Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Kитайската кралица на онлайн шопинга, която Пекин заличи

Страната се опитва да ограничи влогърите, които продават онлайн всичко Снимка: YouTube
Страната се опитва да ограничи влогърите, които продават онлайн всичко

Китай за пореден път показва, че не си поплюва в опитите да държи твърд курс на контрол над социалните мрежи и особено на знаменитостите там. В последния месец под прицел е индустрията на онлайн продажбите през инфлуенсъри и стрийминг на живо.

Последният - и най-голям удар, понесе една от най-популярните инфлуенсърки в страната - Хан Уей, известна като Вия. Тя е глобена с 210 милиона долара заради укриване на данъци, а също така е блокиран достъпът ѝ до социалните медии.

Вия е позната като кралицата на стрийминга в Китай. Тя има толкова много последователи, че влезе в списъка със 100-те най-влиятелни личности за 2021 г. на списание "Тайм".

Сега обаче трябва да плати 1,34 милиарда юана за стари данъци, просрочени такси и глоби, съобщи Държавната данъчна администрация на Китай. Това е най-голямата санкция, налагана на стриймър, според таблоида "Глобъл Таймс", и определено показва, че правителството на страната няма намерение да намали натиска върху интернет знаменитостите, които от известно време се опитва да ограничи.

В Китай процъфтява най-голямата лайв стрийминг индустрия в света - с над 400 милиона влогъри, и сега страната се опитва да я ограничи и реформира.

Случаят с Вия е предупреждение към останалите, допълва "Глобъл Таймс".

От 2019 до 2020 г. Хан не е платила над 100 милиона долара данъци, като е укрила истинските си приходи от стрийминг платформите, казват властите. "Ако си плати данъците, таксите и глобата, няма да бъде разследвана за криминални обвинения", допълват данъчните. Ако не намери 210 милиона долара навреме обаче, ще бъде предадена на полицията.

Хан има десетки милиони последователи в най-големите социални платформи в Китай - само в Weibo те са 18 милиона, и още милиони в платформата за онлайн шопинг Taobao и във версията на TikTok в Китай Douyin. Акаунтите обаче вече ги няма, като на един от тях излиза надпис, че е под забраната заради нарушение на правилата на платформата.

36-годишната Хан е сред най-популярните инфлуенсъри в Китай за последните 10 години и е допринесла за продажбата на стоки и услуги за милиарди юани - от нудълс до козметика.

Снимка: iStock

Участвала е и в по-социални каузи, организирани от притежаваната от компанията за електронна търговия Alibaba платформа Taobao - например с популярността си е помагала за продажбата на земеделска продукция от бедните райони, за което дори е награждавана от правителството.

Акаунтът ѝ във Weibo също не е достъпен, но предишен пост, цитиран от Си Ен Ен, гласи, че Хан е "дълбоко виновна", че е постъпила грешно и иска за понесе всички последствия за грешката си.

Съпругът ѝ Дън Хайфън също се извинява от собствения си профил - и на хората, на нея, тъй като не ѝ е помогнал да направи нещо добро.

Не е ясно дали и кога инфлуенсърката ще се върне онлайн, нито дали ще успее да реши финансовия си проблем с властите без повече усложнения.

Ударът срещу Вия е само част от започналата през ноември в страната акция. Преди месец данъчните глобиха, макар и с по-малко, други двама влиятелни шопинг инфлуенсъри. Техните акаунти също още са офлайн. Общо 88 звезди на лайв стрийминга получиха предупреждения за съдържанието, което излъчват.

Обмислят се дори стандарти за стриймъри, които маркетират продукти в онлайн шопинг платформите. Идеята е стандартите да включват детайли от рода на това как да се обличат и говорят хората, рекламиращи продукти в мрежата.

Акцията срещу богатата инфлуенсърка е и в синхрон с намеренията на президента Си Дзинпин да преразпредели богатството в страната като част от кампанията за "общ просперитет", отбелязват наблюдателите.

 

Най-четените