Нужно ли е задължително жена да режисира филм, в който главната героиня също е от нежния пол, за да е успешен той?
Изглежда, че филмовото студио Warner Bros. и комиксовата компания DC са на такова мнение. Миналата година "Жената чудо" с Гал Гадот се превърна в изненадващо голям хит с 821 милиона долара приходи в световен мащаб. Филмът, режисиран от Пати Дженкинс, показа, че публиката е готова за филм за супергерои с жена начело, както и че не е нужно подобна идея да бъде разваляна с излишно натрапен феминизъм.
Жената чудо просто е badass персонаж и може да се оправя сама без да претендира за превъзходство над мъжете. Което, в комбинация със сексапила на Гадот, направи филма привлекателен и за мъжката аудитория.
Новината от тази седмица е, че Джос Уидън, режисьор на "Отмъстителите", се е отказал от плановете си да напише сценарий и да режисира филма "Батгърл" за DC.
Той щеше да се фокусира върху Барбара Гордън/Батгърл – един от партньорите на Батман в дългогодишния комиксов живот на героя.
След почти година работа по проекта обаче се оказва, че Уидън не е успял да открие "правилната история". Или поне това е официалната версия. Но има и друг фактор, който Variety посочва – желанието на Warner Bros./DC да работят с повече жени-режисьори в своите филми за супергерои. Особено за тези, в които главният герой е жена.
Именно тук изниква въпросът дали е нужно жена да стои на режисьорския стол, за да се получи добър филм с главна героиня жена. "Жената чудо" е пример в подкрепа на подобно твърдение, но може ли да се даде финален отговор само от един филм? Доста по-логично е от по-голямо значение да е полът на сценариста – ако жена пише филма, тя има шанс по-успешно да разкаже една комиксова история от женска гледна точка. Но и това не е задължително.
Мъжът, който умее да създава силни женски персонажи
Джос Уидън е пример за това, тъй като той има солиден опит в писането на важни женски персонажи. Все пак Уидън е създател на един от най-популярните телевизионни сериали, в който главната роля е поверена на жена - "Бъфи: Убийцата на вампири". Работил е и по друг подобен проект – сериалът "Къща за кукли" (Dollhouse), в който гледахме Илайза Душко.
Уидън също така е сред хората, които имат основна роля за това масовата истерия по филмите по комикси да продължава. Неговият "Отмъстителите" (2012) показа, че е възможно да се направи добре построен и развлекателен филм за супергерои с няколко основни персонажа. В него режисьорът и сценарист беше обърнал достатъчно внимание на образите на Черната вдовица (Скарлет Йохансон) и Мария Хил (Коби Смълдърс) – два силни женски персонажа, които в никакъв случай не изостават от партньорите си мъже, а в някои отношения се справят дори по-добре от тях.
Малко абсурдно звучи, че при тази биография Уидън не е успял да открие вдъхновение за сценария си сред половинвековната история на комиксовата Батгърл.
И ето още храна за размисъл – Роксан Гей, авторка на сборника с есета "Лоша феминистка", е изявила интерес да замести Уидън като сценарист на филма за Батгърл, който може би все пак ще се случи. От Warner Bros./DC имат интерес към идеята, пише Screenrant. Но ето го и проблемът – Роксан Гей никога не е писала сценарий. Единственият плюс в писателската й кариера е това, че е работила по комикс за Marvel - "World of Wakanda", получил възхвали не за друго, а за своите LGBT персоанжи.
Може би напускането на Уидън не е чак толкова лично решение, а политическо - Warner Bros./DC просто мислят, че жените режисьори на филмите им ще доведат до по-качествен резултат или поне до по-смекчени критики в случай на пореден неуспех.
Което, ако е вярно, е обидно както за мъжете, така и за жените режисьори, които ще бъдат подбирани спрямо пола им, а не спрямо качествата им като кинотворци.
Но е факт, че сред филмите за супергерои на DC има разочарования. Такива се оказаха и "Лигата на справедливостта" (довършен и според някои фенове съсипан от Уидън), и "Отряд самоубийци" (Suicide Squad), режисиран от Дейвид Ейър.
Бъдещето – Марго Роби, Марго Роби и... Марго Роби
Заради това не е учудващо, че след успеха на "Жената чудо" и популярността на Харли Куин (Марго Роби) от "Отряд самоубийци", студиото определено реши, че ще наблегне сериозно на филмите със супергероини и дори жени-суперзлодеи. Ясно е, че Пати Дженкинс ще режисира "Жената чудо 2" (2019) като Гал Гадот отново е в главната роля. Но има и още няколко планирани заглавия, които се фокусират върху женски персонажи.
Водеща роля във всички тях ще има именно Марго Роби, която изигра налудничавата любима на Жокера - Харли Куин. Роби ще влезе в ролята в продължението на "Отряд самоубийци", както и в "Gotham City Sirens" - филм, в който Харли Куин ще обедини сили с други жени злодеи от комиксите – вероятно Отровната Айви и Жената котка. Последният филм ще бъде оглавен от режисьора на "Отряд самоубийци" Дейвид Ейър, но сценарист е жена.
Говори се и за самостоятелен филм за Харли и такъв, в който главни герои да са тя и Жокера (Джаред Лето). Работи се по сценарий и за "Birds of Prey" - отново филм, в който няколко героини обединяват сили, но този път те ще са добри, но, разбира се, в него ще видим и Харли Куин.
Да, прекалено много е, колкото и човек да харесва Марго Роби. В общи линии – не очаквайте манията за маскиране като Харли Куин на Хелоуин партита да отмине скоро...
По отношение на филмите за супергероини Marvel умишлено изостават и не предприемат големи рискове. През 2019-а излиза първият им опит в тази насока – филмът "Captain Marvel" с Бри Ларсън (Стая, Конг: Островът на черепа) в главната роля. Сценаристката е жена, а на режисьорския стол сядат семейството Ана Бодън и Раян Флек.
Тази нова женска тенденция във филмите със супергерои не е особено изненадваща. Живеем във времена, в които равноправието между половете, особено в Холивуд, отново е на дневен ред.
Но няма как да не направи впечатление на зрителите, че в киното днес и то най-вече това, предназначено предимно за забавление, има твърде много политика и особено – криворазбрана политическа коректност. На филми, създадени за ядене на пуканки и два разпускащи часа, се гледа като "исторически", ако главният герой е жена или чернокож.