

Причината е, че за разлика от Русия, повечето големи масови марки не напуснаха Беларус. Сега практиката е руснаци да ходят в Минск за дните от уикенда, за да пазаруват. При една от компаниите - "Муртитур", процентът на туристите, платили градски тур до Минск, за да го комбинират с шопинг, е вече 10-15 на сто, а при други две - FUN&SUN и PAC Group, те са близо 50 на сто.

Снимка: iStock

Затова и операторите вече предлагат специализирани шопинг-турове, в които да има и възможност руснаците да си издават кредитни карти Visa или Mastercard в беларуски банки - другата опция, която Беларус предлага.

Цената на 4-дневен шопинг-тур на FUN&SUN е 16 750 рубли, или около 280 долара. От там твърдят, че търсенето е високо. Предложението включва цял ден в молове, където има марки като ZARA, Massimo Dutti, Calvin Klein and Levis, гласи рекламата на тура.

"Марки като H&M, Bershka and Pull & Bear напуснаха Русия, но ние, които пътуваме в Беларус, можем да се обличаме с тях от глава до пети", обяснява пред Moscow Times шефът на клона в Архангелск на туроператорската агенция Family Travel Елена Шитикова.

Естествено, шопингът не е единствената цел на повечето туристи и едва ли повишеният интерес към Беларус може да се обясни единствено с това. Страната е близо, поне до западните части на Русия, няма езикова бариера, и освен възможности за пазаруване предлага природа и красиви гледки, при това на доста добри цени.

Снимка: iStock

Друга причина за пътуване до Беларус е и възможността руснаци да си открият местни банкови сметки, с които да си издадат кредитни карти Visa и Mastercard, тъй като в Русия това вече е невъзможно. Гражданите на страната освен това не могат да купуват от чужди сайтове с руски карти или да ги ползват в чужбина.

Молбите за издаване на разплащателни карти в най-голямата банка на Беларус - "Беларусбанк", са скочили с 50 на сто, сочат данни от първите 4 месеца след началото на войната в Украйна.

Сега това могат да направят и туристите на шопинг тура с FUN&SUN и да си получат картата Visa или Mastercard за два дни. За целта трябва да имат местен телефонен номер в Беларус и сметка с поне 30 000 рубли, т.е. 500 долара в беларуската банка.

С подобен банков туризъм сред руснаците са популярни и Армения, Казахстан, Узбекистан и Турция, като първият се рекламира още през март и беше наречен "За Visa в Узбекистан".

Въпреки новата ниша, все още най-много руснаци търсят друг тип туризъм в Беларус - санаториалния, който е популярен още от времената на СССР. До степен, че от един от туроператорите обясняват, че тази година е трудно да се намерят свободни места в санаториумите, които са препълнени като крайбрежието на Сочи.

Причината е обяснима - тези, които преди са пътували за процедури в Чехия например, сега търсят за подобна услуга санаториуми в Беларус.

Импортозамещение, както отбелязват от Асоциацията на туроператорите.

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените