Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Модата за 2022 г.: Феминизъм по време на война

Хуманитарната криза се пренася в луксозните марки Снимка: Getty Images
Хуманитарната криза се пренася в луксозните марки

Женската мода за новия сезон идва с корсети, обувки на солидни платформи и силни притеснения за разрастващата се руско-украинска криза. Освен на цените на пшеницата, петрола и природния газ военните действия в Украйна повлияха и на дизайнерското въображение при създаването на нови дрехи.

Това се вижда от последните ревюта по време на парижката и миланската седмица на модата, в която брандове като Balenciaga, Dior и Armani отбелязаха конфликта между Русия и Украйна чрез послания в колекциите си. И ако разчитаме символиката правилно, италианските и френските дизайнери са по-склонни да вземат страната на Украйна.

Най-красноречив в позицията си беше Демна Гвасалия, творческият директор на Balenciaga, който демонстрира недвусмислена подкрепа за страната на Володимир Зеленский и по-специално - за бежанците, които бягат от бомбардировките.

Шоуто на Balenciaga започна с четене на украинска поезия, снежна виелици и треперещи модели, които се препъват в преспи, носят пластове от дрехи и цялото си имущество в чували.

В седмицата, в която над 1 милион украинци бяха принудени да напуснат домовете си, алюзията на този подиум е очевидна. Хуманитарната криза се пренася в модата и се превръща в мощен спектакъл на съпричастност и емоции, каквито луксозните марки не са виждали до момента.

А за творческия директор Демна Гвасалия, цялото шоу беше начин да разкаже лична история.

"Войната в Украйна предизвика травма от миналото, която нося в себе си от 1993 г., когато същата инвазия се случи в моята страна", пише грузинският дизайнер и допълва, че е бил едва 12-годишен, когато напуска Грузия заради гражданска война и намесата на руските войски.

Бележка с този текст беше поставена на всяко от 525-те места за зрителите на ревюто заедно с тениска в цветовете на украинското знаме. А в края на програмата самият Гвасалия заяви, че колкото и абсурдна да изглежда Седмицата на модата по времена на война, отмяната ѝ би означавала "да се предадем на злото".

От друга страна, смесването на модата с войната не излезе толкова лоша идея, понеже дизайнерите съумяха да запазят равновесие на коварната траектория.

За Dior военната тема се превърна в още една причина за засилване на значението на феминизма. Модната къща използва обстановката в Украйна като фон за подчертаване на женската устойчивост чрез тоалети, създаващи усещане за защита.

Тук влизат корсети с въздушни възглавници, ръкавици за мотористи към елегантна рокля и сака с дебела подплата. Най-радикалната промяна в колекцията обаче беше символичното за Dior сако "Бар", което беше трансформирано в различен прочит - с топъл хастар и електрическа затопляща система.

"Облеклото само по себе си носи идеята за защита. Това е първият ни дом, той ни успокоява. Този аспект присъства в голяма част от работата ми - от емоционалната защита до защита в истинския смисъл на думата", каза Мария Грация Киури, творческият директор на Dior.

Ревюто на френската марка носеше името "Следваща ера". Първоначално е вдъхновено от картините на френските художници на XVII и XVIII век, но с нахлуването на Русия в Украйна поема по нова посока и с категорично насърчаване за овластяването на жените.

В този курс пое и представянето на колекцията на Armani. Но за разлика от французите, италианската марка интерпретира феминизма и съпричастността към Украйна и спирайки музиката по време на ревюто. Пълната тишина, докато моделите вървят по подиума, бе начинът на дизайнерската къща да каже, че няма какво да празнуваме с този моден сезон.

"Решението да не използвам музика беше взето в знак на уважение към хората, въвлечени в трагедията, разиграла се в Украйна", поясни Джорджо Армани с пост в Twitter, a жестът му беше посрещнат с благодарност от Vogue Ukraine.

Украинският Vogue призова и западните си колеги - от дизайнери до журналисти и разпространители, които работят в сферата на модата, да бойкотират Русия, отрязвайки достъпа на руснаците до луксозните марки.

Призивът беше чут от Louis Vuitton, Dior, Hermès, Chanel, Prada, Gucci, Saint Laurent, Cartier и Burberry, които затвориха стотиците си бутици в Русия, с което дадоха ясен знак, че модата и продажбата на дрехи остават на втори план. Поне докато хуманитарната криза не приключи. 

   

Най-четените