Заедно с Half-Life, Diablo е може би другата най-популярна по нашите географски ширини поредица, по която поколения геймъри са оставили безброй часове. Но за разлика от ситуацията при полумитичния шутър на Valve, нови Diablo игри все пак излизат, макар и на големи интервали.
Справка с Wikipedia ни показва, че оригиналната Diablo излиза през 1996 г., Diablo II се появява през 2000 г., а Diablo III - чак през 2012 г. С други думи, анонсът и появата на всяко следващо заглавие са очаквани с огромен интерес от милиони нетърпеливи за нови приключения фенове.
Затова когато компанията Blizzard анонсира нова Diablo игра на BlizzCon 2018, интернет отново избухна.
Но този път това не бяха обичайните възторжени мнения и пълни с трепет сърца; не, това бяха гневни викове на разочаровани фенове.
Няма да е пресилено, ако кажем, че анонсът на Diablo Immortal разтърси гейм общността. Никога досега игра от поредицата не е била толкова заклеймявана. Гневът на феновете не е нещо ново - от неодобрението на считаната за "детска и анимационна" графика при анонса на The Legend of Zelda: The Wind Waker до призивите работата по Metroid Prime: Federation Force да спре (явно феновете на Nintendo са особено трудна публика) още след дебютния трейлър, много игри са предизвиквали ропота на запалените геймъри. Но този случай е по-особен.
Какво всъщност е Diablo Immortal?
Blizzard анонсира мобилна Diablo игра по време на своето представяне на изложението BlizzCon 2018. Обещанието на компанията е за "напълно функционално екшън RPG" със силно застъпен мултиплейър елемент. Играта се нарича Diablo Immortal и ви пренася веднага след края на Diablo II: Lord of Destruction. Обявените платформи са iOS и Android.
Diablo Immortal се прави съвместно от Blizzard и китайските разработчици от NetEase, което е друга въпросителна около качеството на играта.
Дотук може би анонсът изглежда невинно, но къде от емоция, къде след внимателно наблюдение от страна на феновете, критиката не закъсня.
И нищо не можеше да подготви Blizzard за нея.
Неочакваният и очевидно нежелан анонс на мобилна игра от поредицата Diablo не остави равнодушни почитателите на поредицата, известни със своя хардкор ентусиазъм към нея.
Цялото интернет пространство и социалните медии реагираха с универсална критика на играта. Силни думи бяха отправени и от самите присъстващи на BlizzCon, които се оплакаха, че мобилна игра като тази трудно оправдава платения от тях билет за събитието на стойност цели 200 долара.
По време на сесията за въпроси и отговори след анонса, един фен попита дали "това не е подранила първоаприлска шега". Закачливата забележка бе излъчена на живо по стрийм за хиляди зрители, които мислено си задаваха същия въпрос.
Появиха се и подозрения, че Diablo Immortal не е нищо друго, освен преработена версия на предишна игра на NetEase, наречена Crusaders of Light.
Веднага бяха изтъкнати подозрителни прилики в потребителския интерфейс на двете заглавия. В YouTube официалният трейлър на Diablo Immortal натрупа над 180 000 отрицателни реакции за броени часове. Малко по-късно на официалния YouTube канал на Diablo бе качен отново същия клип, но без да бъде включен в търсачката на видео платформата. Разбира се, и той не остана незабелязан и предизвика сходна реакция като коментари и вотове. И макар онези 3.7 милиона отрицателни вота за дебютния трейлър на Call of Duty: Infinite Warfare все още да са недостижими, ясно е, че новата игра има доста мрачно бъдеще.
Причините за това са най-вече две.
Най-напред, няма какво да се заблуждаваме - мобилните игри не се радват на добра репутация сред сериозните геймъри и това е съвсем закономерно.
Реакцията срещу Blizzard не е персонална; EA отнесе същата критика, когато на Е3 2018 анонсира мобилна игра от любимата на поколения РС геймъри поредица Command & Conquer с името Rivals. Почитателите на ролевите игри помнят с тъга мобилните версии на Torchlight и Sacred, които нямаха нищо общо с популярните поредици, чието име носят. Дори компания като Ubisoft пусна половин дузина мобилни Assassin's Creed игри, които по никакъв начин не развълнуваха феновете на екшън приключенската поредица. С малки изключения, подобни мобилни игри по правило са евтин опит за трупане на пари с микротранзакции, които опорочават всякаква възможност за извличане на удоволствие.
Другата причина е свързана с очакванията на феновете и суровата действителност, която ги върхлетя. Преди BlizzCon, Blizzard нееднократно потвърди, че се работи по "няколко Diablo проекта" и че "по-късно тази година" компанията ще има какво да сподели. Така геймърите се надяваха, че големият форум ще се окаже домакин на сериозен анонс. Практически всичко от преработена версия на оригиналната игра до Diablo 4 звучеше еднакво вълнуващо. Повечето обаче не се и сещаха за мобилна игра, поверена на външно студио.
В дните след скандалния анонс се появи нов слух - че Blizzard всъщност е имала готовност да обяви Diablo 4, но в последния момент съобщението е било отложено. Компанията отрече да е имала такова намерение.
"Не сме планирали нищо и не сме изваждали никакви анонси от програмата на събитието", обяви Blizzard.
Седмица след паметния уикенд в Анахайм, щата Калифорния, атмосферата е все така нажежена.
Студиото Grinding Gear анонсира PS4 версията на Path of Exile - добре познат безплатен еквивалент на Diablo, който си спечели милиони фенове. През годините играта бе обновявана многократно с ново съдържание и продължава да бъде безплатна. Всъщност за мнозина именно Path of Exile е най-добрият пример за честен и конструктивен free-to-play модел в гейминга. Същите тези фенове дори не пропуснаха да се пошегуват, създавайки домейна PlayDiablo4.com; но вместо да посреща с тийзър или да пренасочва към официалните страници на поредицата или поне към нещо в рамките на каталога на Blizzard, той препраща към официалния сайт на Path of Exile. Теории около бъдещето на Diablo продължават да са едни от най-четените теми в Reddit.
Съществуването на Diablo 4 още не е официално потвърдено, макар че по проекта най-вероятно се работи.
А Diablo отново е основна тема в цялата гейминг индустрия, само че не по начина, по който би се искало на Blizzard. Всъщност компанията понесе безпрецедентно тежък удар по репутацията си - репутация, която дълги години беше неопетнена.
В момента шефовете на студиото постоянно са обвинявани, че са загубили връзката си с феновете и им предстои да вземат тежки решения, за да успеят по някакъв начин да се реваншират.