През последните десетилетия човечеството отделя много време и усилия в търсене на истината за това как е изглеждал Исус Христос. Дигиталната реконструкция на евреин, която е направена специално за филма на BBC "Божият син", отнема седмици наред работа.
Изследванията използват за основа античен череп и, благодарение на последните технологии, показват лице на нисък и набит мъж с притеснено изражение.
Маслиновият тон на кожата е пресъздаден точно, косата и брадата са черни и подкъсени, но носът, устните, вратът, очите и цялостното изражение подлежат на съмнения. Да се опиташ да облечеш в кожа и плът древен човешки череп не е точна наука, защото меките тъкани и хрущялите са невъзстановими.
Но за много историци (и не само) правилният начин на изобразяване на Исус е и начинът той да бъде разбран по-добре.
Образът на Христос, който наследяваме от изминалите векове, не е напълно коректен, но за сметка на това изглежда представителен. Човек с дълга коса, разделена на път по средата, с дълга брада, често със светла кожа, само че с тъмни очи и коса, масово се възприема с доверие и симпатия.
Кадър от филма "Синът Божи" от 2014-а
В ума ни той е с дълга роба с широки ръкави, както и най-често е обрисуван в произведенията на изкуството. В съвременни филми като "Исус от Назарет" на Франко Дзефирели този стил също е спазен.
Има редица причини Исус да е изобразяван по такъв начин и той да се превърне в световен стандарт, въпреки че едва ли има много общо с историческата точност. За образа на истинския Христос обаче има податки в ранните религиозни текстове и археологията.
Като за начало, външният вид на човек не се изчерпва с плът и кости. Освен средство за придвижване, телата ни са социален символ, който носи посланията на нашата идентичност. Може да си стар, млад, слаб, дебел, с тъмни или светли коси и очи и така нататък, но видът е много повече от това. В тълпата е напълно възможно да се оглеждаме за шала на наш приятел, а не са брадичката или носа му. Какво правим с телата си и какво носим създава образа ни пред околните.
По тази причина характерът на Исус има много общо с начина, по който е изглеждал цялостно. Когато подреждаме пъзела, трябва да вземем предвид, че е бил евреин и е живял в Близкия Изток. Как тогава бихме го "облекли" и как са го възприемали хората от неговото време?
Никъде няма и едно ясно и подробно описание на външния вид на Христос - нито в евангелията, нито в античната християнска литература, но все пак има случайно предадени детайли.
От Библията научаваме, че е носил мантия и химатион, както се казва на древногръцки - огромен шал с ресни, описани като остриета. Химатионът се е правил от вълна и е можело да бъде по-голям или по-малък, тънък или плътен, мъжете обикновено са го предпочитали в неутрални цветове.
Според много от библейските пасажи Исус е бил със сандали. Носил е туника или така наречения хитон, който е бил с дължина до под коляното, а не до глезените. Сред мъжете само много богатите са носили дълги туники, а тях Христос е обвинявал, че "развалят" домовете на вдовиците.
Освен това туниката на Исус е описана като направена от едно парче плат. Това е меко казано странно, защото всички връхни туники са се правили от две парчета, пришити в раменете и отстрани. Туниките от едно парче са били от тънки материи и са ги носили като долна дреха, аналог на съвременното бельо. Само децата са ходили по този начин без да предизвикват учудени погледи. С други думи - гореописаното облекло не е било много прилично.
Исус е представен като човек с неугледен външен вид от учения Целзий, който пише трактат против християнството в ранните години на II-ри век сл. Хр.
Целзий не е писал трудовете си неподготвен и е разпитал достатъчно източници. Точно като нас, и той е бил любопитен как е изглеждал Христос. Според някои от тези, които ученият е разпитал, Исус е изглеждал срамно и е получавал оскъдните си доходи по срамен начин - с просия.
Илюстрация на Джоан Тейлър, която показва предполагаемия вид на Христос
Според тази информация той е изглеждал доста грубовато. А когато християнският теолог Ориген пише своята пледоария срещу Целзий, той отрича доста от твърденията му, но не оспорва извода за вида на Христос.
И освен това, въпреки че Исус е изглеждал много подобно на другите еврейски мъже, видът му е бил далеч по-неподдържан. Най-вероятно косата му не е била дълга, каквато я виждаме на повечето рисунки, имайки предвид нормите от онова време, но със сигурност не е била добре поддържана.
А да носи туника, която другите са ползвали за бельо, е било част от отшелничеството му като се има предвид отношението му към материалното и загрижеността за бедните.
Това обаче е нов начин, по който да видим Христос и то начин, който подхожда на ширещото се неравноправие между богати и бедни в съвремието.
Исус се е опитвал да изглежда равен с бедните и онеправданите и то съвсем умишлено.
Външният му вид е важен в настоящето, защото ни насочва право към сърцевината на неговото послание. Независимо от начина, по който е показван в съвременното изкуство и филми, той трябва да бъде изобразяван като един от нямащите - неговото учение може да бъде разбрано само от тази перспектива.