Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 черни комедии, които се присмиват на житейските трагедии

“Фарго”

Този филм, който даде живот на едноименен сериал след себе си, започва с предупреждението, че историята е истинска, независимо че изглежда нелогична.

Създаден от братята Коен, сценарият на “Фарго” стъпва върху действително престъпление, но развитието му е обърнато откъм ироничната страна. Търговец на автомобили с финансови проблеми урежда да отвлекат жена му, но за негов лош късмет случаят се поема от амбициозна полицайка, която не е склонна да плаща откупи и да преговаря с похитители. Снимка: Imbd
“Фарго”

Този филм, който даде живот на едноименен сериал след себе си, започва с предупреждението, че историята е истинска, независимо че изглежда нелогична.

Създаден от братята Коен, сценарият на “Фарго” стъпва върху действително престъпление, но развитието му е обърнато откъм ироничната страна. Търговец на автомобили с финансови проблеми урежда да отвлекат жена му, но за негов лош късмет случаят се поема от амбициозна полицайка, която не е склонна да плаща откупи и да преговаря с похитители.
“Войната на семейство Роуз”

Историята на Барбара (Катлийн Търнър) и Оливър (Майкъл Дъглас) започва като всеки сладникав разказ за любовта и връзките. Двамата се срещат, привличат се още от първата секунда, женят се и се преместват в голяма къща, но след това не заживяват щастливо.

Въвеждащата романтика в отношенията на Барбара и Оливър е само прелюдия за опустошителната война, която съпрузите подемат един срещу друг след решението им да се разделят. Битката им е пълна с удари под кръста и коварни номера, а бившите влюбени са готови да вложат цялата си омраза само и само за да спечелят къщата, която са купили заедно. Снимка: Imbd
“Войната на семейство Роуз”

Историята на Барбара (Катлийн Търнър) и Оливър (Майкъл Дъглас) започва като всеки сладникав разказ за любовта и връзките. Двамата се срещат, привличат се още от първата секунда, женят се и се преместват в голяма къща, но след това не заживяват щастливо.

Въвеждащата романтика в отношенията на Барбара и Оливър е само прелюдия за опустошителната война, която съпрузите подемат един срещу друг след решението им да се разделят. Битката им е пълна с удари под кръста и коварни номера, а бившите влюбени са готови да вложат цялата си омраза само и само за да спечелят къщата, която са купили заедно.
“Целувки и куршуми” (Kiss Kiss, Bang Bang)

Събрал мистерията с криминалното и комедията, “Целувки и куршуми” разказва историята на крадеца Хари Локхарт (Робърт Дауни-джуниър), който прониква на снимачна площадка с плана да я обере, но е прекъснат от красива актриса. 

Хари се влюбва от пръв поглед в Хармаяни (Мишел Монахан) и понеже е неудобно да признае истинската причина за присъствието си на снимки, ѝ казва, че идва, за да се пробва за ролята на частен детектив. И Хармаяни му вярва, докато не се появява истинският детектив Гай Пери (Вал Килмър) и фасадата на Хари не започва да се пука. Снимка: Imbd
“Целувки и куршуми” (Kiss Kiss, Bang Bang)

Събрал мистерията с криминалното и комедията, “Целувки и куршуми” разказва историята на крадеца Хари Локхарт (Робърт Дауни-джуниър), който прониква на снимачна площадка с плана да я обере, но е прекъснат от красива актриса.

Хари се влюбва от пръв поглед в Хармаяни (Мишел Монахан) и понеже е неудобно да признае истинската причина за присъствието си на снимки, ѝ казва, че идва, за да се пробва за ролята на частен детектив. И Хармаяни му вярва, докато не се появява истинският детектив Гай Пери (Вал Килмър) и фасадата на Хари не започва да се пука.
“Часове по-късно”

Между големите заглавия на Мартин Скорсезе, тази “черна” комедия под неговата режисура остава засенчена, но това не означава, че не заслужава да се гледа. Дори напротив, “смешният” филм на Скорсезе е показателен за неговия талант като режисьор.

“Часове по-късно” развива сюжета си през погледа на главния герой Пол Хакет (Грифин Дън) - скромен компютърджия, който се запознава с красиво момиче в местното кафене и на секундата се обсебва от нея. Тя го кани на гости в дома си в Сохо, а малко след пристигането си Пол става свидетел на серия от нелепи ситуации, които му създават проблем след проблем. Снимка: Imbd
“Часове по-късно”

Между големите заглавия на Мартин Скорсезе, тази “черна” комедия под неговата режисура остава засенчена, но това не означава, че не заслужава да се гледа. Дори напротив, “смешният” филм на Скорсезе е показателен за неговия талант като режисьор.

“Часове по-късно” развива сюжета си през погледа на главния герой Пол Хакет (Грифин Дън) - скромен компютърджия, който се запознава с красиво момиче в местното кафене и на секундата се обсебва от нея. Тя го кани на гости в дома си в Сохо, а малко след пристигането си Пол става свидетел на серия от нелепи ситуации, които му създават проблем след проблем.
“Смъртта на Сталин”

Филмът на Армандо Янучи описва смъртта на съветския вожд Йосиф Сталин по най-гротескния, но и забавен начин. Действието започва с получаването на запис от класически концерт, който съветският лидер иска да слуша. Но вземайки грамофонната плоча, той вижда писмо от пианистка, която го проклина за смъртта на семейството ѝ, получава удар и умира.

За колегите му от Полютбюро обаче няма време за мъка. Всеки от тях се опитва да се добере до стола на Сталин и за тази власт са готови да водят битка дори с най-абсурдните средства. Снимка: Imbd
“Смъртта на Сталин”

Филмът на Армандо Янучи описва смъртта на съветския вожд Йосиф Сталин по най-гротескния, но и забавен начин. Действието започва с получаването на запис от класически концерт, който съветският лидер иска да слуша. Но вземайки грамофонната плоча, той вижда писмо от пианистка, която го проклина за смъртта на семейството ѝ, получава удар и умира.

За колегите му от Полютбюро обаче няма време за мъка. Всеки от тях се опитва да се добере до стола на Сталин и за тази власт са готови да водят битка дори с най-абсурдните средства.
“Пожар, момичето ми”

Комедията на Милош Форман описва събитията около годишния бал на отряд доброволци към пожарната в малък град в социалистическа Чехословакия. Програмата за празника е съставена предварително - доброволците ще се съберат, ще подарят на ръководителя си малка бронзова брадвичка, ще се проведе конкурс за красота и ще се разиграе лотария.

Но хубавите им планове отиват на вятъра, когато момиче, което не иска да участва в конкурса, краде наградите. За капак, в деня на бала им избухва пожар и един човек умира, но пожарникарите са далеч по загрижени да върнат събитието в предварително уговореното русло. Снимка: Imbd
“Пожар, момичето ми”

Комедията на Милош Форман описва събитията около годишния бал на отряд доброволци към пожарната в малък град в социалистическа Чехословакия. Програмата за празника е съставена предварително - доброволците ще се съберат, ще подарят на ръководителя си малка бронзова брадвичка, ще се проведе конкурс за красота и ще се разиграе лотария.

Но хубавите им планове отиват на вятъра, когато момиче, което не иска да участва в конкурса, краде наградите. За капак, в деня на бала им избухва пожар и един човек умира, но пожарникарите са далеч по загрижени да върнат събитието в предварително уговореното русло.
“Кой се страхува от Вирджиния Улф”

Едно от най-важните заглавия на театъра, пренесло се на екран, показва проблемите на дисфункционалните семейства от смешната страна. В главните роли са Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън, които играят Марта и Джордж - двойка университетски преподаватели, поканили слабо позната за тях двойка в дома си. 

Още въвеждането на историята Марта и Джордж демонстрират крайната си неприязън един към друг, като непознатата двойка в дома им не ги спира да се нападат най-нелепия възможен начин. Стига се до споделянето на унизителни истории и стрелба, която разбива конвенцията за щастливите на вид семейства. Снимка: Imbd
“Кой се страхува от Вирджиния Улф”

Едно от най-важните заглавия на театъра, пренесло се на екран, показва проблемите на дисфункционалните семейства от смешната страна. В главните роли са Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън, които играят Марта и Джордж - двойка университетски преподаватели, поканили слабо позната за тях двойка в дома си.

Още въвеждането на историята Марта и Джордж демонстрират крайната си неприязън един към друг, като непознатата двойка в дома им не ги спира да се нападат най-нелепия възможен начин. Стига се до споделянето на унизителни истории и стрелба, която разбива конвенцията за щастливите на вид семейства.
“Мосю Верду”

Класическата черна комедия, която побира таланта на Чарли Чаплин в главната роля, разказва за Хенри Верду - чаровен мъж, който омайва богатите стари моми, печели доверието им, източва банковите им сметки и накрая убива жертвите си. Но невинаги опитите за убийство са успешни. Понякога набелязаните жени се опълчват на контето и го вкарват в страшно нелепи ситуации. Снимка: Imbd
“Мосю Верду”

Класическата черна комедия, която побира таланта на Чарли Чаплин в главната роля, разказва за Хенри Верду - чаровен мъж, който омайва богатите стари моми, печели доверието им, източва банковите им сметки и накрая убива жертвите си. Но невинаги опитите за убийство са успешни. Понякога набелязаните жени се опълчват на контето и го вкарват в страшно нелепи ситуации.
“Уитнейл и аз”

Комедията се развива в мрачния и дъждовен Лондон от 60-те, когато двамата безработни актьори Уитнейл (Ричард Е. Грант) и Марууд (Пол Макган) замислят пътешествие до красивата английска провинция. Чичото на Уитнейл е готов да им предостави селската си къща, на хоризонта не се очертава работа и актьорите се съгласяват, че едно пътешествие ще им се отрази добре. 

Но пристигайки в селото, двамата разбират, че провинциалните англичани не са онези добряци, които всички си представят. Снимка: Imbd
“Уитнейл и аз”

Комедията се развива в мрачния и дъждовен Лондон от 60-те, когато двамата безработни актьори Уитнейл (Ричард Е. Грант) и Марууд (Пол Макган) замислят пътешествие до красивата английска провинция. Чичото на Уитнейл е готов да им предостави селската си къща, на хоризонта не се очертава работа и актьорите се съгласяват, че едно пътешествие ще им се отрази добре.

Но пристигайки в селото, двамата разбират, че провинциалните англичани не са онези добряци, които всички си представят.
“По реда на изчезване”

В центъра на този филм стои норвежкият шофьор на снегорин Нилс (Стелан Скарскард) - трудолюбив и хрисим човек, който никога не е създавал проблеми, докато не научава потресаваща новина. Полицията един ден му съобщава, че синът му е загинал след свръхдоза наркотици.

Но възрастния мъж не се доверява на изводите им и решава да проведе свое разследване, което го отвежда в сърцето на гангстерските банди. Снимка: Imbd
“По реда на изчезване”

В центъра на този филм стои норвежкият шофьор на снегорин Нилс (Стелан Скарскард) - трудолюбив и хрисим човек, който никога не е създавал проблеми, докато не научава потресаваща новина. Полицията един ден му съобщава, че синът му е загинал след свръхдоза наркотици.

Но възрастния мъж не се доверява на изводите им и решава да проведе свое разследване, което го отвежда в сърцето на гангстерските банди.

Черната комедия е странен кино хибрид - между смешното, тъжното, грозното и илюзорното показва недъзите в обществото чрез иронията и сарказма.

Определено това не е жанр за всеки. А като добавим и че живеем в епоха на социалните мрежи, които все още не са сигурни как да различават осмиването от омразната реч, е трудно да се посочат много съвременни примери за "неуместните шегички" във филмите.

Но допреди няколко години, преди културата на отмяната, черната комедия цъфтеше и подлагаше всичко около себе си на присмех.

Този жанр е блазнел много от великите режисьори и актьори, давал е свобода на чувството за хумор и е оставил силни заглавия в историята на киното.

10 от тях може да си припомните в галерията горе.

А ако сте начинаещи за тази категория филми, най-добре изгледайте и десетте заглавия, за да се убедите, че умно опакованият абсурд може да е и комедия, а не само обида.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените