"Аладин" е игралната версия на едноименния анимационен филм от 1992-а, за която никой не е молил. Първите кадри от филма, който нахлува в кината в края на май, предизвикаха смесени реакции и поляризираха публиката. Образът на многословния син джин, който гласът на Робин Уилямс превърна в поп-културно явление през 90-те, сега се изпълнява от нуждаещия се от хит Уил Смит.
Маркетинговата кампания и еволюиращите зрителски вкусове и настроения са в състояние да спасят филма и да го изведат на печалба в световен мащаб, но няма как да не обобщим емоциите около предстоящата премиера с една единствена думичка: "Защо?".
Почесването по главата като жест на неразбиране е вдъхновено и от името на режисьора на новия игрален "Аладин". Това е Гай Ричи.
На 50 години и ранен от бруталния провал на суперпродукцията "Крал Артур: Легенда за меча" (2017), Ричи се впуска в бурните води на семейното развлечение. Ще бъде интересно да видим как майстора на тарикатския британски жаргон и специфични мачо шеги ще се справи на територията на детския хумор. Или пък няма. Разочарованието от "Крал Артур" беше толкова голямо, че разклати вярата в Гай дори на най-големите му почитатели.
Истината е, че "Аладин" е колкото неочаквано, толкова и логично развитие на кариерата на британския хулиган. Наречете го странният случай с Гай Ричи. Човекът просто има една от най-абсурдните режисьорски траектории в бизнеса.
Ричи изгря в края на 90-те години на миналия век като новата надежда на изпадналото тогава в криза независимо британско кино с нискобюджетната гангстерска комедия "Две димящи дула". Филмът утвърди младия тогава Гай като майстор на лафовете с кокни жаргон, енергичния монтаж, завъртяните мафиотски сюжети, ансамбловите изпълнения, забавния мачизъм и еклектичните надъхващи саундтраци. Талантът му да изгражда колоритни запомнящи се персонажи беше несъмнен. Две години по-късно Ричи повтори формулата, но с по-голям бюджет и Брад Пит в "Гепи".
И после... После се омъжи за Мадона.
Бракът с певицата драстично промени курса на Ричи. Покрай Мадона той задълба във всякакви езотерики и стана фен на религиозно-мистичната традиция Кабала, която прочутата му жена беше превърнала в част от глобалния си личен бранд.
Творческите резултати бяха плачевни. През 2002-а Гай Ричи режисира съпругата си Мадона в главна роля в безобразната приключенска романтика "Отнесени от бурята". Към момента оценката на този опит за филм в сайта IMDb е 3,6 от 10. Анти-престижен рейтинг, обикновено запазен за смехотворни третокласни заглавия.
Дистанцията от "Гепи" до "Отнесени от бурята" си остава едно от най-драматичните режисьорски падения в близкото минало.
Сетне Ричи реши да съчетае тарикатската гангстерска формула на "Две димящи дула" и "Гепи" с философските си залитания в "Револвер". Отново взе Джейсън Стейтъм и му даде задачата да изиграе алфа-мъжкар в мистична битка с архивраг, който накрая се оказва собственото му его. Технически "Револвер" беше повече от приятно упражнение, но драматургичната и идейна бъркотия допълнително утежни творческата ситуация на Ричи.
Към 2008-а бракът на Гай с Мадона отиваше към приключване. По същото време той пусна "Рокенрола", който напомни за първите му два свежи опита, но в още по-лъскава опаковка и почти без претенциозните бълнувания на "Револвер". Но Ричи се нуждаеше от истински хит. И реши отново да смени посоката.
След шумния си развод с кралицата на попа, Гай изплува на върха с комерсиалния хит "Шерлок Холмс" с Робърт Дауни-син и Джуд Лоу. С този филм и неговото продължение той доказа, че може да оркестрира суперпродукция и да достави на големите студия полиран и завършен блокбастър продукт.
Те му гласуваха доверие и огромен бюджет за "Крал Артур", но там Ричи отново се спъна и си спомни за времената на брутални рецензии от творческия му период с Мадона.
"Аладин" едва ли ще изкупи греховете му и със сигурност няма да реставрира репутацията му на тарикатеещ майстор на комедийния мачизъм с намигване и готини песни. Но пък може да го върне в комерсиалната игра точно навреме за "Шерлок Холмс 3". Независимо от резултата, странният случай с Гай Ричи продължава.
Да бе, ти колко шедьовъра имаш като режисьор? "Гепи" не го споменаваш, надявам се, не умишлено. Как се случва така, че човек встрани от този бранш дава оценка на режисьор с такива хитови заглавия?
http, тогава за кого твори филмите си,ако не за публиката?! Впрочем най-жестоките критики по принцип идват от хора от бранша - режисьори,актьори,кинокритици...
Съгласен съм. Но на това ниво като тяхното - парите не са водещи. Както и да е. 100 човека - 100 мнения.