Защо Disney претопля стари филми

В галерията можете да разгледате няколко предложения за актриси, които могат да влязат в ролята на героиня на Disney.

В началото на седмицата актрисата и от скоро - емблема на феминизма Ема Уотсън обяви във Facebook, че е приела да играе Красавицата в предстоящият игрален филм на Disney по "Красавицата и звярът".

Да, става дума за римейк с реални актьори на същия "Красавицата и звярът", който Disney пуснаха през 1991 г.

Вестта идва в навечерието на мартенския дебют на "Пепеляшка" (пак с живи актьори, режисирана от Кенет Брана) и "Книга за джунглата" (режисирана от Джон Фавро, очаквана през 2016 г.). Все вечни приказки, базирани на сюжети, много по-стари от каноните на Disney, но тези филми са също така изрично упоменати като "римейк", като използват същите имена като тези на героите от анимационните им събратя.

В тази златна ера на поредици, всяко студио преравя най-големите си хитове за материал - като хорър-филмите с чудовища на Universal или лиценза за "Хари Потър" на Warner Brothers. Disney обаче някак си с този си ход са по-шокиращи - това изглежда като ясно признание, че вече не могат да държат под контрол своя бранд.

Решаваща част от магията на Disney винаги е бил тоталният контрол над "трезора" - техният 80-годишен каталог от анимационни филми, които се пускат за продажба само за ограничено време, след което отново се създава изкуствен дефицит.

Тази политика запазва вече утвърдения "класически" статут на филмите, гарантирайки, че ако някой желае да купи "Красавицата и звярът" на DVD или Blu-Ray, поне официално, трябва да се изръси поне 60 долара, при това за употребявано копие. "Трезорът" е поизгубил значимостта си сега, когато все повече зрители гледат филми у дома, а миналата година Disney сключиха ексклузивно споразумение с Netflix за правата върху част от архивите си, но дори класическите филми, включени там, ту са достъпни, ту внезапно изчезват.

Защо тогава сега наблюдаваме потоп от римейк версии с живи актьори?

Не че Disney са се отказали от анимацията, макар да са пренасочили вниманието си от ръчно рисувани творби към компютърно анимирани хитове като "Замръзналото кралство" и "Героичната шесторка" - които са по-скоро отражение на тенденции в бранша, отколкото каквото и да е друго. Не, сегашната стъпка е целенасочена експанзия в територии, които Disney предпазливо изследват от години.

През 2010 година студиото пусна "Чиракът на магьосника", високобюджетен фентъзи приключенски филм, грубо базиран на прочутата "Фантазия". Той се провали, донякъде защото беше трудно да се определи дали е предназначен за деца или за тийнейджъри, и донякъде - защото изходният му материал беше почти неразличим извън самото му заглавие.

Disney са правили други сходни грешки в миналото, грешки, които обикновено са били в същия контекст: изоставяне на това, което доказано работи. След като доминираха анимационния филмов бизнес през 90-те години със своеобразен ренесанс, студиото започна да прави по-нишови не-мюзикъли като "Атлантида: Изгубената империя" и "Планетата на съкровищата", които се провалиха и обрекоха традицията на ръчно рисуваната анимация.

Сега Disney се връщат към подхода "старото е ново": преразказът на "Рапунцел" - "Рапунцел и разбойникът" и вдъхновеният от Ханс Кристиан Андерсен "Замръзналото кралство", вземат класическата формула на утвърдена приказка, екзотична локация и малко песни, и ги превръщат в мегахитове.

Римейкът с живи актьори изглежда също безопасен вариант - и римейкът на "Алиса в страната на чудесата" на Тим Бъртън и "Господарка на злото" имат доста общо. Нито един от двата филма не се радваше на особени похвали от критиката, но и двата пожънаха поразително много боксофис в световен мащаб, като се опираха на разпознаваемото: големи звезди (Джони Деп и Анджелина Джоли), визията на любими класики на Disney, и естествено, пищен бюджет за специални ефекти.

И двата филма съдържаха достатъчно екшън, за да излязат извън ограничаващия етикет на "развлечение за деца", без все пак напълно да напускат тази територия (и двата бяха с рейтинг PG, което е нещо все по-рядко сред високобюджетните блокбъстъри).

Но подходът на Disney към римейк версии с живи актьори е нещо повече от лесни пари - това е начин да разширят демографския профил на зрителите, без да се вълнуват твърде от качеството

И Disney, и поделението им Pixar, правят много детски филми, на които възрастните могат да се забавляват, но за да бъде успешно това, обикновено филмите трябва да са наистина добри (например "В небето" и "Разбивачът Ралф"). Римейкът позволява на студиото да избегне този проблем.

Римейк на "Пепеляшка" с Кейт Бланшет като злата мащеха ще доведе всички поколения в кината - далеч не само децата. Disney очевидно много внимават какво продуцират, подбирайки теми, които биха удовлетворили широка възрастова гама, дори разделяйки се с първоначалния режисьор Марк Романек, тъй като визията му за филма е била "твърде мрачна".

"Книга за джунглата" ще съдържа всички елементи, които направиха оригиналната анимация толкова любима на всички - песента "The Bare Necessities", говорещите животни-приятели - но и Идрис Елба, озвучаващ Шир Хан, и Бил Мъри като Балу, плюс опитния екшън-режисьор Фавро ("Железният човек", "Каубои и извънземни"). "Красавицата и звярът", който ще бъде режисиран от Бил Кондън ("Здрач: Зазоряване"), може да бъде насочен към децата, израснали с Ема Уотсън в ролята на Хърмаяни Грейнджър, към възрастните, гледали оригинала на Disney по кината преди 24 години, и всички останали по средата.

Дори Уотсън трябваше да признае стремежа към привлекателност за всички поколения, казвайки на Facebook страницата си: "Това беше толкова голяма част от моето израстване, че сега изглежда почти сюрреалистично, че ще танцувам на 'Be Our Guest'." Тя всъщност има доста точна представа, но просто изборът на дума не е напълно точен: колкото и сюрреалистична да изглежда филмовата индустрия понякога, реалността е много по-премислена и пресметливо планирана.

Новините

Най-четените