Тръмп принуди Boeing да намали цената на Air Force One

Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп е успял да издейства от Boeing отстъпка в цената на новия Air Force One.

Изработката на следващия правителствен самолет "няма да надвишава 4 млрд. долара", съобщава Reuters.

Договорката е станала на срещата на Тръмп с изпълнителните директори на Boeing Денис Мюленбърг и на Lockheed Martin Corp Мерилин Хюсън. Двете компании бяха подложени на критика от страна на Тръмп заради завишени цени на отбранителните проекти, които изпълняват по поръчка на държавата.

Още преди да встъпи в длъжност, бъдещият президент призова федералните служби да прекратят поръчката на Air Force One заради високата стойност и дългия срок на производство.

Boeing има договор с правителството на САЩ за построяването на два или повече нови самолета Boeing 747-8, които би трябвало да влязат в експлоатация около 2024 г. Самият Тръмп няма да има възможност да лети на тях, освен ако не спечели втори мандат през 2020 г. Впрочем, той притежава собствен Boeing 747 с двигатели на Rolls Royce и интериор, решен в мрамор и злато.

"Ще ги произведем за по-малко от тази сума и поемаме отговорност да работим заедно, така че това да се случи", каза Мюленбърг след срещата си с Тръмп. Той потвърди, че е поел "личен ангажимент" пред новоизбрания президент да не допусне разхищения наразходи по проекта.

Серията Boeing 747-800 беше избрана за новото поколение президентски самолети през 2015 г. Досега общо 170 млн. долара са похарчени за изследвания по проекта, посочват от Boeing.

Air Force One е проектиран като "въздухоплавателна версия на Белия дом", която може да гарантира сигурността на президента в най-опасни сценарии, включително ядрена война. Самолетът е снабден с военна авионика, високотехнологични комуникационни системи и система за самоотбрана.

Всъщност "Air Force One" е повиквателният сигнал за всеки самолет, на чийто борд се намира американския президент.

Обикновено този термин се използва за двата модифицирани самолета Boeing 747-200B, произведени през 1990 г. по време на мандата на Джордж Буш-старши. Докато новите Boeing 747-8 бъдат доставени през 2024 г., сегашните самолети ще бъдат над 30-годишни. Удължаването на експлоатацията над този срок не е препоръчителна, тъй като технологията остарява и става трудна за поддръжка.

Boeing 747-200B модел има площ от 371 кв. м, разгърнати на три нива. Самолетът е снабден с медицинско оборудване, включително операционна маса, и носи допълнителен резерв кръвни банки, които да се използват при евентуален инцидент с държавния глава. На борда винаги има лекар.

Оперативните разходи за един летателен час на президидентския самолет се равняват на 206 337 долара, посочва Fortune.

В него има две кухни, които могат да обслужат 100 души едновременно. Има 87 телефона и видеоконферентна връзка, чрез която президентът може да прави обръщения към нацията от борда на самолета си.

Boeing 747-200B може да се презарежда във въздуха, като разполага със специален изход за преливане на гориво в предната си част. Самолетът може да ускорява до 600 мили в час (965 км/ч).

Първият самолет на Boeing, произведен специално за нуждите на президента, е VC 137A, използван за първи път през 1959 г. от Дуайт Айзенхауер за 19-дневно пътуване зад граница.

През 1962 г. първата дама Джаки Кенеди поръчва на дизайнера Реймoнд Лоуи да проектира интериора и новия Boeing 707 VC-137C - включително, да добави на ливреята любимия на Джон Кенеди небесно син цвят.

Вицепрезидентът на САЩ Линдън Джонсън полага клетва за встъпване в длъжност именно на борда на Air Force One, когато Кенеди е убит в Далас. Тялото на покойния президент е пренесено със същия самолет от Тексас до Вашингтон.

Новините

Най-четените