Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Слънчев часовник и уроци на открито - училището, което преподава любов към природата

Там, където околната среда е естествена част от обучителния процес Снимка: Дени Дидро̀
Там, където околната среда е естествена част от обучителния процес

Знаете ли как се прави слънчев часовник? Не гледайте в Google. Елементарно е, ще се сетите, макар и след кратко замисляне.

Разграфена на 12 кръгла повърхност с пръчка в средата, чиято сянка сочи часа, ще ви обяснят децата от училище "Дени Дидро̀". Те биха могли да покажат как се изработва слънчев часовник дори насън, защото го правят редовно, сред природата.

Научават го в часовете по физическо възпитание. Част от тях са посветени на туризъм - там те се обучават как и с какво да подреждат раницата си, за да са готови за планината. Излизат от класната стая и поемат по Пътеката на здравето към Люлин планина, където се учат как да се ориентират, как да познават посоките, да преценяват разстоянията, откъде духа вятърът, задава ли се дъжд. Свикват да се чувстват комфортно и на място сред природата.

А за слънчевия си часовник използват камъчета и клонки, а не пластмасовата чиния и молива от съветите в интернет.

Практическите занимания по туризъм са възможни, защото училище "Дени Дидро̀" е в по-високата част на Банкя, в полите на планината и в непосредствена близост до Пътеката на здравето. Така то отразява стремежа на ПроКредит Банк за образование близо до природата.

"Средата, в която израстват децата, е определяща за тяхното възпитание", обяснява един от директорите от Управителния екип на учебното заведение - Лида Милкова.

"Децата попадат в естествена среда и имат възможността да изследват, да се учудват, което провокира любопитството и интереса им и води до по-голяма задълбоченост в знанията, подобрява концентрацията им", допълва тя.

По думите ѝ, когато са в близост до природата и преподавателят може да разкаже интересна история и да я свърже с темата на даден урок, децата започват да проявяват по-сериозно внимание към това, което се преподава.

Средата, в която израстват децата, е определяща за тяхното възпитание, казва Лида Милкова. Снимка: Дени Дидро̀
Средата, в която израстват децата, е определяща за тяхното възпитание, казва Лида Милкова.

В "Дени Дидро̀" учат деца от подготвителна група до втори клас. Всички те се радват на обучение в оптимална близост до природата, повече време навън, на чист въздух, и ежедневна физическа активност в по-естествена среда. Защото това прави образователния процес пълноценен.

Възпитаниците на училището прекарват много време на открито - те са навън по няколко пъти ежедневно. Това се случва и по време на обедната почивка, и през останалите паузи, а освен това имат и открити класни стаи. Това не са само заниманията по туризъм, но, ако времето позволява, на открито се изнасят и занимания по родинознание, български език и математика, разработени от учителите по начин, съобразен с провеждане на часа навън.

"Ние спазваме максимата, че няма лошо време - има неподходящи дрехи. Родителите на децата са запознати, приели са тази възможност и ги екипират по-добре и по-съобразено с външните условия", обяснява г-жа Милкова.

"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Правилото за прекарване на време навън се нарушава само когато вали проливно или температурите са изключително ниски - под минус 15-20 градуса. Тогава игрите са в салоните или вътре в училището.

Идеята е децата от малки да научат, че не бива да се плашат от метеорологичните условия - те винаги са подходящи за излизане сред природата, защото да си сред нея е естествена и неотменна част от ежедневието.

Каквато е и физическата активност изобщо - учениците се занимават със спорт всеки ден.

"В седмичната си програма имат два часа физическо възпитание, два часа плуване и един час танци. В часовете по физическо се набляга на основните спортове - лека атлетика, гимнастика, спортни игри и туризъм", обяснява директорът.

На месечна база децата имат възможност да участват и в организирани вътрешни за училището спортни изяви.

Това са и световните тенденции - за деца на тази възраст се препоръчват 40 минути активно движение всеки ден, което води до ползи и във физически, и в психически аспект.

Спортът помага за цялостното развитие на децата - не само ги прави физически по-здрави, но способства за емоционалното им благосъстояние, както и за самия учебен процес и за социализацията на малчуганите.

"Той развива у децата редица физически качества като сила, издръжливост, гъвкавост, бързина, ловкост. Подпомага укрепването на опорно-двигателния апарат и сърдечно-съдовата система. Неизменен помощник е в борбата с наднорменото тегло и гръбначните изкривявания", споделя Лида Милкова.

Тя припомня, че има много изследвания в световен мащаб, свързани с влиянието на движението върху подобряването на паметта и повишаване на концентрацията. Те показват, че спортуващите деца са пълни с енергия, по-уверени в себе си и се концентрират по-лесно при поставена задача.

Игрите на открито също така намаляват нивата на напрежение и стрес и след "зеленото" междучасие малчуганите са готови да се фокусират и продължат учебната си дейност.

Спортът помага за цялостното развитие на децата. Снимка: Дени Дидро̀
Спортът помага за цялостното развитие на децата.

"Динамиката на спортната игра налага бързо вземане на решения и справяне с проблемни ситуации, което също помага на децата и в живота да се справят при възникнала трудност", казва директорът.

Милкова, обаче, е особено впечатлена от магията на спорта да създава приятелства, за разчупва ледове и да сплотява.

В "Дени Дидро̀" най-малките деца са в подготвителна група и за пръв път попадат в коренно различната училищна среда, сред непознати съученици. Това често ги прави плахи и притеснителни.

"Първите стъпки са под формата на игра навън, и това сплотява децата. В нея се включват всички, няма изолирани и те полека-лека започват да намират приятели и се събират по интереси", разказва Милкова.

Ефектът е дълготраен и устойчив. С ежедневната физическа активност у децата се създава навик, който може да се пренесе и към живота им като пораснат. Те го предават и в семейството - мотивират и родителите си да се движат повече и през почивните дни да излизат навън семейно.

"Стойката, движението, усмивката на децата, които са редовно навън и спортуват, са различни", обяснява директорът.

Наблюденията ѝ сочат, че учениците с интерес очакват следващата активност, а цялата енергия, която излъчват, е свързана с баланс, с радост и с готовност. Пораждат се и любопитство и желанието да се задават въпроси, тъй като самите деца се чувстват спокойни, което води до търсенето на нови знания.

Този ефект е в синхрон с модерната концепция за училищното образование - то да изгражда не само знания, но и умения и здравословни навици. Затова и природата, движението и разходките навън би трябвало да са неизменна част от обучителния процес, а не придатък.

Впоследствие тези умения се превръщат в актив. У вече порасналите деца досегът с природата се съхранява като социална отговорност и желание за здравословен начин на живот. Те се превръщат в отворени личности, постоянно търсят знания и умения и имат по-малко страхове от непознати и трудни неща.

Стават хора, готови за утрешния ден, в който любовта към природата е естествена част от пълноценната личност.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

 

Най-четените